PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 1) Zvládnutí trivia patří k základním znakům gramotnosti. Těžko si asi dokážeme představit, že bychom v dnešní době potkávali lidi, kteří neumí psát, číst a aspoň trochu počítat. Takoví lidé by to v současném světě jistě neměli snadné. Proto je trivium první z věcí, kterým se děti po vstupu na základní školu učí. Existují ovšem také děti, jimž může zvládnutí techniky čtení a psaní působit problémy – například děti se specifickými poruchami učení, děti s mentálním postižením apod.[S1] Diplomová práce se tak zaměří na okruh dětí s poruchami autistického spektra. Tyto děti vyžadují celkově odlišný přístup ve vzdělávání, než je tomu u dětí intaktních, proto i nácvik čtení a psaní probíhá jiným způsobem než na běžných školách. Konkrétně touto tématikou se mnoho knih nezabývá, proto by mohl výzkum přijít mnoha lidem zajímavý a posloužit jim jako informační a inspirační zdroj. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jakým způsobem probíhá výuka psaní a čtení u dětí s poruchou autistického spektra. Mezi parciální cíle patří analýza používaných metod a postupů, popis jednotlivých fází nácviku čtení a psaní, rovněž možných úskalí ve výuce. Práce by měla poskytnout ucelenější pohled na výuku počátečního psaní a čtení u dětí s poruchami autistického spektra. 2) Výzkumné otázky: · Jakým způsobem probíhá výuka počátečního čtení a psaní žáků s poruchami autistického spektra? · Jaké metody se využívají při výuce čtení a psaní? · V čem se liší výuka dětí s PAS od výuky zdravých dětí? · Jsou pro výuku používány nějaké speciální pomůcky? 3) Diplomová práce se bude opírat o kvalitativní výzkum. Považuji za přínosnější popsat průběh nácviku čtení a psaní u dětí s PAS, nežli např. porovnání četnosti využití určitých metod. Byla bych ráda, kdyby má práce sloužila jako zdroj inspirace a praktických informací o dané problematice. 4) Šetření bude probíhat na ZŠ Štolcova v Brně, jež je největší školou v ČR specializovanou na žáky s poruchami autistického spektra. Ve škole je zřízeno 9 tříd. Data budou získávána na podkladě pozorování a částečně strukturovaného rozhovoru s učiteli. Učitele budu kontaktovat osobně, neboť na této škole působím jako asistent pedagoga. Předpokládaný počet učitelů, s nimiž rozhovor proběhne, je 18[S2] . Výzkum vychází z toho, že poruchy autistického spektra jsou specifickou diagnózou, a tudíž i vzdělávání žáků s tímto postižením má svá specifika, jimiž se odlišuje od práce s intaktními dětmi. 5) Ukázka rozhovoru Jakou používáte metodu výuky čtení a psaní? V čem spatřujete hlavní výhody této metody? Používáte nějaké doplňkové metody? Jaké používáte speciální pomůcky pro výuku čtení a psaní? K čemu slouží? S jakými problémy se při výuce čtení a psaní nejčastěji potýkáte? Pozorování Pozorování bude sledovat průběh výuky psaní a čtení. Bude zaměřeno na strukturu hodiny, míru komunikace učitele a žáků, používané výukové a motivační metody. Dále se bude zajímat o používané pomůcky, reakce učitele na projevy žáků – kolísání pozornosti, práce s chybou, korekce úchopu. 6) Hlavním problémem výzkumu pravděpodobně bude jeho velká časová náročnost – a to jak pro mne, jakožto pro autora diplomové práce, tak pro učitele, od nichž budou sbírána data. Také pozorování při výuce může působit na žáka s poruchou autistického spektra značně rušivě. Budu tedy zapotřebí přizpůsobit se momentálnímu žákovu rozpoložení, aby nebyl narušován vyučovací proces. Etické problémy se nepředpokládají. V práci nebudou jmenovány konkrétní osoby, cílem je postihnout specifika práce. 7) Záznam z pozorování První pozorování proběhlo dne 11. 5. 