Martin Chlumský ‹#› Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK C:\Documents and Settings\cedok\Plocha\moje fotky\ořez tři.jpg Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 2 Cíle hodiny Společenstvo lesa § Žák umí rozlišit typy lesů podle zastoupení listnatých a jehličnatých stromů § Určí vegetační stupně na našem území a přiřadí zástupce dřevin a bylin. § Chápe les jako složitý ekosystém § Posoudí klady a zápory vysazování smrkových monokultur. Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 3 Co vás napadne při slovech PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO ? > Martin Chlumský: Metoda Brainstormingu Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 4 § Rostliny a živočichové tvoří rostlinná a živočišná společenstva § § Společenstva rostlin a živočichů spolu s neživým prostředím tvoří EKOSYSTÉM § Vedle přirozených ekosystémů existují ekosystémy umělé na jejichž vzniku se podílel člověk. Jaký je rozdíl mezi ekosystémem umělým a přirozeným ? Mezi rostlinami a živočichy ve společenství existují rozmanité vztahy. Nejdůležitější jsou vztahy POTRAVNÍ ZÁVISLOSTI Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 5 SPOLEČENSTVO LESA Klimatické poměry především dostatek srážek vedly u nás ke vzniku přirozených ekosystémů. Vzhled lesa je určován zastoupením různých druhů dřevin, které v něm rostou. Vzhled se mění s nadmořskou výškou, půdou, vodou, podnebím vede ke vzniku vegetačních stupňů lesa Jak se od sebe liší lesy nížin a horské lesy? Které stromy v nich převažují? > Martin Chlumský: Skupinová práce Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 6 C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\bučiny 2.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\smrkové monokultury.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\pinusmugoherb1.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\lužní les.jpg Lužní les Bučiny Smrkový les Kleč Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 7 Původními typy lesů jsou na našem území lesy listnaté a smíšené. Dnes převažují lesy jehličnaté, obzvláště borové a smrkové, které byly uměle vytvořeny člověkem. Proč člověk vysazuje především jehličnaté stromy? Lesy pokrývají asi 1/3 území naší republiky. Z toho jehličnatých lesů je asi 80%. Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 8 Nížiny (do 200 m n.m) § Původním porostem je Lužní les § § V širokých údolích velkých řek. § § Dřeviny a byliny snášející krátkodobé záplavy. § C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\lužní les 2.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\rakos.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\svída krvavá.JPG Rákos Svída krvavá Zástupci: Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 9 Nížiny (do 200 m n.m) Zástupci: C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\stulík.jpg Stulík C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\lípa srdcitá.jpg Lípa srdčitá C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\stremcha.JPG Střemcha Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 10 Nížiny až pahorkatiny (do 500 m n. m.) § Původními lesy jsou doubravy § § Převažuje v nich dub letní a dub zimní § C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\doubravy.jpg Jaké další dřeviny a byliny můžeme nalézt v tomto vegetačním stupni ? C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\dub zimní.bmp C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\dub letní 2.jpg > Martin Chlumský: Práce s textem v učebnici Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 11 Pahorkatiny a vrchoviny (do 800 m n. m.) § Přirozeným lesem jsou bučiny § § Převažuje buk lesní § § Dalšími dřevinami jsou: C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\bučiny 2.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\jilm drsnzý.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\javor mléč.jpg Jilm drsný Javor mléč Jeřáb ptačí , Jedle bělokorá, Smrk ztepilý Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 12 Horské oblasti (do 1200 m n. m.) C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\smrkové monokultury.jpg § Převládají horské smrčiny § § Převažuje smrk ztepilý § § Další dřeviny: modřín opadavý, různé druhy borovic C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\modřín opadavý.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\smrk ztepilý.jpg Modřín opadavý Smrk ztepilý Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 13 Nad horní hranicí lesa (nad 1300 m n. m.) C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\pinusmugoherb1.jpg Vyskytují se kosodřeviny – keřovitá Borovice kleč Ve kterém našem pohoří se vyskytují porosty kleče a v jaké nadmořské výšce? > Martin Chlumský: Individuální práce Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 14 Přiřaďte typické zástupce bylin a dřevin ke správnému vegetačnímu stupni (informace o nich jsou na str. 114) Borovice kleč Lekníny Jedle bělokorá Modřín opadavý Rákos Violka vonná Svída krvavá Brslen evropský Sasanka hajní Jaterník podléška Lípa srdčitá Dub zimní > Martin Chlumský: Skupinová práce Charakteristické byliny a dřeviny Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 15 Lesní rostliny dosahují různé výšky a vytváří lesní patra Životu v jednotlivých patrech se přizpůsobily různé druhy organismů: § Houby § Lišejníky § Mechy § Kapradiny § Přesličky § Kvetoucí byliny mechové stromové bylinné keřové Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 16 Lesní bezobratlí živočichové C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\Lumek velký.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\mravenec lesní.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\páskovka hajní.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\klíště obecné.jpg Lumek velký Páskovka hajní Klíště obecné Mravenec lesní Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 17 Život v lese II - obratlovci C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\jestrab.gif C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\kukacka_obecna.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\kuna_lesni_4.png C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\srnec-obecny-5220.jpg C:\Documents and Settings\cedok\Dokumenty\Pedf\Didaktika biologie\prase divoké.jpg Jestřáb lesní Kukačka obecná Kuna lesní Prase divoké Srnec obecný Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 18 SHRNUTÍ Les je složitý ekosystém. Jeho celkový vzhled určují dřeviny. Podle zastoupení jednotlivých druhů lesních dřevin rozeznáváme lesy jehličnaté, listnaté a smíšené. Ve skupinách odpovězte na otázky: Jaký význam mají lesy pro člověka? Jak chránit přirozené lesy? > Martin Chlumský: Skupinová práce Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 19 Domácí úkol Jaký vliv má na lesní ekosystémy vysazování smrkových monokultur? Pokuste se o tomto problému dozvědět více a zpracujte k tomuto tématu poster (informační plakátek). Martin Chlumský ‹#› Martin Chlumský 20