Zkušební test

 

Písemný test z didaktiky mateřského jazyka a slohu

 

Jméno a příjmení:

Datum:

Termín:

 

 

1. Opravte chyby.

Nejraději jezdím o prázdninách k dědečkovi na Jižní Moravu na Slovácko. „Kdyby jste tak kluci viděli, vyprávěl Honza,  jak Hašek chytal!“ Můj kamarád je hrozný lazar, neustále si na něco stěžuje. Všechny nabité vědomosti se snažil u skoušky z morfologie, neboli tvarosloví zúročit. Na vyvyklané lavičce se vyhřívala kočka a koťata. Na sousedovy psy děti brzy přivykly a sami je pak nejen krmily, ale vydávali se s nimi na daleké výpravy do strmých kopců Českomoravské vysočiny. Soukromě mě přiznal, že tomu dobře nerozumněl. Mladá žena, která čekala na zastávce U Lišky, četla  noviny. Moje maminka vynikala v ručních pracech, šila, pletla i vyšívala. Prodavačka mi podala balící papír se slovy: „zabalit si to můžete sama!“

 

 

2. Vyberte správnou variantu.

a) Po celé zahradě běhala jehňata a kůzle.

b) Po celé zahradě běhaly jehňata a kůzle.

c) Po celé zahradě běhali jehňata a kůzle.

 

3. Vyjmenujte části, které jsou součástí všestranného jazykového rozboru.

a)                                             e)

b)                                             f)

c)                                             g)

d)                                             h)

 

 

4. Vysvětlete na slově knížka rozdíl mezi slovotvorným rozborem a stavbou slova.

a) slovotvorný rozbor:

 

b) stavba slova:

 

 

5. Uveďte modelové věty, na kterých žákům vysvětlíte přísudek:

a) holý –

b) rozvitý –

c) několikanásobný

 

6. Vysvětlete, zda má nebo nemusí být výraz bych ve vyjmenovaných slovech. Svůj názor odůvodněte.

 

 

 

7. Proveďte stylistickou úpravu textu.

 

Z vycházky

Na okraji lesa rostlo mnoho velkých bříz. Měli jsme velkou radost, když jsme ve velké trávě pod nimi přišli na několik velkých kozáků. Největší z nich byl trochu červivý, ale ty ostatní byly nejen velké, ale i zdravé. Pan učitel nás za ten velký nález pochválil.

 

8. Uveďte typy reprodukce, které lze využít ve vyučovací hodině.

a)

b)

c)

d)

e)

f)

 

9. Navrhněte vhodná témata popisu pracovního postupu pro žáky 3. ročníku (nejméně 3).

 

 

 

 

10. Žáci měli tvořit synonyma. Rozhodněte, kteří z nich splnili úkol správně.

 

  1. odporný – protivný – nenávistný – páchnoucí – nepřátelský
  2. pravý – skutečný – skvělý – nádherný – drahocenný
  3. čirý – průhledný – čistý – zářící – skvoucí
  4. pasivní – netečný – trpný – lhostejný – nevšímavý