ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN 1) Prohlédněte si části různých rostlin a rozdělte je na dvě skupiny – ty části, ze kterých budou nové rostliny s naprosto stejnou genetickou informací jako mateřská rostlina a ty, ze kterých budou rostliny stejného druhu, nesoucí znaky obou rodičovských rostlin. 2) Přečtěte si text ve spodní části této karty. 3) Zamyslete se nad dalšími příklady pohlavního a nepohlavního rozmnožování rostlin. Rostliny se rozmnožují pohlavně – generativně pomocí semen ukrytých v šiškách nebo plodech, případně pomocí celých plodů (např. obiloviny a traviny). Pohlavní rozmnožování přispívá k vnitrodruhové rozmanitosti, protože se v dceřiných organismech kombinují vlastnosti obou rodičů. To ve výsledku umožňuje přizpůsobení organismů měnícím se podmínkám a další vývoj druhu. Mnohé z rostlin se však mohou rozmnožovat nepohlavně – vegetativně, u některých rostlin je tento způsob dokonce častějších než rozmnožování pohlavní. Všechny organismy vzniklé tímto způsobem mají přesně stejné vlastnosti jako původní rostlina, což je výhodné při pěstování rostlin. Často je tento způsob rozmnožování rychlejší než pomocí semen. K nepohlavnímu rozmnožování rostlin slouží hlízy, cibule, šlahouny, oddenky, listové a stonkové řízky a viviparie (tvorba nových rostlin přímo na původní rostlině). ZAJÍMAVOSTI Z ROZMNOŽOVÁNÍ 1) Rozeberte si kartičky s pojmy a pokuste se je vydefinovat spolužákům – můžete se vzájemně opravit nebo doplnit. 2) Prohlédněte si fotografie živočichů a přiřaďte je k jednotlivým pojmům. 3) Na druhé straně fotografií najdete definici svého pojmu – porovnejte ji se svou odpovědí. 4) Pročtěte si pojmy a definice svých kolegů. ZAJÍMAVOSTI Z ROZMNOŽOVÁNÍ 1) Rozeberte si kartičky s pojmy a pokuste se je vydefinovat spolužákům – můžete se vzájemně opravit nebo doplnit. 2) Prohlédněte si fotografie živočichů a přiřaďte je k jednotlivým pojmům. 3) Na druhé straně fotografií najdete definici svého pojmu – porovnejte ji se svou odpovědí. 4) Pročtěte si pojmy a definice svých kolegů.