J ? J " J Reedukace dysortografie J ? J " J 1. Reedukace specifických dysortografických chyb: ž Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. ž Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni. ž Rozlišování sykavek s, c, z, š, č, ž. ž Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen, popř. slabik. ž Hranice slov v písmu. 2. Reedukace osvojování a aplikace gramatických pravidel ž Osvojování gramatických pravidel. ž Oprava písemných prací žáků. Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek: ž Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání a obtíže v reprodukci rytmu. Pomůcky: bzučák, bzučák s žárovkou, zvonek, hudební nástroje, stavebnice dlouhými a krátkými prvky. Cvičení: ž ………………………………………………………………………………………...(pis-pís). ž ………………………………………………………………………………………………….. ž ………………………………………………………………………………(krátké ., dlouhé /). ž ………………………………………………………………………………………….(kr-va). ž ………………………………………………………………………………… (dráha-drahá). ž ………………………………………………………………………………………………….. Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni: ž Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání nebo snížená schopnost aplikovat učivo. Pomůcky: tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni. Mačkadlo. Cvičení: ž ………………………………………………………………………………………………….. ž ………………………………………………………………………………………………….. ž ……………………………………………………………………(Na stole tyká-tiká budík). ž ………………………………………………………………………………………………….. Rozlišování sykavek s, c, z, š, č, ž: ž Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání a špatná výslovnost. Pomůcky: karty s písmeny, obrázky se slovy, které obsahují sykavky. Cvičení: ž ………………………………………………………………………………………………… ž ……………………………………………………………………………………... (sem-zem). ž …………………………………………………………………………………….. (rozcvička). Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen, popř. slabik: ž Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání, poruchy pozornosti, GM, nesprávná výslovnost, problémy s PO, PLO. Pomůcky: písmena, ze kterých dítě tvoří slova. Cvičení: ž Písemná analýza a syntéza slov………………………………………………………………… ž ……………………………………………………………………………… (dnes-dnes-dsne). Hranice slov v písmu: ž Příčinou jsou problémy ve sluchovém vnímání, GM, fonematických uvědoměním. Pomůcky: stavebnice, různé prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami. Cvičení: ž …………………………………………………………………………. (Maminka peče. O-O). ž ………………………………………………………………………………………………….. ž ………………………………………………………………………………………………….. ž ………………………………………………………………………………………………….. Osvojování gramatických pravidel: Pomůcky: karty s i, y, přehledy mluvnice, doplňovací cvičení. Cvičení: ž ……………………………………………………………………………(myš – myška, myší). ž ………………………………………………………(učitel řekne slovo a žáci zvedají karty). ž ……………………………………………………………….. (učitel řekne mýdlo, žák píše y). ž ………………………………………………………………… (Kam-l sl-šel houkání s-čka). ž ……………………………………………………… (Cesta byla lemována lípami – lípami). ž ………………………………………………………………………………………………….. Oprava písemných prací žáků: Cvičení: ž Chyby opravujeme tužkou (zelenou barvou) a necháme žáka, aby se text přečetl znovu a chyby opravil nebo nalezneme chyby společně s žákem. ž Chybně napsaná slova lze přelepit a napsat správný tvar. ž Zavést notýsek chybných slov, který slouží jako učební materiál doma i ve škole. ž V zahraniční se osvědčil způsob, kdy se chybně napsaná slova 10x opíší, barevně se vyznačí jejich tvar a žák si jej zrakově zafixuje. Ø Diktáty