17 6 Metodický list Téma: Prší, hřmí a vítr fouká Aktivita: Chování při bouřce Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ, nižší ročníky gymnázií Použité metody a formy: papírová skládačka Časová náročnost: 20 minut Prostředí výuky: třída Cíle aktivity: Žáci si osvojí vědomosti a dovednosti týkající se správného chování při bouřce. Motivační úvod 1. Přibližné určení vzdálenosti bouřky. K určení vzdálenosti bouřky počkáme na výjimečně silný blesk. Stopkami, nebo pomocí pomalého odpočítávání typu „dvacetjedna, dvacetdva …..“ získáme počet vteřin mezi bleskem a jemu příslušným hromem. Vzdálenost bouřky získáme vynásobením počtu vteřin rychlostí zvuku ve vzduchu (330 m/s). Pomůcky: klimogramy, mapy, příp. školní atlas Zadání úkolu (ů): 2. Zásady správného chování při bouřce Vyjdeme z textu a na čistý tuhý papír napíšeme následující jednoduché zásady chování se při bouřce: Při bouřce se schovám v kovové stavbě Při bouřce se schován v železobetonové stavbě Při bouřce se schovám ve stavbě, která má hromosvod Při bouřce mohu být poblíž železné konstrukce (sloup elektrického vedení, plot), neboť mě ochrání Při bouřce mohu být poblíž vysokého osamoceného stromu Při bouřce mohu vykonávat vodní sporty Při bouřce se mohu opřít o skalní stěnu Při bouřce se schovám do prohlubně v terénu (úvoz, lom) Při bouřce se schovám do stanu Při bouřce se schovám do automobilu Při bouřce se schovám do vysokého lesa Při bouřce se mohu schovat do lesního podrostu Při bouřce v horách se schovám do úzkého údolí Při bouřce v horách mohu jistou dobu zůstat na volném prostoru a snažit se co nejdříve sejít do údolí. Při bouřce mohu mít u sebe kovový předmět jako je např. deštník Bouřku na volném prostranství přečkám v podřepu s rukama a nohama u sebe 18 Bouřku na volném prostranství přečkám vleže na karimatce Při bouřce se snažím s kamarády shlukovat do skupinky Při bouřce se snažím udržovat bezpečnou vzdálenost od kamarádů Všechny tyto zásady pečlivě vystřihneme a podle vlastní úvahy je umístíme na další papír, v jehož záhlaví jsou napsána následující hesla: Správné chování Nesprávné chování Výsledné skládačky navzájem spolu konfrontujeme a případné rozdíly prodiskutujeme.