DEFINICE SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ Øterminologické pojetí SPU, Øzákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami), Ødefinice expertů z USA (1980) – prof. Matějček (1993) Øodborníci zabývající se problematikou SPU, Ømezinárodní klasifikace nemoci 1992, 10. revize (MKM-10), Øužívaná terminologie specifických poruch učení TERMINOLOGIE V ODBORNÉ LITERATUŘE: ØSpecifické poruchy učení a chování (SPUCH) Ø ØSpecifické poruchy učení (SPU) Ø ØVývojové poruchy učení (VPU) Ø Ø ŽÁK SE SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI ¢Podle zákona č. 561/2004 Sb., § 16 Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami osoba se: ¢ ØZdravotním postižením - pro účely tohoto zákona MP, TP, ZP, SP, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autizmus, poruchy učení a poruchy chování. ØZdravotním znevýhodněním – pro účely tohoto zákona zdravotně oslabení, dlouhodobě nemocní nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a poruchám chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání. Ø ŽÁK SE SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI ØSociálně znevýhodněním - pro účely tohoto zákona: ¢a) rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním ¢ postavením, ohrožení sociálně patologickými ¢ jevy, ¢b) nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná ¢ výchova, ¢c) postavení azylanta a účastníka řízení o udělení ¢ mezinárodní ochrany na území ČR (udělení ¢ azylu). ¢ ¢ Děti, žáci a studenti se SVP mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení. ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ DEFINICE SPU – DEFINICE EXPERTŮ Z USA (1980) – MATĚJČEK (1993): —Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovednosti, jako je mluvení, porozumění psané řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému (CNS). I když se tato porucha učení může vyskytnout souběžně s jinými formami postižení (jako např. smyslové vady, MR, sociální i emocionální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitele), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů. ODBORNICI ZABÝVAJÍCÍ SE PROBLEMATIKOU SPU: ØMezi přední odborníky zabývající se danou problematikou u nás řadíme: ¢Matějčka, Zelinkovou, Tymichovou, Pokornou, Nováka, Košče, Mareše, ¢Skalskou, Langmaiera, Jošta, Jucovičovou, Bednářovou ØMezi přední odborníky zabývající se danou problematikou v zahraničí řadíme: ¢Barkleyho, Traina, Reifovou, Bakkera, Mundena ¢ ¢Aktuální problémy řešené na poli vzdělávání žáků s SPU: Øpřístup k výuce cizích jazyků, Øvyužití mediálních prostředků se zaměřením na informační technologie, Øvhodné styly učení u jedinců s SPU - důležité vybrat styl učení, který odpovídá inteligenci a schopnostem dítěte, v opačném případě může dojít k jeho negativnímu přístupu ke vzdělávání i terapii, Øproblematika SPU na 2. stupni ZŠ, na SŠ a v dospělosti. Ø ¢Výskyt poruch učení: 2-4% MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ 1992 - 10. REVIZE (MKN – 10) ¢Specifické vývojové poruchy školních dovedností zařazujeme podle 10. revize Mezinárodní klasifikace nemocí z roku 1992 do supiny poruch psychického vývoje. ¢ ¢V kategoriích je najdeme pod klasifikaci: ¢F80-F89 Poruchy psychického vývoje -zahrnují v sobě následující základní diagnózy: §F80 Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka §F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností §F81.0 Specifická porucha čtení §F81.1 Specifická porucha psaní §F81.2 Specifická porucha počítání §F81.3 Smíšená porucha školních dovedností §F81.8 Jiné vývojové poruchy školních dovedností §F81.9 Vývojová porucha školních dovedností nespecifikovaná §F82 Specifická vývojová porucha motorické funkce §F83 Smíšené specifické vývojové poruchy ¢ ¢ UŽÍVANÁ TERMINOLOGIE SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ ¢Předpona dys- znamená rozpor, deformaci. Z hlediska vývoje znamená dysfunkce funkcí neúplně vyvinutou, zatímco afunkce je ztráta funkce již vyvinuté. V uvedených pojmech znamená předpona dys- nedostatečný, nesprávný vývoj dovedností. Druhá část názvu je přejata z řeckého označení té dovednosti, která je postižena. ¢ ¢Specifické poruchy učení: ØDyslexie ØDysgrafie ØDysortografie ØDyskalkulie Ø ØDysmúzie ØDyspraxie ØDyspinxie Ø ØNeverbální poruchy učení