J < REEDUKACE DYSKALKULIE < J Při reedukaci dyskalkulie vycházíme z vývoje psychických funkcí, jejichž rozvojem při reedukaci začínáme, dále následují předčíselné představy a utváření a automatizování matematických pojmů. Předčíselné představy: Jejich osvojení probíhá již v předškolním věku. Úkoly: · Klasifikace, třídění, dovednost tvořit skupiny (třídění předmětů podle jednoho nebo více znaků, tvarů, velikostí, odděl to, co do skupiny nepatří). · Párové přiřazování (2 hrnky k sobě). · Používání pojmů více, méně, stejně, nejméně, nejvíce, největší, nejmenší. · Serializace. Pokračování v řazení prvků (- o x ……). · Rozlišení části a celku. Doplňování částí do celku (doplnění obličeje kašpárka). Číselné představy: Utváření pojmu číslo Číselné představy vytváříme nejprve do 5, pak 10, 20, 100, 1000, dále v oboru kladných a záporných čísel, zlomků, desetinných čísel. Postup: · Manipulace s předměty spolu s verbalizací. Dítě bere předměty po jednom do ruky a počítá. · Počítání s názornými pomůckami bez manipulace pouze se zrakovou oporou. · Počítání zpaměti. Cvičení: · Vyhledávání čísel k danému množství prvků a k dané číslici přiřazování odpovídajícího počtu prvku. · Globální zvládnutí množství bez počítání po jedné, např. s použitím hrací kostky. · Doplňování čísel v číselné řadě (12, 13, -, 15). · Orientace na číselné ose (ukaž číslo, ukaž číslo před číslem, ukaž číslo o dvě větší). · Porovnávání čísel ( <, >, =). · Grafické znázornění čísel do mřížky 10x10 čtverců pomocí vybarvování a proužků papíru (26 jako 2 desítky a 6 jednotek, ne po jednom). · Grafické znázornění zlomků. Zápis čísel · Zápis čísel po přečtení z karet, zápis z diktátu. Časté záměny 42-24, příčinou může být nepřesné sluchové vnímání, obtíže v pravolevé orientaci. · Rozklad čísel na jednotky, desítky (402 = 400+2). · Čtverečkový papír pro zápis desetinných čísel. Základní matematické operace: Chápání operací Dítě se učí pomocí názorného materiálů, přičemž počítání do 10 je základem úspěchu. Cvičení: · Urči, který znak použiješ (v jedné ruce mám 3 bonbóny, ve druhé 2 bonbóny, kolik jich mám dohromady). · Vymysli slovní příklad, kde použiješ +. Provádění operací Nejprve volíme snadná čísla, aby se dítě soustředilo na postup. Cvičení: · Doplňování chybějícího znaménka (10 2=8). · Doplňování chybějícího čísla (12: =4). · Tvoření čtyř typů příkladů z daných čísel (3,4,7 – 3+4, 4+3, 7-4, 7-3). · Matematické operace prováděné ústně. · Matematické operace prováděné písemně. · Řešení rovnic. Slovní úlohy: Vycházejí z běžných situací. I dítě s dyskalkulií může zvládat slovní úlohy. · Přečtení úlohy, vyčlenění důležitých údajů a otázky. Porozumění zadání je východiskem počítání. Četbu textu je potřeba doplnit grafickým znázorněním a manipulací. · Určení, jsou-li známy všechny údaje potřebné k vyřešení úkolu. · Numerický záznam slovní úlohy rovnicí či soustavou rovnic. · Výpočet. Při numerickém počítání lze použít kalkulačku. · Odpověď, kontrola. Další možnosti: · Žák s dyskalkulií řeší stejné úkoly, ale s menšími čísly. · Využití herních situací k tvoření příkladů (příklady se zvířátky). · Řešení numericky velmi snadných úloh, aby dítě pochopilo princip matematizace běžných situací (10 min. píše úkol z českého jazyka a 10 min. z matematiky. Jak dlouho píše úkol?). · Řešení slovních úloh pomocí manipulace. Geometrie: Předpokladem je grafomotorická dovednost, pravolevá a prostorová orientace, představivost. Důležitou pomůckou je modelování. Rýsování vyžaduje intenzivní trénink. Převody jednotek: Náročné učivo, vyžadující intenzivní a opakované procvičování s využitím názorných pomůcek. · Má dítě představu o konkrétních jednotkách? (1 kg mouky, 1 l mléka, 1 m látky). · Je schopno zvládat úkoly s použitím konkrétních předmětů? · Je schopno zvládat úkoly s použitím přehledných tabulek? Odhady výsledků: Ukazují na dosaženou úroveň orientace v desítkové soustavě, později na zvládnutí matematických operací. Hlavně tam, kde žáci používají kalkulačku, je představa o výsledku nutná. Kompenzace poruchy: Kompenzace poruchy nebo její tolerování neznamená osvobozené dítěte od matematiky. Řešení je hledání úkolů, které je dítě schopno zvládnout a vhodných metod. Obtíže neřeší použití kalkulačky. Pomůcky: · Mladší školní věk: desítkové a řádové počítadlo, číselná osa, tabulky násobků, čtverec čísel 1-100. · Zvládnutí numerického počítání je pouze jedním z cílů. Při řešení slovních úloh, úloh na objemy, obsahy je třeba použít kalkulačku, aby výkon nebyl zcela znehodnocen.