Pozice a úloha zprostředkovatele animátor, lektor, galerijní (muzejní) pedagog, průvodce, „šerpa“, „číšník umění“ Umberto Eco: Interpretation and Overinterpretation. University of Cambridge, V.B. 1992, (Interpretácia a nadinterpretácia, Archa, Bratislava 1995) Intentio auctoris Intentio operis Intentio lectoris ??? Intentio animatoris ??? Kunstvermittlung, Mediation of Art, (Art Education), Museumspädagogik (K. Weschenfelder, W. Zacharias, V. Jůva) zdostupňování x zpřístupňování (zprostředkování) umění (S. Szuman. J. Kroupa) Vybrané teoretické a metodologické souvislosti galerijní pedagogiky •Interpretace – „specializované vnímání“ (G. Dorfles), „realizování myšlenek autora“ (E. Panofsky) •Jacob Burckhardt: Der Cicerone •A. Lichtwark – Übungen in der Kunstbetrachtung von Kunstwerken, 1897, („nazírání“ – vnímání) •Galerijní animace – interpretace výtvarného díla formou praktických etud, návaznost na francouzské hnutí Nové výchovy (GFEN) – zprostředkování informací, aktivizace vnímání, (sebe)reflexe a kreativity prostřednictvím zážitku (GFEN – triáda – zážitek-dialog-interpretace) (Centre G. Pompidou – 1977) •Artefiletika- tvořivost+zkoumání (J. Slavík) (E. W. Eisner: Educating Artistic Vision – Kultivace umělecké představivosti), 1972 •Škola výtvarného myšlení (I. Zhoř), DBAE-Oborově založená výtvarná pedagogika (E. W. Eisner) •Pedagogika iniciace – duchovní a smyslová výtvarná výchova (J. David)