SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie Věra Linhartová, jaro 2012 Kontakt oVěra Linhartová oKonzultační hodiny: středa 9.45 - 11.00, jiný termín po domluvě (Katedra speciální pedagogiky, Poříčí 9, 2.patro, místnost 03010 ) o oE-mailem: 237204@mail.muni.cz o (studijní záležitosti e-mailem řeším se studenty ve středu a ve čtvrtek) o Požadavky o oaktivní účast na seminářích, maximálně o 2 omluvené absence (nejlépe omluvené o e-mailem dopředu, či den po) opísemný test – zkouška ovčasné odevzdání průběžných úkolů o o o oStudijní literatura o oVOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008 o oVOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008 o oVOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku o a s poruchami chování jako perspektiva kvality života o v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 o Experiment oPrezi – Úvod do etopedie ohttp://prezi.com/z4wgx4q8cpmu/present/?auth_key=dd9rj8d&follow=hw1308mua8fm Etopedie ovědní disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy njako samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let 20.století nnavazuje na vývoj v obecné pedagogice nreflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti ve vztahu k očekávanému chování o oPedagogika oSpeciální pedagogika nEtopedie nLogopedie nOftalmopedie nPsychopedie nSomatopedie nSurdopedie o Postavení etopedie v systému pedagogiky Společné rysy odisciplíny speciální pedagogiky mají společný zájem – naplnění potenciality každého jedince ospolupráce nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd. o o o o o oterminologie ocharakter postižení jedince osegregační tendence intervence o o o o Odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín Východiska etopedie oIndividualizace výuky oBio – psycho – sociální model funkčnosti oPerspektivní přístup k dítěti oŽivotní cesta dítěte o Individualizace výuky onaplnění potenciality každého žáka ožáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) – úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu o Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce… (WHO, ICF,2001) JP JP SP Kvalita života Osobnost Bio-psycho zdraví Začlenění Účast ŠTĚSTÍ O odkázanost S směřování P potencialita Perspektivní přístup oodpovědnost školské praxe za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností o ocíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál o Životní cesta dítěte orespektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte o ovyužití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí o