Montessori pedagogika „Pomoz mi, abych to dokázal sám“ Maria Montessori * narozena 31.8.1870 v Chiaravalle (Itálie) * matematické a technické vzdělání * první doktorka v Itálii * Casa dei bambini (Dům dětí; 1907) – chudé/postižené děti, na něž se obrací jako lékař i pedagog v jedné osobě * 1929 založila Mezinárodní asociaci Montessori (AMI), na podporu její životní práce v nezkreslené podobě (i po její smrti) * 1950 Nobelova cenu míru za celoživotní humanistickou činnost * 6. 5. 1952 umírá a pohřbena v Nizozemí * Na jejím náhrobku stojí: „Prosím milé děti, které všechno umí, aby společně se mnou pracovaly na stavění míru mezi lidmi a ve světě.“ * Základní principy Základní charakteristika * pedagogika na základě pozorování dětí * dítě je individuum, které se chce samo od sebe něčemu * vychovávající je dítěti k přiměřené pomoci („pomoz mi, abych to dokázal“) * při manipulaci s věcmi se dítě samo dobírá poznání („ruka je nástrojem ducha“) * silný pedocentrismus * svoboda a odpovědnost („dítě je tvůrcem sebe sama“) Montessoriovský učitel I * Služebník lidského ducha – otevírá dítěti cestu k jeho duševnímu rozvoji, po této cestě půjde dítě samo, ale vychovatel je zde přítomen s radou a pomocí * * Spolupracovník – tato funkce má dvě roviny: –spolupráce s přírodou: respektování senzitivních fází, připravit podnětné prostředí, –spolupráce s Bohem-tvůrcem: poznat v člověku „božské“, milovat to a sloužit tomu – * Pomocník - „pomocník budování“ mravní osobnosti dítěte Montessoriovský učitel II * Vedoucí a organizátor spontánní aktivity - řídí spontánní aktivitu dítěte prostřednictvím „nepřímého zasahování“ * * Podněcovatel lidské svobody – pro cvičení rozumu existuje mnoho předmětů, pro cvičení ducha jsou tu vychovatelé • * Úkoly učitele: • 1. Připravuje prostředí pro dítě • 2. Pozoruje činnost dítěte • 3. Zajišťuje dítěti možnost svobodné volby v připraveném prostředí Hlavní pojmy * Dítě je tvůrcem sebe sama: samo určuje, které podněty, jakým způsobem a kdy ovlivní jeho jednání * Absorbují duch: dítě se učí tak, jak houba nasává vodu * Polarizace pozornosti: intenzivně se do něčeho ponořit a vytrvat * Ruka je nástrojem ducha: práce rukou je základem pro pochopení věcí a jevů, rozvoj myšlení a řeči * Připravené prostředí: připravit prostředí tak, aby odpovídalo potřebám dětí, aby se v něm mohly volně pohybovat a učit (podněty, didaktický materiál) * Vlastní didaktický materiál * Celostní učení: vzájemné působení tělesné a duševní aktivity * Práce s chybou: chyba je běžný, přirozený projev v procesu učení, užitečná součást řešení problémů Senzitivní fáze I * = jistý časový úsek ve vývoji člověka, kdy je schopen získat nějakou dovednost relativně snadno • * Fáze 0-6 let: tvořivé a konstruktivní období * 0-3 roky: –podněty z vnějšího světa pronikají do duševního života a formují ho –citlivost pro pohyb, řád a řeč * 3-6 let: –přechod od „nevědomého tvůrce k uvědomělému pracovníkovi“ –dítě začíná analyzovat to, co vstřebává –začátky sebeuvědomování Senzitivní fáze II * Fáze 7-12 let: fáze morální senzitivity a utváření sociálních vztahů * dítě začíná hledat příčiny jevů, pokouší se dobrat k abstrakci • * Fáze 12-18 let: labilní fáze (sociální znovuzrození) * vývoj nezávislosti a samostatnosti v sociálních vztazích * hledání nového vztahu k sobě samému * výrazné fyzické i psychické změny Oblasti učení * Praktický život * Smyslový materiál * Jazykový materiál * Kosmická výchova * Matematický