Speciální pedagogika – komunikační techniky, 2. roč. Bc. studium Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická (jarní semestr 2012, vyučující PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D., kontakt: lenka.dolezal@gmail.cz) Požadavky: * vypracování případové studie jedince se sluchovým postižením (případně kombinovaným, kdy jedno z postižení je sluchové) – i na základě studia odborné literatury. * ukončení předmětu: test Okruhy: 1. Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy 2. Význam sluchu, stavba sluchového analyzátoru 3. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, 4. Klasifikace vad a poruch sluchu podle věku a období fixace řeči 5. Metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningová vyšetření 6. Specifika osobnosti jedince se sluchovým postižením, psychologické zvláštnosti osobnosti sluchově postiženého 7. Řeč, hlas, artikulace sluchově postižených 8. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u sluchově postižených 9. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky 10. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb 11. Střediska rané péče pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení 12. Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení Literatura: HERDOVÁ, S. Vyšetřování sluchu u dětí. Pediatrie pro praxi, 2004/4. Dostupné na World Wide Web: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno: MC 2005. LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: 1990. ISBN 80-08-00447-9. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: 1997. Přinosilová, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997, 2000. SEIFERTOVÁ, J. Spolupráce praktických dětských lékařů a specialistů v oboru chorob ušních, nosních a krčních. Pediatrie pro praxi, 2001/2. Dostupné na World Wide Web: SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. VAŠEK, Š. Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava: 1984.