Sexuální výchova Sexualita a sexuální chování Sexuální výchova na 1. stupni ZŠ Pohlavně přenosné nemoci Sexuální zneužívání http://www.1de1.com/active/imagessaglik/aids.jpg http://www.marianne.cz/img/clanky/344.jpg http://www.esseclive.com/partage/articles/infirmerie-essec/cacf8qym-sexualita.jpg Co je to sexuální výchova ? nSexuální výchova je výchovou k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství v tom smyslu, že je především výchovou prosociální, tedy výchovou k sociálním vztahům a k vztahům mezi lidmi založenou na citlivosti, úctě a odpovědnosti ve vztahu k druhým lidem. R. Hajnová n nSexuální výchova by měla vést jedince k tomu, aby si v dospělosti počínal v intimním životě „ s radostí, odvahou a náležitou dávkou odpovědnosti“ aby jeho počínání bylo lidskému jedinci k radosti a uspokojení, společnosti k užitku a nikomu ke škodě, bolesti a ponížení. Z. Matějček n Sexualita 1.Sexualita je souhrn projevů lidského chování a cítění vyplývající z tělesných a psychických rozdílů mezi pohlavími. Zahrnuje rozdíly anatomické, hormonální, reprodukční i rozdílné sociální role získané učením 2.Sexualita je fyziologické uspokojení a psychická slast spojená se sexuálními aktivitami sbližování, vzrušení, spojení. n Hartl, P.: Psychologický slovník Vývoj sexuálního chování nSexuální chování se v ontogenetickém vývoji utváří v souladu s vývojem pohlavních žláz jednak pod vlivem dědičnosti a neurohormonálního vývoje, jednak společenského prostředí a jeho morálních norem a kulturních a náboženských tradic. n nObdobí předškolního věku – nejvýznamnější období pro osvojování mužské a ženské role, sexuální chování patrné ve způsobu hry a rozvoji zájmů je dáno vrozenými vlohami, ale také posilováním způsobů chování, které jsou považovány za chlapecké a dívčí, na rozvoj sexuálního chování dítěte má výrazný vliv způsob života rodičů a zejména forma jejich vzájemné komunikace. n Vývoj sexuálního chování nMladší školní věk nsexuální chování do začátku puberty nemá ještě erotický charakter (asexuální) nčasté bývají sexuální hry (zkoumání intimních částí těla, nápodoba sexuálního chování dospělých) »» při náhodném přistižení by učitelé a ani rodiče neměli děti trestat nebo zesměšňovat (ale např. ukázat na obrázku) nděti si často předávají informace (často zkreslené) o porodu, ke konci období také o pohlavním styku npuberta – první známky puberty u dívek v 10 letech, u chlapců ve 12 letech (+/- 2 roky tedy - dolní hranice D-8, CH10) nprepuberta (1. fáze puberty) – urychlený růst, vývoj druhotných pohlavních znaků, růst a vývoj pohlavních orgánů, změny v chování nv důsledku rozdílného nástupu puberty u obou pohlaví (+individuální rozdíly) se ve třídě vytvářejí velké rozdíly v úrovni tělesného i psychického vývoje, ve zdatnosti a sférách zájmů n »» náročné pro učitele n http://www.marianne.cz/img/clanky/344.jpg Sexuální výchova n Pro zlepšení reprodukčního zdraví je základním požadavkem sexuální výchova orientovaná na odsunutí začátku pohlavního života* do období fyzické, psychické a sociální zralosti, výchova k sebeovládání, plánování rodičovství, používání antikoncepce, snižování počtu interrupcí.** n V sexuální výchově by současně neměla být opomenuta podpora základní funkce lidské sexuality člověka – rodičovství, odpovědnosti a úcty za předání života. n n*Čípek děložní je u dospívajících dívek pokryt cylindrickým epitelem, který mnohem méně chrání před průnikem infekcí než dlaždicový epitel dospělé ženy (infekce přechází až v karcinom). Je to důvod proč výskyt pohlavně přenosných nemocí je na celém světě nejvyšší ve věkové skupině 15 -24 let. n** Současná generace se chová mnohem odpovědněji něž generace jejich rodičů (zahájení pohl. života, antikoncepce, interrupce…) http://www.terasoft.cz/pic_proj/v_sex.gif Sexuální výchova nObecné principy sexuální výchovy nspolupráce rodiny a školy nnedílná součást výchovy (společná pro dívky i chlapce, bez tabuizace) nvychází z vědeckého poznání nprincip etičnosti, přiměřenosti, (individuálního přístupu) n3 roviny – citová, mezilidských sociálních vztahů, rozumová (Z. Matějček) n Sexuální výchova nCíle sexuální výchovy nvědomosti o svém těle (anatomie a fyziologie pohl. orgánů), dospívání, reprodukčním zdraví npochopení, že sexualita je normální zdravou součástí života a souvisí s celkovou osobností člověka nukázat rozmanitost forem projevů sexuality (těl. kontakt, potřeba důvěry, bezpečí) nchránit před chybnými informacemi, rozlišit sexuální mýty od reality nvarovat před nebezpečím, které sexualita s sebou přináší (pohlavně přenosné nemoci, nežádoucí těhotenství, interrupce) npěstovat vztah k hodnotám, normám, vést k vytváření postojů k sexualitě a tím k uvědomělému rozhodování n Sexuální výchova na 1. stupni ZŠ nHlavní cíle: npříprava na pubertu (sexuální dospívání) nochrana před sexuálním zneužíváním n Sexuální výchova na 1. stupni ZŠ nUčivo dle RVP ZV – pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince, rodina a partnerství, rodičovství, biologické a psychické změny v dospívání, etická stránka sexuality, HIV /AIDS (cesty přenosu), intimní hygiena, sexuální zneužívání nOčekávané výstupy dle RVP ZV: nrozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se vývoji dítěte před a po narození nuplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku n Pohlavně přenosná onemocnění npohlavní nemoci – venerické nemoci – pohlavně (sexuálně) přenosné – STD (sexually transmitted diseases) – STI (sexually transmitted infections) jsou nemoci infekční nmají závažný zdravotní, sociální a ekonomický dopad (léčba AIDS – 900tis.Kč/pacient/rok) ntzv. klasické pohlavní nemoci, které se vyskytují v ČR – kapavka, syfilis (přijíce, lues) – přenáší výhradně pohlavním stykem ndalší pohlavně přenosné nemoci – chlamydiové infekce (způsobují záněty), virové např. opar pohl. orgánů, kondylomata (bradavičnaté výrůstky),virová žloutenka typu B,C a HIV/AIDS, onemocnění způsobuje i celá řada dalších mikroorganismů – bakterie, kvasinky, houby, prvoci a jiní parazité (trichomoniáza, kandidóza, svrab, muňky) n n http://www.battlingaids.com/images/aids-virus_64.jpg Pohlavně přenosná onemocnění nmohou trvale poškodit reprodukční zdraví a také trvale nitroděložně poškodit plod a zanechat trvalé následky, jsou smrtelná nprevence nsexuální výchova nbezpečné sexuální chování npartnerská věrnost nkondom (snižuje riziko nákazy při styku do pochvy, konečníku i úst) n n Mezi životem a smrtí leží pouze 0,003 mm tlustý latex Pohlavně přenosná onemocnění - AIDS nAIDS Acquired Immunodeficiency Syndrome – syndrom získaného selhání imunity nAIDS je konečným stádiem infekce, způsobené virem HIV (Human Immunodeficienncy Virus, virus lidského imunodeficitu nVirus HIV se vyskytuje v tělesných tekutinách (krev, sperma, poševní sekret, mateřské mléko, malé množství ve slinách a ostatních tělesných tekutinách nPozn. HIV je velmi citlivý na zevní vlivy – ničí jej běžné desinfekční přípravky, mýdlo, chlorové preparáty, teplota nad 60°C (již za několik minut), pozor neničí UV záření http://www.meguimaraes.com/subrosa/arquivo/world.aids.jpg HIV/AIDS v České republice Kumulativní data k 29. 2. 2008* AIDS v České republice data k 29. 2. 2008 Pohlavně přenosná onemocnění - AIDS nJak se virus přenáší? npohlavním stykem homosexuálním i heterosexuálním (nejčastější přenos heterosexuálně, nejvyšší nárůst HIV+ je u dívek a mladých žen) nkrví ninjekční aplikace drog, rizikové tetování a piercing ntransfůzí krve či krevních derivátů (v ČR vyloučeno) nkontaminací poraněné kůže nebo sliznice infikovanou krví (pozor u první pomoci) nz matky na dítě n http://www.1de1.com/active/imagessaglik/aids.jpg Podíl přenosu HIV sexuální cestou jen občané ČR a rezidenti data k 29. 2. 