materiál Oblasti učení – Praktický život * péče o vlastní osobu a své tělo (např. rámy se zapínáním, zavazování tkaniček, mytí rukou, čištění bot, cvičení se lžičkami) * péče o okolí a společnost (prostírání stolu, zametání, leštění kovu, péče o květiny, práce na zahradě) * cvičení sociálních vztahů (přijetí zodpovědnosti ve skupině; potřeba sociálního kontaktu – prosba, poděkování, zdravení, naslouchání, pomoc, slavnost, přijímání hostů a cvičení ticha) * cvičení kontroly pohybu (rovnovážná cvičení a chůze po čáře – po elipse, rozvoj motoriky, koordinace ruka – oko) * přímé cíle - postarat se o sebe (naučit se jíst, pít, oblékat) - ty souvisejí se základními lidskými potřebami * nepřímé cíle - dítě získává senzorickou zkušenost (hmatovou, vizuální a zvukovou) Oblasti učení – Smyslový materiál * jak smyslově vnímáme svět, tak si vytváříme svoji skutečnost * čím lépe pracují naše smyslové orgány, tím lepší a diferenciovanější je naše vnímání * různorodé vnímání nás vede k toleranci a k pozitivním životním pocitům * pestrý smyslový materiál (vlastní tvorba) Oblasti učení – Jazykový materiál * tj. materiály podporující rozvoj řeči, materiály k výuce čtení a psaní * pro začátek psaní je nejlépe vystihnout „explozi psaní“ – kdy dítě chce samo psát * děti se seznamují s písmeny již v mateřské škole * pomůcky a materiály, při kterých mohou vnímat rozdíly mezi písmeny více smysly * ke slovům přiřazují konkrétní předměty * slouží i k poznávání světa -> texty se zajímavými tématy Oblasti učení – Kosmická výchova * „Kosmickým posláním člověka je vítězství lásky a spravedlnosti mezi lidmi, utvoření světa přátelství.“ * vnímá souvislost všech věcí (podobné chápání světa J.A.Komenský) * integrace témat prvouky, vlastivědy, přírodovědy, zeměpisu, přírodopisu a dějepisu, později i fyziky a chemie * není důležité, aby se děti naučily vše, co existuje * „Musíme dát dětem detail jako prostředek, aby mohly poznat celek.“ – aby děti pochopily souvislosti * pomáhá dítěti pochopit řád světa, existovat vněm a najít v něm své místo * součástí jsou také dovednosti pohybové, hudební a výtvarné Oblasti učení – Matematický materiál * „lidský duch je duchem matematickým“ * lidský duch má schopnost abstrahovat, něco si představit a argumentovat * začíná v prenatálním období, působí od narození (ne až ve škole!) –vnímání délky, šířky a výšky –vnímání dimenzí –porovnávání velikostí a forem –experimentování * smyslové a konkrétní matematické pomůcky a materiály – vedou děti k „materializované abstrakci“ (již v MŠ) * úkolem tohoto materiálu je převádět nevědomou a nestrukturovanou informaci do strukturovaného systému * vztahy matematických zákonů a použít je jsou vlastnosti, které odlišují člověka od jiných tvorů Rozšíření Montessori škol * nejvíce v Itálii, Německu, Nizozemí, Rusku a v Číně * žákyní je Helen Parkhurst (Dalton-plan) • * ČR: * 10 úplných MŠ * 34 MŠ s prvky a center M.ped. * od 1998 pracují 3 ZŠ a další vznikají * dnes 15 ZŠ (Praha, Brno, Zlín, Kladno, Jablonec n. N., Pardubice, …) Zdroje * RÝDL, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha, 1999. 63 s. * ZELINKOVÁ, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha, 1997. 107 s. * Internet: • http://www.montessori-ami.org • http://www.montessoricr.cz • http://www.montessori-brno.cz Videa * Představení školy •http://www.youtube.com/watch?v=f2cb0ajbOjk&feature=related * Pastviny •http://www.youtube.com/watch?v=OKFQsErFMjE