1) Tématem mé diplomové práce je syndrom vyhoření u pracovníků střediska výchovné péče. Výzkum by měl prokázat, zda jsou více ohroženi pracovníci ambulantních či pobytových SVP. Toto téma považuji za důležité z důvodu jak pracovní, tak i osobní stránky etopeda. Jelikož je etoped pomáhající profese je tento syndrom pravděpodobný u každého pracovníka SVP. Toto téma může napomoci předcházet syndromu vyhoření u pracovníků těchto institucí a pomůže lépe zmapovat situaci v praxi na jednotlivých pracovištích. Syndrom vyhoření je psychický stav, kdy se jedná o prožitek vyčerpání. Jde zde o chronický stres a celý syndrom může narušit také fyzickou i sociální oblast člověka. Proto je velmi nebezpečný a zrádný. [JF1] Cílem práce je zjistit výskyt syndromu vyhoření u pracovníků ambulantních a pobytových SVP?[JF2] Následně jej porovnat. 2) HVO: Vyskytuje se syndrom vyhoření více u pracovníků ambulantních či pobytových SVP? VVO: 1. Proč se vyskytuje syndrom vyhoření více na ambulantních/pobytových pracovištích? 2. Jak se pracovníci mohou bránit proti syndromu vyhoření?[JF3] 3. Mají pracovníci možnost odborné podpory v případě potřeby? 4. Setkali se pracovníci ve svém kolektivu někdy s osobou trpící syndromem vyhoření? 5. Znají pracovníci SVP nějaké podpůrné organizace pro lidi trpícím syndromem vyhoření? 3) Pro výzkum jsem si vybrala kvantitativní strategii[JF4] , protože mi jde o zmapování počtu syndromu vyhoření na jednotlivých pracovištích. Proto volím formu dotazníků, které jsou rychlé, je u nich možnost velkého množství respondentů a výsledky jsou pak zpracovány do přehledných tabulek. Dotazníky budou sestaveny z převážné části uzavřených otázek. Vyskytnou se i otázky otevřené, ale opravdu jen minimálně. 4) H1: U pracovníků pobytových zařízení bude větší pravděpodobnost syndromu vyhoření. H2: U pracovníků, kteří nedávno nastoupili do svého prvního zaměstnání je syndrom vyhoření větší. H3: Pracovníci s dlouhodobou praxí dodržují více psychohygienu . 5) Koncept: Syndrom vyhoření Konceptualizace: ztráta profesionálního zájmu nebo osobního zaujetí u příslušníka pomáhajících profesí nebo vyhoření jako výsledek procesu, v němž lidé velice intenzivně zaujatí určitým úkolem nebo ideou ztrácejí své nadšení Operacionalizace: Indikátor č. 1: sociální izolace - kontakt s přáteli, rodinou, sousedy - vztahy na pracovišti s ostatními kolegy Indikátor č. 2: Časové rozvržení dne – rodina - relaxace - koníčky - práce Indikátor č. 3: Psychické dispozice – introvert/extrovert [JF5] Indikátor č.4: Chování, projevy člověka – emoce - postoje 6) Data budu sbírat za pomoci dotazníků. Ty budu v blízkém okolí dodávat osobně. Pro větší dálky použiji e-mailovou či poštovní cestu. Zkoumaným vzorkem budou pracovníci SVP ambulantní/pobytové formy. Ty vyberu náhodně (losem). Kontaktovat vybrané SVP budu osobně, mailem či dopisem společně již s dotazníkem. Výzkumných jednotek by mělo být 12[JF6] . Šest z SVP ambulantních a šest z pobytových SVP. 7) Úvod dotazníku: Dobrý den, jmenuji se Daniela Vaňková a jsem studentkou Pedagogické fakulty MUNI v Brně. Ve své diplomové práci se zabývám S[JF7] yndromem vyhoření u pracovníků SVP. Obracím se na Vás s prosbou o vyplnění přiloženého dotazníku, který mi bude sloužit jako podklad k praktické části mé diplomové práce. Veškeré zpracování bude anonymní. Dotazník je určen pracovníkům SVP ambulantní/pobytové formy. Děkuji Vám tímto za Váš čas a pomoc, kterou mi tímto poskytnete! 1) Jste a) žena b) muž 2) Jste pracovníkem SVP formy: a) ambulantní b) pobytové 3) Pracujete v oboru: a) méně jak 5 let b) více jak 5 let c) více jak 10 let d) více jak 20 let 4) Víte,jaké jsou příznaky syndromu vyhoření? a) ano b) ne 5) Objevily se u mne projevy syndromu vyhoření:[JF8] a) ano b) ne 6) Vyhledal jsem odborné pracoviště, které se SV zabývá: a) ano b) ne 7) Mám na svém pracovišti kolegu, který SV prožil: a) ano b) ne 8) Pokud se SV u Vás neobjevil, bojíte se, že se do budoucna projeví? a) ano b) ne 9) Co pro sebe dělám v rámci psychohygieny (otevřená otázka) ……………………………………………………………………………………. 10) Zajišťuje Vaše pracoviště svým pracovníkům preventivní programy proti SV? a) ano b) ne 8) Praktickým problémem by mohla být návratnost dotazníků. Spousta pracovníků má své práce dost a často jsou neochotní. V případě osobní schůzky by zájem obou stran mohl být osobnější a jevit se jako zodpovědnější. Pokud tedy schůzka nebude osobní, nebudou mít zájem dotazník vyplnit. Je tedy těžko předem určit, jaká návratnost bude. Mojí snahou je řešit, co největší možný počet předem domluvenou schůzkou k osobnímu setkání. Etickým problémem by mohla být citlivost tématu. [JF9] 9) [JF10] 1. FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1. 2. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001 s. ISBN 978-80-7367-273-7. 3. KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů. Praha: Nakladatelství Managament Press, 2005. ISBN 80-7261-033-3. 4. MALLOTOVÁ, K. Burn-out neboli syndrom vyhoření. Psychologie dnes, roč.6., č.2, r.2000.str.14. 5. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 3. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-7367-922-4. 6. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 7. VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2000 ISBN 80-7178-496-6. 8. POTTEROVÁ, A. B., Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. Votobia, 1997, ISBN 80-7198-211-3. 9.GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. 1. vyd.Praha:Sociologické nakladatelství, 1995. 10. GLASSER, W. Terapie realitou. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-493-1. [INS: Projekt se mi jeví jako nedotažený, určitě doporučuji věnovat mu ještě nějaký čas, dobře promyslet strategii i nástroj sběru dat. :INS] ________________________________ [JF1]Je to velmi obecné, není zřejmé, co konkrétně bude přínosem vaší práce, proč do množství prací o syndromu vyhoření dodávat další. [JF2]Proč otazník? [JF3]Tohle asi zjistíte z literatury, jak se bránit syndromu vyhoření. Určitě více než z rozhovoru s pracovníky. [JF4]OK [JF5]Není úplně jasné a přehledené, jak z toho poznáte, zda ten člověk trpí syndromem vyhoření. [JF6]Jestli tím máte na mysli 12 pracovníků, tak je to velmi malý počet na dotazníkový výzkum. [JF7]Proč velké písmeno? [JF8]Co když ten člověk odpověděl na předchozí otázku ne? Pak jsou pro něj všechny následující otázky zbytečné. [JF9]V jakém smyslu? [JF10]Někde vám chybí ISBN