Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity (období: jaro 2012) Předměty SP_DGM Diagnostické metody ve speciální pedagogice SV4BP_DGM1 Diagnostické metody ve speciální pedagogice 1 Rozsah 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z. Vyučující Mgr. Kristýna Balátová (přednášející) (Kontakt: 84421@mail.muni.cz) Garance prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. Katedra speciální pedagogiky - Pedagogická fakulta Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. Cíle předmětu Na konci tohoto kurzu se budou studenti schopni orientovat v problematice současně užívaných metod v diagnostice speciální pedagogiky a psychodiagnostiky, určených pro věkovou skupinu dětí, dospívajících a dospělých s různými druhy a typy postižení (se zřetelem na oblast diagnostiky Specifických poruch učení). Studenti tak budou lépe rozumět výsledkům a závěrům zvolených metod, neboť jako odborníci v praxi budou často s psychology participovat na diagnostickém procesu a z těchto důvodů by měli mít alespoň základní poznatky a zkušenosti v této oblasti. Výukové metody Semináře se budou odehrávat částečně formou přednášek a diskuzí za podpory Power Pointových prezentací studentů a dalších výukových materiálů poskytnutých vyučující, včetně demonstrací vybraných diagnostických metod s možností si některé z těchto metod vyzkoušet. Metody hodnocení Zápočet bude udělen za 80% prezenci a aktivní účast v semináři (při demonstraci konkrétních diagnostických metod), vč. participace na výuce (tzn. zpracování Power Pointové prezentace vybraného tématu z Osnovy předmětu a její následné přednesení v hodině). Studenti jsou povinni vložit do Odevzdávárny předmětu (viz Interaktivní osnovy v IS) nejpozději 2 dny před vlastním výstupem písemnou práci (tj. písemné zpracování ppt prezentace na vybrané téma z Osnovy předmětu, které bude určeno na úvodní hodině kurzu). Zaměřením práce je teoretický popis vybrané diagnostické metody nebo skupiny diagnostických metod (za pomoci povinné, doporučené a doplňující literatury kurzu), včetně způsobu administrace, vyhodnocení, interpretace, cílové skupiny (vč. věkového rozmezí) a uvedení citované literatury. Osnova kurzu: 1) Úvodní informace o kurzu (= podmínky zdárného ukončení kurzu), seznámení se sylabem (jednotlivými tématy a literaturou) a rozdělení úkolů (témata prezentací) studentům - na prvním společném setkání; 2) Úvod do diagnostiky- Teoretický úvod: Metoda, diagnostická metoda, diagnostika, psychometrické vlastnosti metod- norma, normalita, reliabilita, validita, ap. 3) Klinické metody (pozorování, rozhovor …)- Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů, etika) /Praktický nácvik rozhovoru a pozorování ve skupině/ 4) Diagnostika inteligence (jednodimenzionální testy)- Jednodimenzionální testy inteligence /Praktická ukázka: Barevné Ravenovy progresivní matice, Standardní Ravenovy progresivní matice a Ravenovy progresivní matice pro pokročilé/ 5) Diagnostika inteligence (vícedimenzionální testy)- Komplexní testy inteligence /Praktická ukázka: Amthauerův Test struktury inteligence IST/ 6) Diagnostika inteligence u dětí a vývojové škály- Užití vývojových škál a testování inteligence u dětí /Praktická ukázka: Stanford - Binetův test, Wechslerovy zkoušky inteligence/ 7) Diagnostika Specifických poruch učení (SPU) u dětí- Problematika testování SPU u dětí /Praktická ukázka: Testová baterie zkoušek SPU pro děti (např. Testy čtení od Matějčka, Percepční testy- zrakové, sluchové, atd.)/ 8) Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých- Diagnostické zkoušky u adolescentů a dospělých s SPU /Praktická ukázka: Diagnostická baterie pro adolescenty a dospělé s SPU od Cimlerové, Chalupové, Pokorné/ 9) Diagnostika matematických schopností- Matematické schopnosti a jejich diagnostika /Praktická ukázka: Testová baterie pro diagnostiku matematických schopností, vč. Barevné kalkulie a Kalkulie III. od J. Nováka/ 10) Diagnostika pozornosti a paměti- Testy pozornosti a paměti /Praktická ukázka: Bourdonův test, Číselný čtverec, Rey- Osterriethova komplexní figura, ad./ 11) Diagnostika laterality a diagnostika školní zralosti- Testy laterality a testování školní zralosti/Praktická ukázka: Zkouška laterality od Matějčka a Žlaba a Orientační test školní zralosti/ 12) Diagnostika organicity, kresebné a projektivní metody- Testy ogranicity, kresebné a projektivní techniky /Praktická ukázka: Bender- Gestalt Test, Test obkreslování od Matějčka, Kresba postavy (FDT), Chromatický asociační experiment (CAE), Slovní asociační experiment, Test nedokončených vět, apod./ 13) Diagnostika osobnosti- Testy osobnosti /Praktická ukázka: Stroopův test, Eysenckův osobnostní dotazník, Cattellův Šestnáctifaktorový dotazník 16 PF, aj./ 14) Dotazníkové metody a škály- Dotazníkové techniky, inventáře a škály /Praktická ukázka: Rokeachův Test hierarchie hodnot, SAHA, atp./ Literatura povinná (ke všem tématům): SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Literatura doporučená (tematická): CIMLEROVÁ, P., CHALUPOVÁ, E., POKORNÁ, D. Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2007. ISBN 978-80-86856-41-4. DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-1620-6. (strany: 28-40) LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001, 2010. ISBN 80-7178-570-9, ISBN 978-80-7367-817-3. (strany: 195- 229) POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2. (strany: 131- 140) ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5. (310- 315) URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4. (strany: 13- 151, 204- 255) VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. (strany: 19-29) VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. Literatura doplňující (k jednotlivým tématům): KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2. STANČÁK, A. Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof, 1996. ISBN 80-967148-5-6. SVOBODA, M. Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha: CAPA, 1992. ISBN 80-7064-036-5. SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, M. Psychodiagnostika dospělých. (Multimediální učebnice psychodiagnostiky). Brno: Masarykova univerzita, 2005. SVOBODA, M., KONDÁŠ, O., STANČÁK, A. Psychodiagnostika dospelých. Martin: Osveta, 1992. ISBN 80-217-0357-1. SVOBODA, M., ŘEHAN V., A KOL. Aplikovaná psychodiagnostika v České republice. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-12-8. ŠÍPEK, J. Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-53-6. ŠÍPEK, J. Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha: Propsy, 1996. TŘESOVHLAVOVÁ, Z. A KOL. LMD v dětském věku. Praha: Avicenum, 1983. URBÁNEK, T. Základy psychometriky. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2797-5. Ad. + Jednotlivé příručky k testům, konkrétní studijní materiály (Powerpointové prezentace, internetové odkazy atp.), vč. prezentací (studentů) a pracovní listy ve výuce;