ZÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH č. 108/2006 Sb. ze dne 14. 3. 2006 ve znění pozdějších předpisů Terminologie zřizovatel sociální služby poskytovatel sociální služby uživatel sociální služby nepříznivá sociální situace dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav zdravotní postižení sociální začlenění sociální vyloučení přirozené sociální prostředí Předmět úpravy pomoc a podpora osobám v nepříznivé sociální situaci prostřednictvím sociálních služeb a příspěvku na péči předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka Cílem prostřednictvím sociálních služeb umožnit člověku participovat na každodenním životě společnosti => přístup ke vzdělání, zaměstnání a kulturnímu i společenskému životu ČÁST DRUHÁ: Příspěvek na péči určen a vyplácen přímo osobám závislým na pomoci jiné osoby za účelem zajištění potřebné pomoci nárok nemá osoba mladší jednoho roku o příspěvku rozhoduje úřad práce náklady na příspěvek se hradí ze státního rozpočtu Čtyři stupně závislosti Nový systém posuzování závislosti Úkony hodnocené při posuzování péče o vlastní osobu pro účely stanovení stupně závislosti do r. 2012 příprava stravy podávání, porcování stravy přijímání stravy, dodržování pitného režimu mytí těla koupání nebo sprchování péče o ústa, vlasy, nehty, holení výkon fyziologické potřeby včetně hygieny vstávání z lůžka, uléhání, změna poloh sezení, schopnost vydržet v poloze vsedě stání, schopnost vydržet stát přemisťování předmětů denní potřeby chůze po rovině chůze po schodech nahoru a dolů výběr oblečení, rozpoznání jeho správného vrstvení oblékání, svlékání, obouvání, zouvání orientace v přirozeném prostředí provedení si jednoduchého ošetření dodržování léčebného režimu Úkony hodnocené při posuzování soběstačnosti pro účely stanovení stupně závislosti do r. 2012 komunikace slovní, písemná, neverbální orientace vůči jiným fyzickým osobám, v čase a mimo přirozené prostředí nakládání s penězi nebo jinými cennostmi obstarávání osobních záležitostí uspořádání času, plánování života zapojení se do sociálních aktivit odpovídajících věku obstarávání si potravin a běžných předmětů (nakupování) vaření, ohřívání jednoduchého jídla mytí nádobí běžný úklid v domácnosti péče o prádlo přepírání drobného prádla péče o lůžko obsluha běžných domácích spotřebičů manipulace s kohouty a vypínači manipulace se zámky, otevírání, zavírání oken a dveří udržování pořádku v domácnosti, nakládání s odpady další jednoduché úkony spojené s chodem a udržováním domácnosti Oblasti vymezující schopnost zvládat základní životní potřeby posuzované od r. 2012 mobilita orientace komunikace stravování oblékání a obouvání tělesná hygiena výkon fyziologické potřeby péče o zdraví osobní aktivity péče o domácnost Výše příspěvku na péči Řízení o příspěvku - žádost obsahuje označení osoby blízké nebo jiné fyzické či právnické osoby, která bude poskytovat péči obsahuje určení, jakým způsobem má být příspěvek vyplácen (v hotovosti / bezhotovostně na účet) – příspěvek je vyplácen k datu podání žádosti Posuzuje se… schopnost zvládání základní životní potřeby v přijatelném standardu dostatečnost schopností k pravidelnému zvládání potřeby a k rozpoznání, provedení a zkontrolování správnosti zvládnutí základní životní potřeby u osob, jejichž zdr. stav se střídavě vyvíjí dochází k posuzování v průběhu 1 roku schopnost zvládání samostatného / s dopomocí / za dohledu další fyzické osoby možnost víceúčelového využití posudku i pro účely poskytování příspěvku na mobilitu (je-li uznána závislost v obl. mobility a orientace) Postup při posuzování sociální pracovník ÚP provede sociální šetření v přirozeném sociálním prostředí žadatele zdravotní stav posuzuje lék. posudková služba ČSSZ na základě žádosti ÚP, nálezů praktického i odborného lékaře Kontrola využívání příspěvku ÚP kontroluje, zda příspěvek byl využit na zajištění pomoci a zda osobě, které byl příspěvek přiznán, je poskytována pomoc odpovídající stanovenému stupni závislosti nově zavedení karty sociálních systémů – fce identifikační, dobrovolná platební, autorizační - karta mimořádných výhod (2015) Asistent sociální péče jiná než blízká osoba, která není registrována jako poskytovatel sociálních služeb povinnost uzavřít formální písemnou smlouvu o poskytnutí pomoci (doporučeno i blízké