Základní vzdělávání žáků s MP: × pro žáky od 6- 8 let až do max. 26 let, × Základní škola: × individuální integrace, × skupinová integrace ð speciální třída při základní škole. × Základní škola praktická (Vyhláška č. 73/2005). × Základní škola speciální (Vyhláška č. 73/2005). × Přípravné třídy základní školy × Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami se podle vyhlášky č. 73/2005 Sb. uskutečňuje pomocí podpůrných opatření (§ 1, odst. 2): × speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávání; × kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky; × speciální učebnice, didaktické materiály; × zařazení předmětů speciálně pedagogické péče; × poskytování pedagogicko-psychologických služeb; × zajištění služeb asistenta pedagoga; × snížení počtu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině, × jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka. Přípravné třídy základní školy: × Určeno pro (§ 47 školského zákona): × děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, × děti se sociálním či kulturním znevýhodněním, × děti, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, × min. 7 dětí, × o zařazení dětí do přípravné třídy rozhoduje ředitel školy na základě žádosti zákonných zástupců a písemného doporučení školského poradenského zařízení. × Nezapočítává se do povinné školní docházky. × Přípravné třídy (§ 7 Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, novela 454/2006 Sb.): × max. počet dětí v přípravné třídě je 15, × vzdělávání v přípravné třídě se uskutečňuje podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV), × učitel přípravné třídy vypracuje na konci druhého pololetí zprávu o předškolní přípravě dítěte, × stanovuje podmínky, za kterých může být dítě z přípravné třídy vyřazeno. × Základní škola praktická (dříve zvláštní škola): × představuje nejfrekventovanější edukační zařízení pro žáky s mentálním postižením, × jejím cílem je příprava žáků na zapojení do běžného života, × název koresponduje se zaměřením školy ð součástí základní školy praktické jsou cvičné dílny, pozemky či zahrada pro realizaci praktické výuky, × Stupeň vzdělání: ZÁKLADNÍ VZDĚLÁNÍ. Vzdělávací programy ZŠ praktické: × Vzdělávací program zvláštní školy č.j. 22 980/97-22 (Vzdělávací program základní školy praktické), od 1.9. 1997, dnes pouze v 5.ročníku. × Alternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika, od 1.9.1998 × Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV - LMP) ð ŠVP. Od 1.9. 2007 v 1. a 6. ročníku. RVP ZV – LMP (2005, 2007): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV - LMP): × Od 1.9. 2007 v 1. a 6. ročníku. × Školní rok 2007/2008 – 1. a 6. roč. × Školní rok 2008/2009 – 2. a 7. roč. × Školní rok 2009/2010 – 3. a 8. roč. × Školní rok 2010/2011 – 4. a 9. roč. × Školní rok 2011/2012 – 5. roč. × ZŠ praktická podle Vzdělávacího programu zvláštní školy: × Povinná školní docházka 9 let. × 3. stupně: × Nižší (1. – 3. ročník) – funkce adaptační, propedeutická (trivium), diagnostická. × Střední (4. – 6. ročník) – větší posílení všeobecně vzdělávacích předmětů. × Vyšší (7. – 9. ročník) – profesní příprava. × ZŠ praktická podle Vzdělávacího programu zvláštní školy: × × Hodnocení (Vzdělávací program zvláštní školy): × Na nižším stupni se doporučuje slovní hodnocení (širší slovní hodnocení). × Nedoporučuje se opakování ročníku. × Úspěch, radost, pochvala, odměna. × RVP ZV a RVP ZV - LMP: × Část A (Vymezení Rámcového vzdělávacího programu), × Část B (Charakteristika základního vzdělávání), × Část C (Pojetí a cíle základního vzdělávání, Klíčové kompetence, Vzdělávací oblasti, Průřezová témata, Rámcový učební plán). × Části D - odlišnosti. RVP ZV v Části D upravuje Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dále Vzdělávání žáků mimořádně nadaných, Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky a Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu. RVP ZV – LMP v části D obsahuje pouze dvě poslední zmíněné kapitoly. × RVP ZV – LMP: × Příloha Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV – LMP) z roku 2005 představuje modifikaci RVP ZV, která respektuje sníženou úroveň rozumových schopností a odlišné fyzické a