LEGISLATÍVA TÝKAJÍCÍ SE SPU (WWW.MSMT.CZ) Ø Zákon č. 472/2011 Sb. ze dne 20. prosince 2011, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů Ø Vyhláška č. 116/2011 ze dne 15. dubna 2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Ø Vyhláška 147/2011 ze dne 25. května 2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávaní dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ZÁKON Č. 472/2011 SB. ZE DNE 20. PROSINCE 2011, KTERÝM SE MĚNÍ ZÁKON Č. 561/2004 SB., O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ (ŠKOLSKÝ ZÁKON), VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ • § 1 Předmět úpravy • § 2 Zásady a cíle vzdělávání • § 3 Vzdělávací programy • § 4 Rámcové vzdělávací programy • § 5 Školní vzdělávací programy • § 7 Vzdělávací soustava, škola a školské zařízení § 14 Vzdělávání příslušníku národních menšin • § 16 Vzdělávání dětí, žáku a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ZÁKON Č. 472/2011 SB. ZE DNE 20. PROSINCE 2011, KTERÝM SE MĚNÍ ZÁKON Č. 561/2004 SB., O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ (ŠKOLSKÝ ZÁKON), VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ § 16 – Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Ø Dítětem, nebo žákem se speciálními vzdělávacími potřebami je: • osoba se zdravotním postižením (mentální, tělesné, zrakově nebo sluchově postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování), • osoba se zdravotním znevýhodněním (zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžaduje zohlednění při vzdělávání), • osoba se sociálním znevýhodněním (rodinné prostředí s nízkým sociokulturním postavením, ústavní nebo ochranní výchova, postavení azylanta). ZÁKON Č. 472/2011 SB. ZE DNE 20. PROSINCE 2011, KTERÝM SE MĚNÍ ZÁKON Č. 561/2004 SB., O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ (ŠKOLSKÝ ZÁKON), VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ § 16 – Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Ø Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož obsah metody a formy odpovídají jejích vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení. ZÁKON Č. 472/2011 SB. ZE DNE 20. PROSINCE 2011, KTERÝM SE MĚNÍ ZÁKON Č. 561/2004 SB., O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ (ŠKOLSKÝ ZÁKON), VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ • § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů • § 18 IVP Ø Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. ZÁKON Č. 472/2011 SB. ZE DNE 20. PROSINCE 2011, KTERÝM SE MĚNÍ ZÁKON Č. 561/2004 SB., O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ (ŠKOLSKÝ ZÁKON), VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ • § 36 Plněni povinnosti školní docházky • § 37 Odklad povinné školní docházky • § 42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením • § 47 Přípravné třídy základní školy • § 48 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autizmem + § 48a ZÁKON Č. 472/2011 SB. ZE DNE 20. PROSINCE 2011, KTERÝM SE MĚNÍ ZÁKON Č. 561/2004 SB., O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ (ŠKOLSKÝ ZÁKON), VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ • § 51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků Ø U žáka s poruchou učení rozhodne ředitel školy o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce školy. Ø Výsledky žáka v základní škole speciální se hodnotí slovně. • § 115 – § 121 Školská zařízení a školské služby VYHLÁŠKA Č. 116/2011 ZE DNE 15. DUBNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH Školská poradenská zařízení tvoří: Ø pedagogicko-psychologická poradna, Ø speciálně pedagogické centrum. VYHLÁŠKA Č. 116/2011 ZE DNE 15. DUBNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH Poradenskými pracovníky ve školách jsou: Ø výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog Poradenské služby ve školách se zaměřuji na: - prevenci školní neúspěšnosti, - primární prevenci sociálně patologických jevů, - kariérové poradenství, - odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, - péči o vzdělávaní nadaných a mimořádně nadaných žáků, - průběžnou dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem, - metodickou podporu učitelům. VYHLÁŠKA Č. 116/2011 ZE DNE 15. DUBNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH Pedagogicko-psychologická poradna • zajišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní odborní posudek, • provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení a studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením, • zajišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků ve školách, vypracovává odborné posudky a návrhy opatření pro školy a školská zařízení na základě výsledků psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, • poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problému