osobě) označení smluvních stran rozsah pomoci místo a čas poskytování pomoci výše úhrady za pomoc měsíční příjem <12000Kč nepodléhá dani z příjmu není omezen v počtu osob, o které pečuje ČÁST TŘETÍ: Sociální služby zahrnují: sociální poradenství služby sociální péče služby sociální prevence Formy poskytování sociálních služeb pobytové ambulantní terénní Zařízení sociálních služeb centra denních služeb denní stacionáře týdenní stacionáře domovy pro osoby se zdravotním postižením domovy pro seniory domovy se zvláštním režimem chráněné bydlení sociální poradny sociálně terapeutické dílny centra sociálně rehabilitačních služeb pracoviště rané péče nízkoprahová denní centra nízkoprahová zařízení pro děti a mládež noclehárny terapeutické komunity azylové domy domy na půl cesty zařízení pro krizovou pomoc Sociální poradenství základní odborné (v občanských poradnách, manželských a rodinných poradnách, poradnách pro seniory, pro osoby se zdravotním postižením, pro oběti trestných činů a domácího násilí) součástí je i půjčování kompenzačních pomůcek Sociální poradenství základní činnosti: zprostředkování kontaktu se společenským prostředím sociálně terapeutické činnosti pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí poskytováno bez úhrady nákladů Vymezení pojmu socioterapie činnost směřující k aktivní participaci jedince ve společnosti, k samostatnosti úkolem je posílit člověka k fungování ve svém sociálním prostředí cílem je převzetí kontroly nad obtížnou životní situací samotným klientem spolupráce s klientem na zvyšování QoL péče X podpora! Sociálně terapeutické činnosti poradenství v oblasti orientace v sociálních systémech, vzdělávání činnosti vedoucí k rozvoji nebo udržení sociálních schopností získávání schopností vedoucích k participaci poskytování informací o rizicích spojených s urč. způsobem života, minimalizace škod krizová intervence aktivizační a volnočasové aktivity Služby sociální péče napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost cílem - umožnit zapojení do běžného života společnosti zajistit důstojné prostředí a zacházení Služby sociální péče osobní asistence pečovatelská služba tísňová péče průvodcovské a předčitatelské služby podpora samostatného bydlení odlehčovací služby centra denních služeb denní stacionáře týdenní stacionáře domovy pro osoby se zdravotním postižením domovy pro seniory domovy se zvláštním režimem chráněné bydlení sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních ústavní péče Služby sociální prevence zabraňují soc. vyloučení krizová sociální situace, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností sociálně znevýhodňující prostředí a ohrožení práv a oprávněných zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby cílem - napomáhat k překonání nepříznivé sociální situace; chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích spol. jevů Služby sociální prevence raná péče telefonická krizová pomoc tlumočnické služby azylové domy domy na půl cesty kontaktní centra krizová pomoc nízkoprahová denní centra nízkoprahová zařízení pro děti a mládež noclehárny služby následné péče sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdr. post. sociálně terapeutické dílny terapeutické komunity terénní programy sociální rehabilitace Služby za úhradu a bez úhrady služby poskytovány zdarma: raná péče sociální poradenství telefonická krizová pomoc tlumočnické služby sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi; pro seniory a OZP sociální rehabilitace služby sociálně terapeutických dílen krizová pomoc služby následné péče terénní programy sociální služby v kontaktních centrech a nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež sociální služby intervenčních center Služby za úhradu a bez úhrady ostatní služby jsou poskytovány za částečnou nebo plnou úhradu ceny služeb jsou „zastropované”, tj. jejich nejvyšší požadovatelná cena ze strany poskytovatele je omezena prováděcím předpisem (vyhl. 505/2006 – 391/2011) X nadstandardní služby -> nadstandardní úhrada Podmínky poskytování soc. služeb registrace poskytovatelů u krajského úřadu s údaji o poskytovaných soc. službách – registr poskytovatelů (písemný a elektronický) písemná smlouva o poskytování soc. služby uzavíraná mezi poskytovatelem a příjemcem – staví uživatele do aktivní role podléhá inspekci