ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně započet, 2 kredity 1. Cvičení – 23.2. 2012 pReflexe výuky v zimním semestru pSeznámení s obsahem výuky v letním semestru pČasový rozpis výuky pKonzultace skupin a jejich garanty p Reflexe výuky v zimním semestru pPředměty o přírodě a společnosti na 1. stupni mají svá východiska ve vzdělávací oblasti: p Člověk a jeho svět, případně Člověk a svět práce Veškerá výuka by měla směřovat k mnohostrannému rozvoji žákovy osobnosti – v RVP konkretizovány v 6 kompetencích: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské. NEZTOTOŽŇUJTE rozvoj kompetencí s výchovně vzdělávacími cíli vyučovací hodiny. Cíl č.1.: Student se orientuje v RVP pro ZV a aplikuje své znalosti tohoto dokumentu při své přípravě na výuku. Veškeré učivo a očekávané výstupy vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět jsou rozděleny do 5 tématických okruhů: Místo, kde žijeme, Lidé kolem nás, Lidé a čas, Rozmanitost přírody, Člověk a jeho zdraví + snadná orientace v učivu, tématech - komplikuje integrovaný přístup k učivu Cíl č. 2.: Student si stanoví VVC a během své výuky je naplňuje. pVVC (výchovně vzdělávací cíle): pPozor, neplést s RVP – částí: p Cílové zaměření vzdělávací oblasti p (Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: …) p pVyužívejte aktivní slovesa Bloomovy taxonomie: p • žák popíše … • žák zařadí … p • žák na příkladech uvádí … • žák vyjmenuje … p • žák sestaví … • žák rozliší … p p Přesné stanovení Výchovně vzdělávacích cílů vám možní zvolit takové učební úlohy a aktivity, které budou tyto cíle rozvíjet. Při výuce nejde pouze o pojmy a fakta, které by si žáci měli zapamatovat, ale především o pochopení vztahů a souvislostí mezi nimi, nácviku dovedností, případně změně postojů žáků. Cíl č.3: Student naplánuje výuku tak, aby s využitím již známých pojmů a dostupných didaktických prostředků seznámil žáky s novými pojmy a dovednostmi v daném časovém rozmezí. pČasová dotace: 45 min? smysluplná integrace předmětů Pojmy opěrné: pojmy, se kterými plánujete v hodině pracovat, je třeba připomenout a sjednotit jejich význam. Pojmy nové: počet nových pojmů by se měl přizpůsobit věku a schopnostem žáků. Nové pojmy by si žáci měli pokud možno charakterizovat na základě vlastní zkušenosti sami, vlastními slovy. Dovednosti: konkrétní dovednosti související s učivem. (zakreslení plánku třídy práce s buzolou, mapou, provedení měření dané veličiny, práce s určovacím klíčem, práce s encyklopedií, práce s atlasem, výsev – výsadba rostlin, zakreslení plánku třídy, … ) Didaktické prostředky: co nejnázornější, umožňující manipulaci, zapojení co nejvíce smyslů, smysluplné použití Cíl č.4: Student aplikuje své vědomosti o formách a metodách výuky a účelně je zařazuje v různých fázích hodiny či vycházky. p Metody používané při transmisivní výuce (pouhé předávání hotových poznatků) • výklad • reprodukce textu (učebnice) • rozhovor zaměřený na prostou reprodukci učiva • • Metody používané při konstruktivistické výuce (aktivní objevování a konstruování vlastních poznatků) • vyhledávání informací v textu, v mapách, grafech • pozorování bezprostřední i zprostředkované • pokus, manipulace s předměty a přírodninami Cíl č.5: Student prokáže své odborné vědomosti na dané téma v odborně správné výuce přiměřené věku a dosavadním znalostem a zkušenostem žáků. pTeoretická příprava na výuku p! Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale didaktický prostředek pro výuku. p - pojmy a fakta, které nepoužíváme zapomínáme p - s vývojem vědy dochází k revizím vědeckého poznání p - nová témata nabývají společenské aktuálnosti p - učitel by měl znát více, než je v učebnici. p - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. p - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl p být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně p upozornit či se jich vyvarovat. Seznámení s obsahem výuky v letním semestru Praktikum k didaktice IVZ 2 - výuka v letním semestru pPříprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky. pIntegrující téma VEJCE A VELIKONOCE z pohledu HISTORIE, GEOGRAFIE, BIOLOGIE, FYZIKY a CHEMIE. pPříprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky proběhne skupinově. pVzájemná prezentace výuky a diskuse nad zvolenými metodami, formami, učebními aktivitami proběhne frontálně. p ITV - Integrovaná tématická výuka pZnaky INTEGROVANÉ (tématické) VÝUKY: p pvýběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo ppro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštností pmotivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků pvýběr forem ze sociálního hlediska je na učiteli, nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním samostatné práce Jedná se výukovou strategii, která je založena na výuce jednoho tématu z pohledu několika vědních disciplín. ppoužívané metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty/přírodninami, práce s učebnicí/encyklopedií/mapou/atlasem/určovacím klíčem/internetem). pvýběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín (např. fyzika, chemie, biologie, geografie, historie) pna závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. INTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. Liší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Rozdělení rolí studentů ve skupině pSpecialisté pro úvod a závěr p připravují a realizují úvodní (motivační) a závěrečnou část výuky. pSpecialisté za jednotlivé vědní obory p připravují a realizují konkrétní aktivity pro jednotlivá stanoviště (podle oborů, ale i jinak). pInspektoři p sledují práci metodiků a specialistů, zaznamenávají své postřehy z výuky, analyzují a hodnotí jejich práci. pDokumentaristé p zaznamenávají aktivity skupiny, kompletují materiály pro seminární práci, prezentují výuku své skupiny na studentské konferenci. Základní školy pro ITV pZŠ Pavlovská – garant Ing. H. Jedličková, PhD. pZŠ Rašínova – garant PeadDr. B. Šmahelová pZŠ Merhautova/Vranovská – garant Mgr. I. Plucková, PhD. pZŠ Tvarožná – garant Mgr. I. Frýzová Výuka bude probíhat na různých typech základních škol u žáků různého věku. Každá skupina bude dále pracovat se svým garantem a na závěr prezentovat svou výuku na studentské pedagogické konferenci. Časový rozpis výuky Výběr škol skupinami – konzultace s jednotlivými garanty