v osobnostním a sociálním vývoji, poskytuje služby na vyjasňování osobních perspektiv žáků, • poskytuje metodickou podporu škole, • prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci sociálně patologických jevů. PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA Ø poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc pří výchově a vzdělávání, Ø činnost poradny se uskutečňuje ambulantně nebo návštěvami zaměstnanců ve školách a školských zařízeních, Ø pomáhá řešit výukové a výchovní problémy dětí předškolních zařízení, základních a středních škol (v péči poradny jsou zpravidla děti a žáci ve věku 3-19 let) Ø zaměřují se na zjištění poruch učení, příčin poruch chování a dalších problémů ve vývoji osobnosti, výchově a vzdělávání děti a žáků PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA Ø Mezi hlavní okruhy služeb poradny v oblasti specifických poruch učení patří: • psychologická, speciálně-pedagogická a sociální diagnostika, • nápravní péče: reedukace specifických poruch učení, • programy pro rodiče a děti: reedukační program pro děti se specifickými poruchami učení, edukativně - stimulační program pro děti předškolního věku Ø Personální zajištění: psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník Speciálně pedagogické centrum • poskytuje poradenské služby žákům se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním integrovaných ve školách a školských zařízeních a ve třídách, odděleních nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy, žákům se zdravotním postižením v základních školách speciálních a dětem s hlubokým mentálním postižením, • žákům základních škol speciálních a školských zařízeních jsou poradenské služby centra poskytovány v rámci diagnostiky a kontrolní diagnostiky VYHLÁŠKA Č. 116/2011 ZE DNE 15. DUBNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH VYHLÁŠKA Č. 116/2011 ZE DNE 15. DUBNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH • činnost centra se uskutečňuje ambulantně a návštěvami pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky se zdravotním postižením, • centrum zajišťuje: v speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku a zpracovává odborné podklady pro integraci těchto žáků, v zajišťuje speciální pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzdělávání pro uvedené žáky, kteří jsou integrovaní nebo kterým je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky, VYHLÁŠKA Č. 116/2011 ZE DNE 15. DUBNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB., O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH v vykonává speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problému ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním, v poskytuje poradenství pedagogickým pracovníkům a rodičům v oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, v poskytuje metodickou podporu škole. VYHLÁŠKA 147/2011 ZE DNE 25. KVĚTNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 73/2005 SB., O VZDĚLÁVANÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH § 1 Ø Vzdělávaná uvedených žáků a žáků mimořádně nadaných se uskutečňuje s využitím vyrovnávacích a podpůrných opatření: v vyrovnávající opatření: - využívaní pedagogických a speciálně pedagogických metod a postupů, - individuální podpora v rámci výuky a přípravy na výuku, - využívání poradenských služeb, IVP a služeb asistenta pedagoga VYHLÁŠKA 147/2011 ZE DNE 25. KVĚTNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 73/2005 SB., O VZDĚLÁVANÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH v podpůrné opatření: - využívání speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, - využívání kompenzačních, RHB a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, - zařazení předmětu speciálně pedagogické péče, - zajištění služeb asistenta pedagoga, - snížení počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině, - jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující SVP žáka VYHLÁŠKA 147/2011 ZE DNE 25. KVĚTNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 73/2005 SB., O VZDĚLÁVANÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH § 3 Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením Ø formou individuální integrace, Ø formou skupinové integrace, Ø ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, Ø kombinace forem Žák bez zdravotního postižení se výjimečně po nezbytnou dobu nutnou pro vyrovnání jeho znevýhodnění může vzdělávat ve škole, třídě, či skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením – jde o žáka se zdravotním a sociálním znevýhodněním. VYHLÁŠKA 147/2011 ZE DNE 25. KVĚTNA 2011, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 73/2005 SB., O VZDĚLÁVANÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A