Morfologie Seznam studijní literatury: Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd., Praha: Lidové noviny, 1996. 799 s. ISBN 80-7106-134-4. Hubáček, J., Jandová, E., Svobodová, J. Čeština pro učitele. 3. vyd., Opava: VADE MECUM, 2002. 323 s. ISBN 80-86041-30-1. Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. 2. vyd. Praha: ISV, 2000. 407 s. ISBN 80-85866-57-9. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. 2. vyd. Praha: Academia, 1998. 647 s. ISBN 80-200-0493-9. Přehled témat: 1. Morfologie. Morf a morfém. Vztah morfologie k jiným jazykovědným disciplínám. Funkční a formální morfologie. 2. Kritéria třídění slovních druhů. 3. Gramatické kategorie jmen. 4. Gramatické kategorie sloves. 5. Substantiva - třídění, skloňování. 6. Skloňování přejatých substantiv. 7. Skloňování vlastních jmen domácích a cizích. 8. Adjektiva - druhy a skloňování, stupňování. 9. Pronomina - druhy, skloňování. 10. Numeralia - druhy, skloňování. 11. Verba - tvarová soustava, třídění. 12. Neohebné slovní druhy (adverbia, prepozice, konjunkce, partikule, interjekce). 13. Vývojové tendence současné české morfologie. 14. Základní studijní literatura - mluvnice současné češtiny. Znalost odborné literatury A. Uveďte přesné bibliografické údaje: 1. Vědecké mluvnice současné češtiny: 2. Vysokoškolské učebnice zahrnující morfologii: 3. Současné slovníky spisovné češtiny 4. Encyklopedický slovník současné češtiny: 5. Slovníky jazykovědných (lingvistických) termínů: B. Odpověz na otázky: 1. Která z vědeckých mluvnic je kodifikovaná? 2. Která z mluvnic je nejrozsáhlejší a nazývá se akademická? 3. Ve které mluvnici je nejobsáhleji zpracováno tvarosloví vlastních jmen? Vysvětlení pojmů: morfologie morfonologie morfonologické alternace morfém morf funkční tvarosloví formální tvarosloví paradigma vzorové paradigma tvarotvorný základ tvarotvorný formant kmen kořen koncovka morfologická varianta morfologická dubleta gramatické kategorie pád gr. číslo jmenný rod gr. životnost gr. osoba gr. způsob kategorie času kategorie slovesného rodu kategorie vidu definice jednotlivých slovních druhů slovesný tvar určitý slovesný tvar neurčitý slovesný tvar jednoduchý slovesný tvar složený slovesné třídy (princip členění sloves do tříd) slovesa izolovaná přídavná jména kvalitativní přídavná jména relační jmenný tvar přídavného jména rodová a bezrodá zájmena primární a sekundární předložky spojky parataktické spojky hypotaktické Latinské ekvivalenty českých termínů: tvarosloví vzor skloňování časování ohýbání střídání hlásek podstatné jméno přídavné jméno zájmeno číslovka sloveso příslovce předložka spojka citoslovce částice 1. – 7. pád číslo jednotné číslo množné rod mužský rod ženský rod střední sl. způsob oznamovací sl. způsob rozkazovací sl. způsob podmiňovací čas přítomný čas minulý čas budoucí sl. rod činný sl. rod trpný sloveso dokonavé sloveso nedokonavé příčestí činné příčestí trpné přechodník slovesný tvar jednoduchý slovesný tvar složený neurčitý tvar slovesa dvojtvar jméno obecné jméno vlastní 1.– 3. stupeň (příd. jmen nebo příslovcí) předložky vlastní a nevlastní spojky souřadící spojky podřadící Seminární práce: Zpracujte práci jako souvislý text podle uvedených bodů. 1. Přehled tvaroslovného učiva v jedné řadě učebnic pro 1. st. ZŠ (2.-5. ročník) 2. Zhodnocení vybrané učebnice ČJ pro jeden ročník (uveďte přesný bibliografický údaj učebnice dle ISO normy + odkazy na literaturu dle ISO normy) podle stanovených kritérií: - odborná správnost výkladu - přiměřenost výkladu věku žáků - množství cvičení - různorodost cvičení Ukázka z testu: 1. Ve kterém řádku jsou všechny tvary substantiv správné? A) z Břeclavě do Bratislavy, ve Ždáru, v Příbrami B) z Břeclavi do Bratislavi, ve Ždáře, v Příbrami C) z Břeclavi do Bratislavy, ve Ždáru, v Příbramy 2. Pouze pomnožná substantiva jsou v řádku: A) hromady, sídliště, saně B) kleště, kvasnice, játra C) průdušky, dříví, koleje 3. Rozhodněte, kde jsou uvedeny jen správné tvary: A) do obou rukou, na obou rukou, oběma rukama B) do obou ruk, na obou rukách, oběmi rukami C) do obou ruk, na obouch rukou, oběma rukama