Daniel (13 let) Rodina § matka (31 let) § otec (34 let) § nevlastní matka (30 let) § sourozenci – sestra (12 let), nevlastní bratr (7 let), nevlastní bratr (4 roky) Daniel je prvorozený syn z otcova prvního manželství, z tohoto manželství je ještě mladší sestra. Otec a matka měli problémy v manželství již před narozením Daniela. Matka během těhotenství nekontrolovatelné záchvaty vzteku a agresivity – podezření na afektivní poruchu. Porod bez komplikací. Další Danielův vývoj komplikovaný matčiným chováním. Daniel plakával během hádek rodičů. Matka jej vyhazovala z místnosti a zamykala se. Problémy mezi rodiči se dál stupňovaly a rozvod byl jediným řešením. V této době již měl otec vztah s nynější manželkou, nevlastní matkou Daniela. Po rozvodu byl Daniel svěřen spolu se sestrou do péče matky, která však výchovu nezvládala. Daniel měl naprostou volnost, matka se mu nevěnovala. Během doby, kdy byl Daniel v její péči, se v domácnosti vystřídali dva matčini partneři. S druhým partnerem má matka dalšího syna, byli sezdáni, později rozvedeni. Otec měl problémy s Danielem vždy, dle něj měl k němu Daniel vždy velmi chladný vztah. Před 5 lety Daniel zapálil stodolu, kde si často dlouhé hodiny hrával. Na základě této události matka požádala otce, aby si syna vzal k sobě. Otec souhlasil a podal žádost k soudu. Výsledkem bylo svěření do otcovy péče. Od té doby matka nejeví o syna zájem. Obě děti (Daniel i jeho mladší sestra), ještě když žily u matky, jezdily pravidelně k otci a jeho ženě. Návštěvy bývaly příjemné. Daniel se dokonce těšil, že půjde k otci bydlet. Vše se ale změnilo. Daniel přišel do nové rodiny, kde fungovala pravidla, na která on nebyl zvyklý, a chtělo se po něm, aby se přizpůsobil všemu tak, jak chtěla otcova nová manželka. Mezi ní a Danielem začalo docházet ke konfliktům, které se postupem času vyhrotily do vzájemné nevraživosti a oboustrannému odporu. Nevlastní matka trvá na tom, že Daniel musí vše dělat tak, jak ona řekne. Působí jako pedant a řídící jednotka v rodině. Proti Danielovi je nastavená velmi negativně. V současné době je situace taková, že i když Daniel udělá něco dobře, vždy najde chybu. Podle toho reaguje i Daniel. Nevlastní matka dobře ví, čím Daniela vyprovokovat a dělá to. Otec stojí mezi oběma stranami. Doma se ztrácí peníze a drobné věci. Daniel přiznává krádeže, za peníze si kupuje mobilní telefony a sladkosti. Vzal i peníze z pokladny v obchodě svého otce – 6000 Kč. Krádež byla hlášena na Policii ČR. Vlastnosti a zájmy Vlastnosti: uzavřený, hravý, vzhledově působí dětsky. Při neúspěchu reaguje agresivně (ve škole láme tužky, pravítka). Má tendence k sebepoškozování (tluče pěstí do nohou a do zdi). Zájmy: PC Z psychologického a etopedického vyšetření: Daniel komunikuje bez obtíží, těžce však navazuje oční kontakt. Má celkem reálný pohled na své problémy a snad i ví, proč to dělá. Sám si chce vybrat střední školu s internátem nebo jít do dětského domova. K matce jít nechce, otec by v případě rozvodu s jeho současnou partnerkou, Danielovou nevlastní matkou, přišel o rodinu, majetek i firmu (firma i většina majetku patří jeho partnerce). Daniel má problémy pouze doma, škola a okolí s ním problémy nemá. Diagnostika intelektu: rozvážný, přemýšlivý, pomalejší tempo. Škola Odklad školní docházky. Na základní škole neměl výraznější problémy, prospíval s vyznamenáním. V 6.ročníku přestoupil na jinou školu (svěřen do péče otce). Na nové škole měl problém začlenit se do kolektivu, projevil se počátek puberty (dohady kolem oblečení…). V poslední době se zhoršil prospěch. Otázky: 1) Jaké náznaky či projevy poruch chování jste u Daniela zaznamenali? 2) Které faktory, popsané v předkládané kazuistice, působí rizikově ve vývoji Daniela? Zaměřte se na následující oblasti: • RIZIKA SPOJENÁ S OSOBNOSTÍ • RIZIKA SPOJENÁ S RODINOU • RIZIKA SPOJENÁ SE ŠKOLOU • RIZIKA SPOJENÁ SE SPOLEČNOSTÍ 3) Které faktory naopak mohou působit protektivně? Jak by se daly využít k podpoře Daniela? 4) K jakým cílům by měla podpora Daniela směřovat (zaměřte se na dílčí časově blízké cíle, ne na vzdálenější budoucnost)?