DĚTÍ, ŽÁKŮ A STUDENTŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH • § 5 Typy speciálních škol (písmeno g – základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení, základní škola pro žáky se specifickými poruchami chování) • § 6 Individuální vzdělávací plán • § 7 Asistent pedagoga • § 10 Počty žáků (bod 1 – třída, oddělění a studijní skupia zřízená pro žáky se zdravotním postižením = 6-14 žáků, bod 4 – ve třídě běžné základní školy – počet individuálně integrovaných žáků se zdravotním postižením = 5 žáků) ČÁST TŘETÍ – Vzdělávání žáků mimořádně nadaných SYSTÉM KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ Státní úroveň: Ø Národní program vzdělávaní – rozpracovává cíle vzdělávaní, vymezuje hlavní oblasti a obsahy vzdělávaní a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů Ø Rámcové vzdělávací programy (RVP): ¢ RVP PV – Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání ¢ RVP ZV - RVP ZV−LMP – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením ¢ RVP ZŠSP – Rámcový vzdělávací program pro vzdělávání žáků v základní škole speciální ¢ RVP GV – Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání ¢ RVP SOV – Rámcový vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, ¢ Ostatní RVP – rámcové vzdělávací programy, které kromě výše uvedených vymezuje školský zákon – Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro jazykové vzdělávání, případně další. Školní úroveň o Školní vzdělávací programy VZDĚLÁVANÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI SE ZŘETELEM NA VZDĚLÁVANÍ ŽÁKU SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ: vzdělávací program pro základní vzdělávání Ø Podkladem při výchově a vzdělávaní žáku se specifickými poruchami učení se stává: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením Ø Výchova a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním se uskutečňuje podle uvedeného rámcového vzdělávacího programu (kapitola 8.1): o ve školách samostatně zřízených pro tyto žáky, o samostatných třídách, odděleních nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy, o formou individuální integrace do běžných tříd. VZDĚLÁVANÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI SE ZŘETELEM NA VZDĚLÁVANÍ ŽÁKU SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ: znevýhodnění. U žáků se specifickými poruchami učení jde zejména (Vyplývající s Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání) Ø Je třeba uplatňovat při jejich vzdělávání kombinaci speciálně pedagogických postupů a alternativních metod s modifikovanými metodami používanými ve vzdělávání běžné populace. Ø Do ŠVP se zařazují speciální vyučovací předměty a předměty speciálně pedagogické péče odpovídající speciálním vzdělávacím potřebám žáků podle druhu zdravotního postižení nebo zdravotního znevýhodnění. U žáků se specifickými poruchami učení jde zejména o logopedickou péči. Ø Důležitým součásti je odborná připravenost pedagogických pracovníků, v případě potřeby působení asistenta pedagoga ve třídě, podnětné a vstřícné školní prostředí, které za přispění všech podpůrných opatření umožňuje žákům rozvíjení jejich vnitřního potenciálu. VZDĚLÁVANÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI SE ZŘETELEM NA VZDĚLÁVANÍ ŽÁKU MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH Podkladem při výchově a vzdělávaní žákuØ Podkladem při výchově a vzdělávaní žáku mimořádně nadaných se stává: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (část D: 9 Vzdělávání žáků mimořádně nadaných) Øidentifikace nadání, Øspecifika mimořádně nadaných žáků, Øvytváření vztahové sítě u mimořádně nadaných dětí, Ømožné úpravy způsobů výuky mimořádně nadaných žáků. RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Ø Principy RVP ZV Ø Tendence ve vzdělávání Ø Pojetí základního vzdělávání Ø Cíle základního vzdělávání Ø Klíčové kompetence Ø Vzdělávací oblasti (+ doplňující vzdělávací obory: další cizí jazyk, dramatická výchova) Ø Rámcový učební plán Ø Průřezové témata RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Klíčové kompetence: Ø Kompetence k učení Ø Kompetence k řešení problémů Ø Kompetence komunikativní Ø Kompetence sociální a personální Ø Kompetence občanské Ø Kompetence pracovní RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělávací oblasti: Ø Jazyk a jazyková komunikace Ø Matematika a její aplikace Ø Informační a komunikační technologie Ø Člověk a jeho svět Ø Člověk a společnost Ø Člověk a příroda Ø Člověk a kultura Ø Člověk a zdraví Ø Člověk a svět práce RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průřezová témata: Ø Osobnostní a sociální výchova Ø Výchova demokratického občana Ø Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Ø Multikulturní výchova Ø Environmentální výchova Ø Mediální výchova