Geografie a životní prostředí (Vybráno z geografických standardů - NGS) Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: n nJak lidská činnost modifikuje životní prostředí. n nPříklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit : n- popsat jednotlivé složky Země a ovlivnění jich lidskou činností n(atmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra); n- jak je možné, že se dopady lidské činnosti se projevují i na jiných nmístech, kde člověk přímo nepůsobí (přenos znečištění vzduchem, vodou …); n- vysvětlit dopad velkých staveb na jejich okolí (např. stavba přehrad nna okolí řeky…); n- porovnej mapy a tabulky a zjisti dopady určité lidské činnosti na njiných místech ve světě ( atomové havárie, ukládání odpadů na dno moří, nkyselé deště,….); n- vývoj lidských technologií v čase a vyvozené dopady na životní prostředí Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu nPopsat jednotlivé složky Země a jejich ovlivnění lidskou činností - natmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra, kryosféra. n nObecný fyzicý zeměpis – většinou 6. ročník – na závěr kapitol o njednotlivých sférách utvořit pracovní listy týkající se různých dopadů nlidské činnosti na jednotlivé složky Země. n nRegionální geografie: příklady znečišťování atmosféry a ostatních složekv různých regionech. Aplikace na Českou republiku. n nPorovnej mapy a tabulky a zjisti dopady určité lidské činnosti na njiných místech ve světě - atomové havárie, ukládání odpadů na dno nmoří,kyselé deště… n konik mrtvy_les Příklad – atmosféra – zněčištění ovzduší Kyselé deště -Obr.č.1 a obr.č.2 je z pohoří na severu ČR – napiš název pohoří a najdi příčiny degradace lesních porostů. Urči návětrnou a závětrnou stranu. Obr. č.1 Obr. č.2 R008-011 ??? Ekologický ráj na Ariesi u Okolise ??? lesotho ??? Příklad z učebnice – Human geography – Harm de Blij S příchodem urbanizace začala mít mnohá města tendenci stát se jednotvárnými. V mnoha případech je to pouze velice známé okolí či orientační bod jež odlišuje jedno město od druhého. Dokážete identifikovat významná severoamerická města? Urbanizace Správné řešení Urbanizace Úkolem bylo, přiřadit názvy měst ke správným obrázkům. Příklady vysvětlení správných odpovědí nTORONTO - Uhodli jste největší město Kanady. Mohli jste to uhodnout podle místa umístění baseballového stadionu pro Blue Jays ve středu města (tento trend se ujal i v Baltimore a dalších oblastech). Otočná CN věž je dalším znakem Toronta, nejvyšší volně stojící stavba (ne nejvýznamnější budova) v Severní Americe. nSAN FRANCISCO - Toto velmi ojedinělé město u zálivu je identifikováno dle jeho kopcovitého reliéfu, příkře strmých ulic a zajímavou architekturou jako opěrný jehlan Transamerican Building nebo starý monument Colt tower. nNEW YORK - to je Big Apple a vy jste měli být schopni uhodnout to díky vertikálnímu profilu a výrazné městské architektuře a samozřejmě díky strážné soše darované Francouzi před více než stoletím, Bartholdově soše Svobody při příjezdu do Newyorského přístavu. Urbanizace v ČR nPředchozí úkol se dá modifikovat i na města v ČR. nPůjde o spojení témat socioekonomické geografie i žp a rovněž o spojení geografie a historie. nÚkol: n1. přečti si pozorně text a prohlédni obrázky. n2. Přiřaď správně k číslicím i písmenka. n3. Jak bys pojmenoval tento typ krajiny a jaký vliv měla urbanizace – vznik a výstavba měst na životní prostředí? České Budějovice Český Krumlov nProstor města je přirozeným geografickým centrem celých jižních Čech nOchranná poloha na soutoku Malše s Vltavou nObranná strategie barokní pevnosti vyžadovala úplnou likvidaci zástavby kolem města. Roku 1825 začala likvidace bastionového opevnění. nKoněspřežní železnice – podnět rozvoje nPo roce 1848 začal díky uvolnění pout venkovského obyvatelstva velký nárůst města. Roku 1905 zde bylo 37 větších továren. nRozpad Rakousko-Uherska →tradiční svazky s Lincem byly do značné míry přerušeny (ještě více po roce 1848)→stagnace. Teprve od 60. let se díky posílení těžkého průmyslu město začalo opět rozrůstat. Otevření hranic po roce 1989 městu prospělo. nMěstská památková rezervace nZásadním mezníkem pro další vývoj sídla byl rok 1302, kdy vymřelé pány nahradili páni z Rožmberka, kteří z městečka učinili hlavní centrum svých držav. n2. polovina 18. a 1. polovina 19. století rozvoj těžby tuhy. nOblast jižně od města byla odsunem německého obyvatelstva a zánikem sídelní struktury silně zasažena. Západně od města vznikl vojenský prostor Boletice. nHistorické jádro města je chráněno UNESCEM. 1 2 > > > > > > > > > > > > > České Budějovice Český Krumlov Český Krumlov A B Geografie a životní prostředí Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: n nJak přírodní systémy ovlivňují lidskou společnost. n nPříklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit: n n- shromáždit data o využívání půdy, ekonomické ukazatele, statistiku dopravy, nstavebním materiálu a stylu architektury; n- charakterizovat kulturu jejich prostředí a srovnat s jinými regiony, jak kultura nreflektuje podmínky prostředí; n- srovnat zemědělskou produkci v různých přírodních regionech; n- přemýšlet o důsledcích nežádoucích změn prostředí na lidské aktivity a nnavrhnout řešení některých problémů; n- shromáždit informace o adaptacích lidí na různá prostředí, a napsat, jak přírodní nprostředí ovlivňuje život jejich regionu a v jiných oblastech světa; n- popsat vztah mezi lidmi a přírodními hazardy v různých regionech státu a světa a nsrovnat; n- zhodnotit jaký mají dopad na společnost (ekonomický dopad, ztráty životů, sociální ndopad,dlouhodobý dopad...). 03 LAŽÁNKY N1 RUDICE VILÉMOVICE JEDOVNICE Práce s leteckými snímky - letecký snímek – 1953 Ze - Dě Letecký snímek – 1999 JEDOVNICE RUDICE 03 N1 03 N1 Popiš co vidíš na starém a na novém snímku a napiš, jaký je mezi nimi rozdíl. Využití krajiny. 2002_4 2002_18 Povodně 2002 Zamysli se, jaký vliv má změna ve využívání krajiny na povodně? Najdi alespoň tři příklady. Geografie a životní prostředí Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: nZměny, které se vyskytly ve významu, užití, a ndistribuci zdrojů. n nPříklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit: n- jak funguje celosvětová distribuce a užití různých zdrojů; n- proč mají lidé a různé zájmové skupiny lidí různé pohledy / n názory na užití zdrojů; n- jak technologie ovlivňuje a přistupuje k využití zdrojů; n- jakou roli hrají zdroje ve společnosti; n- popsat důsledky užívání zdrojů v dnešním světě; n- vyhodnotit různé pohledy ohledně užití zdrojů n RVP –zeměpis a ŽP nŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ n Očekávané výstupy -žák porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin; -uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů) -uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí n Učivo n- krajina - přírodní a společenské prostředí, typy krajin n- vztah příroda a společnost - trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí, chráněná území přírody, globální ekologické a environmentální problémy lidstva