pracovní předpoklady žáků s lehkým mentálním postižením. × RVP ZV – LMP: × respektuje sníženou úroveň rozumových schopností žáků, jejich fyzické a pracovní možnosti a předpoklady, × vymezuje podmínky pro speciální vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, × stanovuje cíle vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, × vymezuje vzdělávací obsah – očekávané výstupy a učivo na úrovni, kterou by si měli žáci osvojit v průběhu základního vzdělávání, × podporuje přípravu na společenské a profesní uplatnění / × RVP ZV – LMP: × specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci s lehkým mentálním postižením dosáhnout na konci základního vzdělávání, × zařazuje jako součást základního vzdělávání průřezová témata, × umožňuje uplatňování speciálně pedagogických metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání a míru podpůrných opatření, s jejichž pomocí můžou žáci dosahovat výsledků, které odpovídají jejich maximálním možnostem × ZŠ praktická podle RVP ZV - LMP: × Povinná školní docházka 9 let. × 2. stupně: × 1. stupeň (1. – 5. ročník) × 1. období (1. – 3. ročník) × 2. období (4. – 5. ročník) × 2. stupeň (6. – 9. ročník) × ZŠ praktická podle RVP ZV - LMP: × KLÍČOVÉ KOMPETENCE: × souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, důležitých pro rozvoj osobnosti a zapojení do běžného života. Klíčové kompetence tvoří základ pro celoživotní učení žáka a jeho vstup do pracovního procesu. Musí odpovídat individuálním potřebám žáka a vzájemně na sebe navazovat. × Kompetence k učení. × Kompetence k řešení problémů. × Kompetence komunikativní. × Kompetence sociální a personální. × Kompetence občanské. × Kompetence pracovní. × VZDĚLÁVACÍ OBLASTI (9) a příslušné vzdělávací obory: × Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk). × Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace). × Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie). × Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět). × Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství). × Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis). × Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova). × Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova). × Člověk a svět práce (Člověk a svět práce). × Doplňující vzdělávací oblasti. × VZDĚLÁVACÍ OBORY: × Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů tvoří: × očekávané výstupy (na konci prvního a druhého období) × učivo - strukturováno do tematických okruhů, prostředkem k dosažení očekávaných výstupů. Učivo je na úrovni RVP školám doporučeno a na úrovni ŠVP se stává závazné. × Jelikož podle RVP ZV očekávané výstupy vymezují způsobilost využívat osvojené učivo v praktickém životě, jsou v Příloze RVP ZV – LMP formulovány podmínečným způsobem a vyjadřují tak záměr pedagogického působení. × PRŮŘEZOVÁ TÉMATA (6): × Jedná se o důležitý formativní prvek základního vzdělávání se silným výchovným aspektem, jež napomáhá rozvíjet osobnost žáka s lehkým mentálním postižením, a to především v oblasti postojů a hodnot. × Osobnostní a sociální výchova. × Výchova demokratického občana. × Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. × Multikulturní výchova. × Environmentální výchova. × Mediální výchova. × RÁMCOVÝ UČEBNÍ PLÁN (RUP): × Vymezuje: × organizaci základního vzdělávání, × minimální týdenní časovou dotaci pro vzdělávací oblasti a jejich vzdělávací obory na 1. a 2. stupni, × disponibilní časovou dotaci, × celkovou povinnou týdenní časovou dotaci - v rámci 1. stupně na 118 hodin a v rámci 2. stupně na 122 hodin. × Hodnocení na ZŠ praktické podle RVP ZV - LMP: × Hodnocení výsledků vzdělávání (§ 51-53 školského zákona): × klasifikačním stupněm, × slovně, × kombinací obou způsobů. × Základní škola speciální (dříve pomocná škola): × × Žáci základních škol speciálních jsou: × Žáci se středně těžkou mentální retardací. × Žáci s těžkou mentální retardací. × Žáci s hlubokou mentální retardací. × Žáci se souběžným postižením více vadami a autismem. × Základní škola speciální: × × ZŠ speciální vychovává a vzdělává žáky s takovými nedostatky rozumového vývoje, pro které se nemohou vzdělávat podle vzdělávacích programů běžné základní