& J C J Reedukace dyslexie & J C J Analyticko-syntetická metoda čtení: ž hlásková metoda, vychází z mluveného slova a z toho, že český pravopis je fonetický – grafému odpovídá foném, ž děti si osvojují hlásku vyvozením ze slova, čtení po slabikách, ž využívá rytmizace, říkadel, pohádek, obrázků, ž představitelé: ………………., ………………, …………………... 3 etapy: 1. Etapa jazykové přípravy na čtení – předslabikářové období ………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………… …………………………………….………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………..………………… ……………………………………………………………………………….. 2. Etapa slabičně analytického způsobu čtení – slabikářové období ………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………… …………………………………….………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………..………………… ……………………………………………………………………………….. 3. Etapa plynulého čtení ………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………… …………………………………….………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………..………………… ……………………………………………………………………………….. Vlastní čtení se skládá ze 2 oblastí, které se vzájemně ovlivňují: Technika čtení, dekódování: ž Zrakoprostorová identifikace písmen ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ž Spojení hláska-písmeno …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................... .............................. ž Spojování písmen do slabik ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................................... ................................. ž Čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ž Čtení vět, souvislého textu ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Porozumění: ž Porozumění izolovaným výrazům ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ž Mechanické porozumění na základě paměti ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ž Porozumění na základě pochopení souvislostí ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Základní techniky reedukace dyslexie: ž Metoda obtahování ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Metoda Fernaldové ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Metoda postřehování ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Čtení se záložkou (okénkem) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Čtení v duetu ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Metoda vyhledávání chyb ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Metoda dublového čtení ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… ž Metoda globálního čtení ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………… Základní opatření a doporučení: ž čtení je důležitější než psaní – max. 10 min. denně, nepřetěžovat dítě, ž využití záložky - okénka, ž využití barev, kartiček s obtížnými slovy, multisenziorální přístup, ž motivovat ke čtení, vzbudit v dítěti zájem o čtení, ž využít komiksů, hádanek, vtipů, křížovek, pohádek, ž neopravovat každé chybně přečtené slovo, zaměřit se hlavně na obsah, ž zjišťovat porozumění obsahu, ž chválit, odměňovat, dělat dítěti radost, ž zavedení deníčku, kam se zapisují úspěchy, ž vnější úprava textu (jasná kompozice, rozložení textu, pozadí, typ písma), ž využití počítačů či DVD, obrazových materiálů, názornost, ž tvořivost, nápaditost, pečlivost učitele, dobrá znalost didaktiky čtení, ž akceptace problému, atmosféra, krátkodobé cíle, kontakt rodiny a školy.