ČÁST ČTVRTÁ: Inspekce poskytování soc. služeb provádí nově krajské pobočky ÚP plnění podmínek pro registraci, plnění povinností poskytovatelů, kvalita poskytovaných služeb na základě standardů kvality sociálních služeb (§ 99) ČÁST ŠESTÁ: Financování sociálních služeb státní dotace a granty dotace ze strukturálních fondů příspěvky zřizovatele na činnosti příjmy od uživatelů příspěvky na péči příjmy z veřejného zdravotního pojištění (pobytové sl.) dary vedlejší hospodářská a samosprávná činnost (pronájem nebytových prostor, výroba stravy, praní prádla, prodej výrobků aj.) ČÁST OSMÁ: Předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka způsobilost k právním úkonům bezúhonnost zdravotní způsobilost odborná způsobilost min. VOŠ (sociální práce / pedagogika) VŠ (sociální práce / ped. / patologie, právo, spec. ped.) abs. akr. vzd. kurzů – min. 200 hod. + 5 let praxe + VŠ / 10 let praxe + SŠ povinnost dalšího vzdělávání – 24h/ rok Sociální pracovník – náplň činnosti zprostředkovává sociální služby pomáhá osobě, která služby potřebuje, zvolit odpovídající škálu služeb vykonává sociální šetření zabezpečuje sociální agendy v zařízeních poskytuje sociálně právní poradenství provádí analytickou, metodickou, koordinační, koncepční a evaluační činnost depistážní činnost poskytuje krizovou pomoc, sociální poradenství, sociální rehabilitaci ČÁST DEVÁTÁ: Předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách okruh pracovníků: sociální pracovník pracovník v sociálních službách zdravotní pracovník pedagogický pracovník manželský a rodinný poradce požadavky viz sociální pracovník (X již od ZV + akreditovaný kurz – akreditace viz ČÁST 10.) Co přináší zákon o sociálních službách? nová kategorizace soc. služeb nové typy sociálních služeb (os. asistence, respitní péče, domovy se zvl. režimem…) jasný systém financování služeb a možnost kontroly kvality těchto služeb poskytovatelé z řad neziskových organizací již nejsou znevýhodněni v přístupu k veřejným finančním prostředkům zavedení smluvního principu do vztahu mezi poskytovatelem a uživatelem uživatel si sociální službu sám vybírá systém registrace poskytovatelů soc. služeb inspekce kontroly využití příspěvku standardy kvality sociálních služeb zaniká zvýšení důchodu pro bezmocnost a příspěvek při péči o blízkou a jinou osobu pracovníci v sociálních službách musí splňovat kvalifikační předpoklady a celoživotně se vzdělávat STANDARDY KVALITY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB doporučovány MPSV od roku 2002 v souladu s principy EU soubor měřitelných a ověřitelných kritérií, které definují úroveň kvality poskytování sociálních služeb obecnost -> použitelnost na celou škálu služeb plnění standardů kvality se hodnotí systémem bodů (0-3 b.) znění standardů - prováděcí předpis (příloha 2 vyhl. 505/2006 Sb.) 3 základní kategorie: procedurální, personální, provozní Standardy kvality sociálních služeb Oblast procedurální: cíle a způsoby poskytování sociálních služeb ochrana práv uživatelů jednání se zájemcem o sociální službu smlouva o poskytování sociální služby individuální plánování průběhu sociální služby dokumentace o poskytování sociální služby stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje Oblast personální: personální a organizační zajištění sociální služby profesní rozvoj zaměstnanců Oblast provozní: místní a časová dostupnost poskytované sociální služby informovanost o sociální službě prostředí a podmínky nouzové a havarijní situace zvyšování kvality sociální služby INDIVIDUÁLNÍ PLÁNOVÁNÍ Individuální plánování plánování průběhu poskytování služby s ohledem na osobní cíle (klienta, ne personálu) a možnosti jedince vychází z druhu poskytované sociální služby a z cílové skupiny uživatel služby vystupuje jako rovnocenný partner, aktivní účast v týmu průběžné hodnocení naplňování / formulování osobních cílů, které se mohou vyvíjet v závislosti na čase a aktuální situaci klienta Význam ind. plánování pro klienta individualizovaný, holistický přístup možnost ind. úprav režimových opatření dle předchozích návyků klienta (rituály) nebo jeho potřeb, hodnotových postojů, idejí, celoživotních preferencí aktivní zapojení klienta, rozhodovací právo důstojnost, pocit bezpečí, jistoty, důvěry Týmová spolupráce při plánování funkční týmová spolupráce multidisciplinárního týmu kontinuální předávání informací výměna zkušeností konzultace a pomoc možné složení multidisciplinárního týmu: koordinátor, moderátor, sociální pracovník, klíčový pracovník, důvěrník klienta, všeobecné sestry, aktivizační sestra, fyzioterapeut, ergoterapeut, psycholog… nutriční terapeut, příbuzní, přátelé klienta, duchovní, logoped, pracovník úklidu, osoba vykonávající sjednané služby v zařízení atd. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ střednědobé plány rozvoje sociálních služeb Komunitní plánování v ČR od pol. 90. l. 20. st. krajské úřady mají povinnost zpracování plánů (108/2006) postup, který zpracovává místní potřeby sociálních služeb a porovnává je s místními možnostmi (poskytovatelé, financování, projekty) zúčastněné subjekty („komunitní triáda“): uživatelé poskytovatelé zadavatelé sociálních služeb Fáze komunitního plánování stanovení a formulace poslání plánování získání politické podpory pro plánování vytvoření organizační struktury a definování konkrétních kompetencí a odpovědností popsání sociální situace v daném území stanovení priorit zpracování plánu rozvoje sociálních služeb monitorování realizace opatření a aktivit vyhodnocení SUPERVIZE V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH Supervize v sociálních službách systematická reflexe profesního jednání poradenství pracovníkům v obl. konkr. postupů učení aplikace vědeckých poznatků v praxi při řešení konkrétních sociálních situací učení zvládat emocionální účast na životě klienta, zvyšovat sebekontrolu při jednání s klientem upozornění na chybné kroky a neúspěchy za účelem překonání frustrace Supervize mezilidská interakce, cílem je setkávání supervizora a supervidovaného ve snaze zlepšit schopnost supervidovaného účinně pomáhat lidem zprostředkování nezatíženého náhledu na činnost, kterou člověk vykonává prvořadým cílem je ochrana nejlepších zájmů klienta dále vyvarovat se chyb, osobní a profesní růst, potvrzení kvality činnosti Funkce supervize vzdělávací rozvoj dovedností, schopností, profesního růstu propojení teorie s praxí, nové metody práce podpůrná práce s emocemi, zvládání nároků profese, sebehodnocení normativní / administrativní sleduje a zajišťuje dodržování cílů organizace kontrola kvality poskytované služby, efektivity práce, time management Formy supervize případová (odborná) rozvojová v průběhu práce s klientem zprostředkovaně Způsoby členění supervize postavení supervizora vůči instituci: interní externí počet supervidovaných: individuální skupinová frekvence: pravidelná příležitostná (ad hoc) krizová Způsoby členění supervize uspořádání: peer supervize (intervize) – skupina bez supervizora tandem (reciproční supervize) – vzájemné konzultování dvou kolegů s podobným rozsahem zkušeností autosupervize (autovize) – sebereflexe supervizora Individuální supervize strukturovaný kontakt s jedním pracovníkem úkolem je reflektovat a podpořit profesionální fungování pracovníka a jeho další rozvoj plánované, časově vymezené schůzky s předem dohodnutým programem spolupráce na základě písemné supervizní dohody: vymezení problému, který má být řešen stanoveny cíle a hranice postupu frekvence a pravidla schůzek Skupinová supervize pracovníci diskutují ve skupině o své práci, o svých aktuálních pocitech a vztazích, které při práci prožívají cílem je profesionální rozvoj jednotlivců v kontextu skupiny činnost týmu jako celku bez ohledu na konkrétní pozici plánované, časově vymezené schůzky s předem dohodnutým programem 8-10 členů skupiny + supervizor Týmová supervize skupinová supervize zahrnuje všechny členy pracovního týmu bez ohledu na jejich pracovní pozici, odpovědnost zaměřena na činnost týmu jako celku témata: vnímání a kontext pracovních úkolů role a vztahy pracovní klima stres a strategie jeho zvládání rozvoj jedinců a týmu Postavení supervizora vůči instituci externí supervize supervizor není zaměstnancem organizace, v níž supervize probíhá psychoterapeut, rodinný poradce, … interní supervize supervizor je interním zaměstnancem přímý nadřízený pracovníka / k tomu určený pracovník s jinak vymezenou rolí Atributy supervize osobní vztah pocit bezpečí, důvěry obsah supervize řídí supervidovaný, nikoli supervizor dohoda o tom, co chce supervidovaný od supervize získat www.supervize.eu - Český institut pro supervizi