školy ani základní školy praktické, jsou však schopni osvojit si elementární vzdělání (Švarcová 2006). × Stupeň vzdělání: ZÁKLADY VZDĚLÁNÍ × Cílem ZŠ speciální je: × Rozvíjení přiměřených poznatků a pracovních dovedností. × Vybavit žáky triviem (čtení, psaní, počty). × Rozvíjení komunikačních a motorických schopností. × Vypěstování návyků a dovedností samostatnosti a sebeobsluhy. × Připravovat žáky k dalšímu vzdělávání. × Získat kvalifikaci k vykonávání jednoduchých pracovních činností. × Vybavit žáky takovými vědomostmi, dovednostmi a návyky, které jim umožní, aby se v maximální možné míře zapojili do společnosti. × Vést žáky k přátelskému a kladnému vztahu k lidem. × Vést žáky ke kultivovanému společenskému chování. × Specifika ZŠ speciální: × Odborné speciálně pedagogické vzdělání učitelů a pracovníků školy. × Školní třídy přizpůsobené potřebám žáků s těžším MP. × Přizpůsobený rozvrh i pracovní tempo. × Klidné, nehlučné, nestresující, bezpečné prostředí. × Pomoc poradenských zařízení (SPC, psychologové, další odborníci). × Ze strany pedagoga je nutná vnitřní motivace zaměřená emocionálně, trpělivost, tvořivost, vysoce individuální přístup, úzký vztah mezi pedagogem a žákem (rodiči). × Mimořádný význam má estetické cítění. × Prolínání předmětů, osnov. × Přizpůsobovat se individuálním možnostem žáků. × Vzdělávací programy ZŠ speciální: × Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy č. j. 24035/97-22 (od 1.9.1997): × Vzdělávací program pomocné školy (STMR). × Vzdělávací program přípravného stupně pomocné školy (STMR, TMR, VV, autismus). × Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy č. j. 15 988/2003-24 (od 1.9.2003). (TMR, HMR, VV). × Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Základní škola speciální - RVP ZŠS (od 1.9.2010) – v 1. a 7. ročníku. × Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy: × ZŠ speciální podle vzdělávacího programu pomocné školy: × Povinná školní docházka 10 let. × 4. stupně: × Nižší (1. – 3. ročník). × Střední (4. – 6. ročník). × Vyšší (7. – 8. ročník). × Pracovní (9. – 10. ročník). × Především pro žáky v pásmu středně těžké mentální retardace. × ZŠ speciální podle vzdělávacího programu pomocné školy: Přípravný stupeň ZŠ speciální: × Školský zákon §16, §48, §48a (novela školského zákona). × Vyhláška č. 73/2005 Sb. §8, §10. × Od 1.9.2010 RVP PV (RVP ZV – ZŠS). × Přiřazen k Základní škole speciální. × Samostatná jednotka. × Pro žáky s těžším stupněm mentální retardace, kteří nejsou schopni prospívat ani na nižším stupni základní školy speciální, ale jsou u nich patrné předpoklady rozvoje rozumových schopností (Švarcová 2006). × Pro žáky: se středně těžkým MP, s těžkým MP, více vadami a autismem (vyhláška č. 73/2005, školský zákon). × Na 1 až 3 roky (možnost přestupu kdykoliv do nižšího stupně ZŠ speciální). × Vzdělávací program přípravného stupně pomocné školy. × Nezapočítává se do povinné školní docházky. × Výchovně-vzdělávací činnost zabezpečují současně 2 pedagogičtí pracovníci (možnost až 3 pedagogických pracovníků, z nichž jeden je asistent pedagoga – vyhláška č. 73/2005 Sb.). × O zařazení žáka do přípravného stupně základní školy speciální rozhoduje ředitel školy na základě písemné žádosti zákonného zástupce a písemného doporučení školského poradenského zařízení (školský zákon). × Do třídy přípravného stupně základní školy lze zařadit dítě od školního roku, v němž dosáhne 5-ti let věku (školský zákon). × Součástí je místnost pro individuální práci, relaxaci, odpočinek, pohybové aktivity, cvičení. × Počet 4 – 6 žáků ve třídě (vyhláška č. 73/2005, školský zákon). × Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální: × Alternativní vzdělávací program základní školy speciální. × Podle Rehabilitačního vzdělávacího programu se vzdělávají žáci, kteří nezvládají vzdělávání dle vzdělávacího programu pomocné školy, jedná se o: : × Žáky, kteří absolvovali 3 roky přípravného stupně ZŠ speciální a vzhledem ke svému postižení, nemohou plnit požadavky nižšího stupně ZŠ speciální, × Žáky, u nichž je od počátku školní docházky jasné, že nebudou schopni vzhledem ke svému postižení plnit požadavky vzdělávacího programu základní školy speciální. × Společně