(Ne)kvalita života v sociálních službách Od deseti let jsem se děsil toho, že se ocitnu v blázinci nebo domově důchodců. (Ruben David Gonzalez Gallego, Bílé na černém) - Instituce jako bariéra - Současnost (a minulost) sociálních služeb (Ne)kvalita života v sociálních službách služeb - Transformace sociálních služeb - Pomáhání zaměřené na člověka Totální instituce Místo, které slouží současně jako bydliště i pracoviště a v němž větší počet podobně situovaných jedinců odříznutých na delší dobu od vnější společnosti vede společně navenek uzavřený (Ne)kvalita života v sociálních službách situovaných jedinců odříznutých na delší dobu od vnější společnosti vede společně navenek uzavřený a formálně spravovaný způsob života (Goffman, 1961) Výsledkem působení totální instituce je institucionalizace lidí. (Ne)kvalita života v sociálních službách Společné rysy totálních institucí – Pod jednou střechou spojují aktivity, jež jsou v podmínkách moderní společnosti provozovány odděleně a na různých místech (spánek, práce, volný čas). – Všechny činnosti jsou provozovány pod dohledem téže autority. (Ne)kvalita života v sociálních službách – Všechny činnosti jsou provozovány pod dohledem téže autority. – Všechny činnosti jsou provozovány za přítomnosti druhých osob, na které je pohlíženo stejně. – Všechny aktivity jsou provozovány podle přesného a pro všechny přísně závazného rozpisu. – Všechny aktivity mají přispívat k naplňování proklamovaného cíle organizace. – Dochází k přetrhání rodinných, profesních a občanských svazků. (Ne)kvalita života v sociálních službách Dříve a nyní – komplexní péče – svěřenec (chovanec) – úřední systém / stát to – nezbytná podpora – klient (uživatel) – smluvní vztah 2007 – úřední systém / stát to platí – segregace lidí v zařízeních sociální péče – oficiální měřítko kvality: „chovanec je čistý, najedený, má kde spát a je hodný...“ – smluvní vztah – příspěvek na péči jsou peníze na nákup služby – důraz na lidská práva a spoluúčast klienta – důraz na kvalitu procesů, prostředí i personálu Obecný cíl sociálních služeb Podpora začlenění lidí v nepříznivé sociální situaci (Ne)kvalita života v sociálních službách v nepříznivé sociální situaci a předcházení jejich vyloučení ze společnosti. (Ne)kvalita života v sociálních službách Výsledkem působení sociálních služeb má být, že: lidé využívají běžné zdroje (škola, obchod, kino...),(škola, obchod, kino...), lidé jsou součástí běžné komunity (inkluze), lidé žijí jako jejich vrstevníci způsobem uznávaným společností, lidé žijí důstojně a jsou respektováni. – Sociální služby jsou tu proto, aby vyrovnávaly společenský handicap lidí v sociálně nevýhodné situaci. – Lidé v sociálních službách mají mít stejné postavení jako lidé (Ne)kvalita života v sociálních službách mít stejné postavení jako lidé mimo ně. – Lidé v sociálních službách mají právo na stejnou kvalitu života jako my všichni, a to bez ohledu na jakékoliv předsudky. Výsledek = inkluze – Lidé jsou zapojeni do aktivit v místě, kde žijí. – Lidé jsou součástí sítě mezilidských vztahů. – Lidé sami se o někoho nebo něco starají. – Lidé jsou zaměstnaní. (Ne)kvalita života v sociálních službách – Lidé jsou zaměstnaní. – Lidé si hledají práci nebo se připravují na zaměstnání po ukončení vzdělání. – Lidé mají volný čas, který má své místo v rámci jejich dne. – Lidé se rozvíjejí v rámci formálního vzdělávání. – Lidé si udržují dobré fyzické a duševní zdraví. – Lidé vstupují do právních vztahů s ostatními. – Lidé mají zajištěnou autonomii jednání a sebeurčení. – Lidé mají zajištěné dostatečné hmotné zabezpečení pro svůj život. Proč sociální služby deinstitucionalizovat??? (Ne)kvalita života v sociálních službách Protože je to nevyhnutelné, nezbytné a protože je to lidsky správné. Deinstitucionalizace je proces, ve kterém dochází k proměně instituce jak ve smyslu formalizované struktury pravidel, řádu a filosofie služby, tak ve smyslu sídla (umístění v objektu a komunitě) tak, aby výsledná struktura a provozování služby byly primárně (Ne)kvalita života v sociálních službách výsledná struktura a provozování služby