SZ9MP_MDS Metodologie – přípravný kurz pro uchazeče o doktorské studium 6.3.2012 Petr Knecht 2/8 Struktura semináře • a)Volba tématu disertační práce b)Úkol do příště č. 1 c)Úkol do příště č. 2 d)Úkol do příště č. 3 3/8 Téma by mělo vždy reprezentovat nějaký vědecký problém. Je třeba vyjít z aktuální vědecké debaty. Volba tématu disertační práce Konzultace se školitelem Vlastní nápad Problémy relevantní ne pro lidstvo, Zemi, svět, ale pro akademickou debatu. Cílem je přispět k rozvoji teorie. Dobrá praxe je nic proti ničemu. Kde se odehrává aktuální vědecká debata? Je třeba respektovat specifické pohledy a přístupy různých disciplín (jejich území) a hranice mezi nimi. Holocaust: Sociologie, psychologie, historie, literární věda, sociální antropologie, biologie, demografie, právní věda… Rozlišovat vědecko-výzkumné práce a VŠ učebnice! 3/8 Volba tématu disertační práce Možné výzkumné problémy: • Porozumět nějakému fenoménu a zjistit jeho příčiny a možné faktory (proměnné), které ho ovlivňují. • Zjistit důsledky nějakého fenoménu a faktory (proměnné), které je ovlivňují. • Zkoumat souvislosti mezi příčinami a důsledky nějakého fenoménu. • • • Existují v literatuře nějaké možnosti řešení tohoto problému? Čím více čtete, tím více o problému víte. Problém musí být vědecky zdůvodněný. Problém musí být ověřitelný. Výzkum musí být realizovatelný. 3/8 Volba tématu disertační práce Když máte pocit, že o Vašem tématu nikdo nic nepublikoval, jedná se o: a) špatnou práci výzkumníka, b) nerelevantní téma. • Na proniknutí do problému je třeba mít k dispozici 30-40 relevantních článků a 3-8 relevantních monografií. Výše uvedené je třeba roztřídit do kategorií. Cílem práce je vyprodukovat poznatky, které bude možné zobecnit a dále s nimi pracovat. 3/8 Úkol do příště č. 1: Sehnat 10-20 relevantních článků a 1-3 relevantní monografie. • Zdůvodnit výzkumný problém. Proč je třeba zkoumat právě to, co chcete zkoumat? 1)Argument z literatury 2)Argument z literatury 3)Argument z literatury Cílem práce je vyprodukovat poznatky, které bude možné zobecnit a dále s nimi pracovat. Výzkumný problém může být banální. V pedagogice často vycházíme z obecných přesvědčení, pro něž nemáme důkazy. Intuice vs. důkaz. Citovat! 3/8 Úkol do příště č. 2: Sehnat 10-20 relevantních článků a 1-3 relevantní monografie. • Vypsat a definovat stěžejní pojmy, se kterými se v literatuře týkající se Vašeho výzkumného problému operuje. 1)Pojem č. 1 a definice z literatury (možno i více) 2)Pojem č. 2 a definice z literatury (možno i více) 3)Pojem č. 3 a definice z literatury (možno i více) 3/8 Úkol do příště č. 3: Sehnat 10-20 relevantních článků a 1-3 relevantní monografie. • Formulovat téma práce a cíl výzkumu*. V tématu práce i v cíli výzkumy by měly vycházet z úkolů 1 a 2. *cíl výzkumu je třeba formulovat pomocí aktivních sloves: vysvětlit, zjistit, porovnat, popsat, analyzovat, ilustrovat, zhodnotit, navrhnout, kriticky posoudit… 3/8 Kde budu shánět články a relevantní monografie? 1) Produkce ČR a SR: http://npmk.cz/ 2) Zahraniční produkce: http://ezdroje.muni.cz/ 10 Příště: Dr. Kubiatko – metody sběru a metody analýzy dat