2008 Sexuální zneužívání nCo je to sexuální zneužívání? nBezkontatkní – slovní obtěžování, exhibicionismus, expozice pornografických filmů, časopisů nebo fotografií, voyerismus nebo masturbace před dítětem nKontaktní – dotýkání se či mazlení se s dětským tělem – oblečeným nebo nahým – rukou, nejrůznějšími předměty či genitáliemi, nucení dítěte, aby se podobným způsobem dotýkalo těla dospělého, pronikání do pochvy či konečníku dítěte prsty či předměty, pohlavní styk, anální či orální sex n n Sexuální zneužívání nKteré děti jsou nejohroženější? nděti mladších věkových skupin nděti emočně deprivované, v rodině opomíjené n děti jejichž rodiče jsou násilní vůči sobě i dětem nděti fyzicky či psychicky handicapované nděti, jejichž matka je často delší dobu mimo domov nděti alkoholiků, narkomanů, psychotiků nděti, které nevědí, že jejich tělo patří jen jim n n n n n n Sexuální zneužívání nKdo zneužívá? njen vyjímečně je dítě zneužito cizím člověkem nvětšinou jsou děti zneužívány dospělým, který dítě dobře zná a dítě k němu má důvěru (rodiče, nevlastní rodiče, starší sourozenci, příbuzní, známí, vedoucí zájmových kroužků, i učitelé a vychovatelé) nnejen muži, ale i ženy (oběti dívky i chlapci) ndospělí se sexuální kontakt s dítětem snaží utajit, k tomu nutí i dítě n nPozn. Náš právní řád nedovoluje sexuální kontakt s osobou mladší 15. let, v případě incestu sexuální aktivity vůbec Sexuální zneužívání nPrevence nŠkola ndostatek informací o lidském těle a sexuálním chování, vysvětlit dětem nebezpečí sexuálního zneužívání, osobní bezpečí – obezřetnost k cizím lidem nRodina nnenechávat mladší děti dlouho bez dozoru (hlavně večer), řádně si prověřit osobu, která dítě hlídá natmosféra důvěry a vzájemného respektu v rodině, naplňování citových potřeb dítěte nrodiče by měli být dítěti oporou a vést ho, aby se samo svěřovalo, co prožilo, naslouchat dítěti n n n n Sexuální zneužívání nCo udělat pokud bylo dítě sexuálně zneužito? nSdělení dítěte přijměte pokud možno v klidu a věřte mu. nDítě musí cítit, že jste na jeho straně a to, co se stalo není jeho vina. nPostarejte se, aby ten kdo dítěti ublížil, již k němu neměl přístup. nPoraďte se s odborníky, jaké nezbytné kroky je třeba učinit. n nDítě se často svěří učiteli, spolužákovi, školní schránce důvěry, školnímu psychologovi – nutné kontaktovat policii Sexuální zneužívání nOrganizované (komerční) sexuální zneužívání ndětská pornografie, prostituce nrodičům (učitelům) by nemělo unikat: nděti jsou často mimo domov (dlouho do noci) ndítě dostává nákladné dárky či větší množství peněz n Literatura, odkazy, kontakty, výukové programy nLiteratura: nMachová, J., Hamanová, J. Reproduční zdraví v dospívání. Praha : H+H, 2002. nMatějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. nMachová, J., Kubátová, D. a kol. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, 2006. nMachová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum 2002. nŠulová, L. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství? Praha : Grada, 1995. n Literatura, odkazy, kontakty, výukové programy nOdkazy a kontakty nNárodní program boje proti AIDS www.aids-hiv.cz nStátní zdravotní ústav (nabídka preventivních materiálů týkajících se HIV/AIDS a pohlavně přenosných infekcí) www.szu.cz nADIS centrum – Infekční klinika nemocnice na Bulovce, Praha, tel. 266 082 629, Infekční klinika FN, Jihlavská 20, Brno tel. 543 192 271 nwww.zdraviprozeny.cz nNadace naše dítě – www.nasedite.cz, www.detskaprava.cz n Linka bezpečí – 800 155 555 n Rodičovská linka – 283 852 222 nModrá linka (linka důvěry pro děti a mládež) – 549241010; CVČ Lužánky, Brno; www.modralinka.cz nPolicie ČR (158,112) n Literatura, odkazy, kontakty, výukové programy nVýukové programy nCVČ Lužánky Brno – Povídání o dospívání důvěře a osobním bezpečí (výukový program k sexuální výchově, určen pro žáky 5. ročníku, 2 vyučovací hodiny v prostorách vaší školy) n Kontakt: Centrum volného času, Lidická 50, Brno n tel. 549 524132, www.luzanky.cz n n n