2012. Byl sledován průběh vyučovacího bloku psaní u žáka s diagnózou dětský autismus a přidružená lehká mentální retardace. Žák navštěvuje druhou třídu základní školy a vzdělává se podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Vyučovací blok trval přibližně 20 minut. Výuka probíhala individuálně v sektoru třídy k tomuto určenému. Pro lepší motivaci žáka se využila betonová tabulka. Pokud žák nasbírá určitý počet žetonů za plnění úkolů, může si vybrat předem zvolenou odměnu – v tomto případě hru na počítači. Výukový blok byl rozdělen do tří částí – podle toho, s jakými pomůckami se pracovalo. První část sestávala z uvolňovacích cvičení a cvičení prostorové a směrové orientace na tabuli. Uvolňovací cvičení spočívalo v obtahování předkreslené dráhy, přičemž byly žádoucí pohyby celé paže. Cvičení na prostorovou a směrovou orientaci představoval diktát. Učitelka diktovala: „ Doprostřed tabule nakresli velký kruh. Vpravo od kruhu nakresli hvězdu. Pod kruh nakresli trojúhelník …“. Učitelka kreslila současně s žákem, ale za tabulí, aby ji žák nemohl napodobit. Potom obrázky porovnali. Žák cvičení zvládnul bez obtíží. V druhé části vypracoval žák několik pracovních listů v šanonu. Pracovní listy byly zalaminovány a žák psal fixem, což také napomáhalo uvolnění ruky a kontrole přítlaku na psací náčiní. Pracovní listy byly zaměřeny na nácvik prvků psacích písmen – konkrétně horní a dolní oblouk, dolní smyčka. V tuto dobu, čili asi po 12 minutách práce, začala klesat žákova pozornost. Učitelka nechala žáka protáhnout se a připomněla možnost odměny. Žákovi malá přestávka prospěla a mohl pracovat dál. V poslední části se prováděla cvičení tužkou do sešitu. Cvičení byla opět zaměřena na nácvik prvků psacích písmen, prostorové a směrové orientace. Rozdíl spočíval ve změně materiálu ke psaní – musel se trochu zvětšit přítlak. Po každém náročnějším úkolu následovala slovní pochvala. 8) Po první zkušenosti s pozorováním zatím necítím potřebu výzkumný plán modifikovat. Pouze po pozorování by měl následovat rozhovor s daným učitelem, aby se hodina rozebrala a vysvětlily podstatné momenty. Žádné další úpravy mne v této fázi nenapadají. 9) BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 9788021057814. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 9788073674755. FABIÁNKOVÁ, B.; HAVEL, J. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno : Paido, 1999. ISBN 8085931648. GILLBERG, Ch.; PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 3. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 9788073674984. HOPE-WEST, A.; JONES, G. Securing appropriate education provision for children with autism spectrum disorders: a guide for parents and professionals. London : Jessica Kingsley, 2011. ISBN 9781849051538. QUINN, B.; MALONE, A. F. Autism, Asperger syndrome and pervasive developmental disorder : an altered perspective. London : Jessica Kingsley, 2011. ISBN 9781849058278 SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 8085931052. SCHOPLER, E.; REICHLER, R. J.; LANSING, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. 2. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 9788073678982. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Výzkumný ústav pedagogický v Praze : TAURIS, 2008. ISBN 978-80-87000-25-0. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Výzkumný ústav pedagogický v Praze : TAURIS, 2006. ISBN 80-87000-02-1. Internetové zdroje: Globální metoda čtení. Globální čtení [online]. [cit. 2012-05-07]. Dostupné z: http://www.globalni-cteni.cz/clanek/globalni-metoda-cteni/ [INS: :INS] [INS: :INS] [INS: Nevím, jestli je to téma dost nosné pro DP. Doporučila bych výzkum ještě obohatit, například se ve zkoumání zaměřit také na žáka, jeho pokroky a jeho perspektivu :INS] [INS: – nebo vymyslet nějaký zajímavý výzkumný problém či zkoumat odlišnosti v přístupu různých učitelů či škol atd. Bála bych se, že výsledkem takto postaveného výzkumu bude jen banální popis, přitom by stálo za to odhalit nějaké zajímavé souvislosti. :INS] [INS: Proč má smysl zkoumat (zvlášť v 1 škole), jak se tam učí? Vysvětlete to lépe v úvodu. :INS] ________________________________ [S1]Tohle je velmi obecné, doporučila bych být konkrétnější a vynechat tyto obecné pasáže. [S2]Myslíte, že vám skutečně každý učitel přinese nové informace o metodách výuky? Nebylo by lepší strategií podívat se do více škol. Přece jenom jedna škola vám neumožní vykreslit pestrý obrázek o způsobech vzdělávání osob s autismem.