byly primárně orientovány na potřeby uživatelů a ne potřeby formalizované organizace - instituce. Je jí dosahováno proměnou institucionální péče v péči v „komunitě“. (MPSV: Kritéria transformace, humanizace a deinstitucionalizace vybraných služeb sociální péče) Příznivci DI: • je to normální a přirozené, • odpovídá to tomu, co po nás chce systém (zákon, úmluva), • klienti díky tomu nejsou vyloučení, jsou součástí komunity, Odpůrci DI: • je to dražší (a navíc co s budovami, do kterých se v minulosti tolik investovalo), • lidé z pobytových služeb potřebují komplexní péči, • lidé zvyklí na ústavní život ve (Ne)kvalita života v sociálních službách komunity, • klienti se v běžném prostředí lépe učí nové dovednosti, přijímají povinnosti, • komunitní prostředí přispívá ke snižování projevů problémového chování, • je to levnější nebo stejně drahé, jako instituce. • lidé zvyklí na ústavní život ve velké skupině potřebují žít společně, jsou už komunita, • transformace není pro každého (lidé s vysokou mírou podpory, lidé s problémovým chováním), • transformace a DI zvyšuje sociální vyloučení a rizika v životě klientů. (Ne)kvalita života v sociálních službách Co se díky DI změní v životě klienta??? • odpovědnost za vlastní život, • rozhodování o sobě a svých• rozhodování o sobě a svých věcech, • normální příležitosti a možnosti, • přiměřená míra rizika. (Ne)kvalita života v sociálních službách Deinstitucionalizace jako výsledek transformace sociálních služeb – Transformace je nástroj pro deinstitucionalizaci. – DI vyžaduje návaznost v systému – musí jít– DI vyžaduje návaznost v systému – musí jít o systémovou změnu ne jen o nahodilý projekt. – V procesu DI nesmí vznikat nebo být podporovány „protiklady“ – zejména nové institucionální služby. – Změna se musí odehrát v hlavách všech zúčastněných (od poskytovatelů, přes politiky, úředníky a odbornou veřejnost až k ostatním občanům). (Ne)kvalita života v sociálních službách Humanizace sociálních služeb je v pořádku, ale nestačí! Je to jen přechodný krok. Kdo službu opravdu mění, ten nevyhnutelně narazí na konečné limity instituce. (Ne)kvalita života v sociálních službách Současná podoba transformace sociálních služeb v ČR – projekt MPSV Podpora transformace sociálních služeb (proměna více jak 30 vybraných zařízení pro lidi s mentálním nebo tělesným postižením v celé ČR)tělesným postižením v celé ČR) – individuální systémové projekty krajů (např. Moravskoslezský) – individuální projekty konkrétních (několika) poskytovatelů sociálních služeb (včetně úvah o transformaci nepobytových služeb – např. denní stacionář Vyššího Hrádku, p. s. s.) + řada již dávno existujících neinstitucionálních služeb (neziskovky) + pokusy, které vypadají jako transformace, ale nejsou (Ne)kvalita života v sociálních službách Pomáhání zaměřené na člověka (aneb co nám již dnes v DI pomůže) (Ne)kvalita života v sociálních službách Ústředním tématem tohoto přístupu je pojem normalizace sociální role. (Ne)kvalita života v sociálních službách (Ne)kvalita života v sociálních službách Věci se dějí způsobem, který si vybral sám klient. Mění se zažitá role pomáhajícího – není již vševěd, ale naslouchající a respektující osoba, která je pro klienta "pouhým" průvodcem v jeho životní etapě.klienta "pouhým" průvodcem v jeho životní etapě. Klient je uprostřed dění! A je-li uprostřed, pak je nejdůležitější osobou v celém procesu. Základní principy pomáhání zaměřeného na člověka 1. Ústřední postavou plánování je člověk s postižením, zatímco jeho diagnóza je až druhém místě; (Ne)kvalita života v sociálních službách jeho diagnóza je až druhém místě; 2. Používá se přirozený jazyk spíš než odborná terminologie; 3. Jsou zjišťovány předpoklady a nadání člověka a na nich se buduje představa jeho dalšího života (nikoli na nedostatcích); 4. Posiluje se aktivní účast člověka a jeho blízkých; 5. Definují se žádoucí změny v životě člověka. Potřebuje bydlet paní Jana v instituci??? (Ne)kvalita života v sociálních službách Děkujeme za pozornost Martin HolubMartin Holub martin.holub@raz-dva.cz Viktor Šťástka viktor.stastka@centrum.cz