Charakteristika mentálního postižení Mentální retardace MR (dříve oligofrenie = slabomyslnost) Charakteristika mentálního postižení Mentální retardace (Dolejší 1978): „Mentální retardace je vývojová porucha integrace psychických funkcí, postihující jedince ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné i sociální. Nejvýraznějším rysem je trvale porušená poznávací schopnost, která se projevuje nejnápadněji především v procesu učení. Možnosti výchovy a vzdělávání jsou omezeny v závislosti na stupni postižení“. Stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností (schopnosti myslet, učit se, přizpůsobovat se) ð postižení CNS. Jde o stav trvalý, který je: vrozený nebo částečně získaný (do 2 let života dítěte). Mentální retardace: V průběhu historie se v definování mentální retardace objevovaly dvě základní charakteristiky, vycházející z diagnostiky mentálního postižení: Významné snížení intelektových schopností (snížené IQ). Snížení schopnosti adaptace. Mentální postižení (AAMR, AAIDD 2010): American Association of Intellectual and Developmental Disabilities (www.aaidd.org) Mentální postižení (intellectual disability) je charakterizováno významným snížením intelektových funkcí a adaptačního chování, které se projevují v mnoha každodenních sociálních a praktických dovednostech. Toto postižení se objevuje před 18 rokem života. Intelektové funkce se vztahují ke všeobecným psychickým schopnostem, jako je schopnost učit se, usuzovat, řešit problémy a další. Snížení intelektových schopností (IQ 70-75). Snížení adaptačního chování (pojmové myšlení, sociální dovednosti, praktické dovednosti). Důraz na potřebnou podporu jedince, zapojení do společnosti, silné stránky, respektování prostředí i jazykové a kulturní rozmanitosti, způsobů chování. Charakteristika demence: Sekundární postižení Porucha inteligence po 2. roce života. Někdy nazývána jako získaná mentální retardace. V porovnání s mentální retardací má progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů. V některých případech tzv. „intelektové ostrovy“. Zpočátku se může projevit pouze specifickou poruchou učení ð progredující charakter  zasahuje celou oblast CNS. Nutné důsledně odlišovat od MR (specifika osobnosti). Diferenciální diagnostika (pojetí různých autorů a koncepcí – vznik demence po 2. roce , MR před 18 rokem života). Celková degradace osobnosti. Definice demence: Proces zastavení, rozpadu normálního vývoje po 2. roce života. Bývá zapříčiněna pozdější poruchou, nemocí, úrazem mozku. Nejčastěji se jedná o zánět mozku (encephalitis), zánět mozkových blan (meningitis), poruchy metabolismu, intoxikace, duševní poruchy. Mezi nejčastější projevy patří: snížení inteligence, porucha pozornosti a paměti, porucha orientace (v prostoru i v čase), porucha úsudku, porucha schopnosti abstraktního myšlení, porucha motivace, emotivity a chování, porucha komunikace. Druhy demence: Dětské (deteriorace) = zhoršení, úbytek schopností v průběhu vývoje, plasticita mozku je vyšší, možnost zlepšení. Stařecké. Atroficko-degenerativní Ischemicko-vaskulární Symptomatické Smíšené demence. Pseudooligofrenie = zdánlivá mentální retardace (dříve sociální debilita) Nejde o poškození psychického vývoje vlivem postižení CNS. Získaný stav, často způsobený zanedbaností v důsledku vlivu nevhodného sociálního a výchovného prostředí. Inteligenční kvocient bývá snížen o 10 – 20 bodů. „hraniční pásmo mentální retardace“ či „mentální subnorma“. Přiměřenou a cílenou stimulací lze tento stav zlepšit až odstranit. Projevy: opožděný vývoj řeči, opožděný vývoj myšlení, omezené schopnosti sociální adaptace, infantilismus, hravost, negativismus, apatie, snížená schopnost zobecňovat, myšlení vázané na konkrétní realitu, názorný příklad, delší a méně efektivní osvojení učiva, preference mechanické práce, motorika nebývá porušena.