s přípravným stupněm odstranil diskriminaci žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením, kteří byli dříve označováni za „nevzdělavatelné“. × V případě rozvoje rozumových schopností lze kdykoliv žáka přeřadit do vzdělávacího programu základní školy speciální. × Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální: × Někdy se hovoří o tzv. „rehabilitačních třídách“ základní školy speciální (nejde o oficiální název). × Určen pro žáky s těžkým MP, hlubokým MP, postižením více vadami. × Vzhledem k závažnému postižení žáků, nelze reálně počítat s rozvojem trivia ð rozvoj kognitivních funkcí, hybnosti, komunikačních dovedností, sebeobsluhy, kultivace osobnosti, × Výchovně-vzdělávací činnost zabezpečují současně 2 pedagogičtí pracovníci (možnost až 3 pedagogických pracovníků, z nichž jeden je asistent pedagoga – vyhláška č. 73/2005 Sb.). × Počet 4 – 6 žáků ve třídě (vyhláška č. 73/2005, školský zákon). × Plní se zde povinná školní docházka. × Vhodné prostorové vybavení, kompenzační pomůcky, specializované místnosti, hygienické zázemí. × Alternativní a netradiční formy práce na ZŠ speciální: × Alternativní a augmentativní komunikace (piktogramy, sociální čtení, globální čtení, VOKS). × Polohování. × Facilitační techniky (Vojtova metoda, Bobathova metoda, Orofaciální regulační terapie Castilla Moralese). × Masáže (doteková terapie, míčková facilitace). × TEACCH program (individuální přístup, strukturované prostředí a vizuální podpora). × Terapie (muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, terapie hrou, ergoterapie, psychomotorika, zooterapie, aromaterapie). × Bazální stimulace (stimulace somatických, vibračních, vestibulárních, čichových a chuťových, sluchových a zrakových, komunikativních a sociálně-emocionálních podnětů). × Snoezelen (Bílý pokoj, relaxační místnost). × ZŠ speciální podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální(RVP ZV ZSŠ): × Povinná školní docházka 10 let. × 2. stupně: × 1. stupeň (1. – 6. ročník) × 2. stupeň (7. – 10. ročník) × Očekávané výstupy v podmiňovacím způsobu. × Hodnocení: slovní hodnocení. × Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZV ZSŠ): × Od 1.9.2010 v 1. a 7. ročníku ZŠ speciální. × Část A: × Vymezení RVP ZŠS, 1.1 Specifické principy RVP ZŠS. × Část B: × Charakteristika oboru vzdělání – základní škola speciální. × Část C: × DÍL I – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM. × Pojetí a cíle. × Klíčové kompetence (6). × Vzdělávací oblasti (9). × Průřezová témata (6). × Rámcový učební plán.. × DÍL II – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU S TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM A SOUBĚŽNÝM POSTIŽENÍM VÍCE VADAMI. × Pojetí a cíle. × Klíčové kompetence (5) – chybí kompetence občanské. × Vzdělávací oblasti (5). × Rámcový učební plán. o chybí průřezová témata. × Část D: × Vzdělávání žáků s kombinací postižení. × Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZŠS. × 14 Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu (ŠVP). × Slovník použitých výrazů. × DÍL I – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM. × Vzdělávací oblasti (9) a vzdělávací obory: × Jazyková komunikace (Čtení, Psaní, Řečová výchova). × Matematika a její aplikace (Matematika). × Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie). × Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět). × Člověk a společnost (Člověk a společnost). × Člověk a příroda (Člověk a příroda). × Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova). × Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova). × Člověk a svět práce (Člověk a svět práce). × Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální: × DÍL II – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU S TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM A SOUBĚŽNÝM POSTIŽENÍM VÍCE VADAMI. × Vzdělávací oblasti (5) a vzdělávací obory: × Člověk a komunikace (Rozumová výchova, Řečová výchova). × Člověk a jeho svět (Smyslová výchova). × Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova). × Člověk a zdraví (Pohybová výchova, Zdravotní tělesná výchova, Rehabilitační výchova). × Člověk a svět práce (Pracovní výchova).