Mgr. Lenka Gajzlerová gajzlerova@ped.muni.cz 18.4.2011 Kapitoly str. 367 Etopedie •zabývá se edukací, reedukací a profesní přípravou jedinců s PCH •děti, mládež a dospělý s poruchami chování •cíl ▫změny v chování jedince ▫přerušení sociálně nepřijatelného trendu v jeho chování ▫předcházení narušení vztahu jedince k jeho sociálnímu prostředí ▫zkrácení období narušených vztahů Porucha emocí nebo chování (PE, PCH) •je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka ▫liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem ▫projevy mají nepříznivý vliv na školní výkon, včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností •projev narušeného vztahu k výchově, společnosti, sobě samému Základní pojmy •ADHD ▫„Attention Deficit Hyperactivity Disorders“ ▫hyperaktivita s poruchou pozornosti •ADD ▫Attention Deficit Disorder ▫porucha pozornosti (bez hyperaktivity); syndrom snížené pozornosti •ODD ▫Oppositional Defiant Disorder ▫porucha chování s opozičním vzdorem; opoziční vzdorné chování Legislativa •zákon 109/2002 – o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů ▫novela - Zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb. •vyhláška 438/2006 – kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních •vyhláška 458/2005 – kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchově vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče Problémový žák v běžné třídě •Dostává negativní zpětnou vazbu •Je omezen v perspektivě své budoucnosti •Je oslabován v motivaci ke školní práci •Je uzavřen v cyklickém selhávání Problémový žák podle učitele •Žák, který se špatně učí •Narušuje kázeň ve třídě •Je sám se sebou nespokojený •Má osobní nebo psychické potíže •Má nízké sebevědomí •Vyžaduje stálou podporu a zvýšenou pozornost (zvýšené nároky na učitele) Preventivní principy v edukaci •Zanedbání problému = prohlubování •Správná a včasná identifikace problému (zabraňuje etiketizaci, mobilizace podpůrných systémů) •Důslednost, spravedlivá pravidla •Reálné příkazy •Utváření podmínek pro zažití úspěchu •Pozitivní přístup (ped. optimismus) •Podpora vzájemnosti, sounáležitosti •Podpora samostatnosti a individuality •Reagování bez emocí, nadhled •Smysluplnost výuky a požadavků •Otevřenost pro diskusi •Umění naslouchat •Neposilovat syndrom Pygmalion •Kooperace s odborníky Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov se školou ÚV Dětský domov ÚV Výchovný ústav ÚV a OV Školská zařízení pro ÚV a OV Edukace jedinců s ústavní a ochrannou výchovou •Ústavní výchova ▫nařizuje ji soud dle zákona o rodině nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže do 18 let ▫trvá tak dlouho, pokud je nezbytně nutné, nejdéle do dosažení zletilosti ▫zrušit ji musí soud •Ochranná výchova ▫nařizuje se jedincům od 12 do 18 let podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže ▫u dětí od 12 do 15 let – za spáchání trestného činu, za který byl uložen výjimečný trest ▫mladistvým od 15 do 18 let za trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít vyšší efekt, než odnětí svobody ▫pouze ve speciálních školských výchovných zařízeních • Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy •dětem ve věku 3-18 let (max. 19) •zařazení – na základě rozhodnutí soudu •školská zařízení ▫diagnostický ústav ▫dětský domov ▫dětský domov se školou ▫výchovný ústav Diagnostický ústav •děti krátkodobě - zpravidla na 8 týdnů •provádí komplexní diagnostiku ▫à umístnění do školského zařízení •poskytuje ▫preventivně-výchovnou péči na základě žádosti rodičů ▫péči dětem s nařízenou ústavní výchovou ▫péči dětem s uloženou ochrannou výchovou zadrženým na útěku z jiných zařízení nebo od rodičů • Úkoly DÚ •diagnostické ▫formou pedagogických a psychologických činností •vzdělávací ▫zjištění úrovně dosažených ZN, DO ▫stanovení SVP •terapeutické ▫prostřednictvím ped. a psych. činností směřující k nápravě poruch •výchovné a sociální ▫Vztahují se k osobnosti dítěte, rodinné situaci, nezbytné sociálně-právní ochraně •organizační ▫Souvisí s umisťováním do dalších zařízení •koordinační ▫k prohloubení a sjednocení odborných postupů ostatních zařízení Dětský domov •edukaci zajišťuje stát •pro děti s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování (umístěny ze sociálních důvodů) •zpravidla od 3 do 18 let Úkoly DD •výchovné •vzdělávací •sociální •žijí v rodinných skupinkách po 6-8 dětech •do školy dochází mimo DD •umisťují se i nezletilé matky spolu s jejich dětmi DD se školou •edukace dětí s nařízenou ústavní výchovou •mají závažné poruchy chování •nebo přechodnou či trvalou duševní poruchu •vyžadují výchovně – léčebnou péči •zařazovány ▫i děti s uloženou ochrannou výchovou ▫a nezletilé matky se závažnými poruchami chování, nebo duševní poruchou i s jejich dětmi •děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky •při přetrvání poruchy – přeřazení do výchovného ústavu Výchovný ústav •zařazeny děti starší 15 let •se závažnými poruchami chování •na základě nařízené ústavní nebo uložené ochranné výchovy •může být umístěno i dítě starší 12 let – na základě uložené ochranné výchovy a se závažnými poruchami chování Úkoly VÚ •výchovné •vzdělávací •sociální •jako součást se zřizuje ZŠ, nebo SŠ •ve třídě více ročníků video •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441-deti-pozor/video/ • • •preventivně výchovné zařízení Cíle a úkoly •prevence •odstranění či zmírnění již vzniklých PCH •eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou •spec.ped. a ped.-psy. Intervence ▫rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení atd. •spolupráce se školou •spolupráce s ostatními institucemi ▫probační mediační služba (PMS) –pro osoby, kteří porušili zákon –pracovník má dohled, kontrolu –u lidí prvotrestaných, malých prohřešků, neúmyslných prohřešků Cílový klient •3 – 26 let (školská zařízení, soukromá i stání) •děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji •jedincům propuštěným z ústavní výchovy (ÚV), ochranné výchovy (OV) při jejich integraci do společnosti • Formy činnosti •poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeutické, výchovné •konzultační pomoc všem, kdo se o problematiku PCH zajímají •metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť •podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH •přímá preventivně výchovná péče ▫forma ambulantní, stacionární (2 měs. 8-18:00), internátní – 2 měs. ▫forma individuální, skupinová ▫přímo práce s klientem ve středisku •o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů