PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_ORP6 Obecná regionální geografie jarní semestr 2012 PedF, katedra geografie 2 Organizace kurzu * Přednášky – účast dobrovolná, aktuální pojmy a současné aspekty vědní disciplíny + povinné vypracování zadané práce! * • •Podmínky ke kolokviu: * Samostatná práce – prezentace. * Písemný test v rozsahu přednášené látky. PedF, katedra geografie 3 Obsah a předmět kurzu Přednášky 1.Regionální geografie – vymezení geografické disciplíny, vztahy k ostatním vědním disciplínám 2. 2.Přístup, metodologie a základní metody regionální geografie 3. 3. 3.Koncept regionu, klasifikace regionů, vnitřní struktura regionů 4. 4.Geografická regionalizace České republiky a světa 5. PedF, katedra geografie 4 Literatura k studiu Povinná * TOUŠEK, V., KUNC, J., VYSTOUPIL, J. a kol. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. 411 s. ISBN 978-80-7380-114-4. • •Doporučená * BAŠOVSKÝ, O., LAUKO, V.: Úvod do regionálnej geografie. 1. vyd., Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava. 1990. 118 s. ISBN 80-080-0278-6. * WOKOUN, R. Základy regionální geografie. Brno: UJEP, 1984. 36 s. * HAMPL, M.: Geografická organizace společnosti v České republice: transformační procesy a jejich obecný kontext. DemoArt pro Univerzitu Karlovu, Přírodovědeckou fakultu, Praha. 2005. 147 s. ISBN: 80-86746-02-X. * IVANIČKA, K.: Základy teórie a metodologie socioekonomickej geografie. 2. vyd. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava. 1987. 432 s. 1. PedF, katedra geografie 5 Definice RG * * Komplexní disciplína zabývající se uspořádáním věcí a vztahů v prostoru. (Dicken, 2004 ) * * Zkoumá vzájemné vztahy mezi přírodním prostředím a lidskou společností v konkrétních územích – oblastech neboli regionech. Objektem zkoumání regionální geografie jsou nezaměnitelné celky krajinné sféry vymezené postupem nazývaném regionalizace. (Bičík a Brinke, 1987) * PedF, katedra geografie 6 Definice RG * Zabývá se způsobem, jakým unikátní kombinace environmentálních a humánních faktorů vytvářejí území s charakteristickou krajinou a kulturními atributy. (Knox a Marston, 2001) * * Zkoumá regionální systémy, tj. vztahy mezi přírodním prostředím a společností v daném regionu. V regionech pak sleduje prostorové uspořádání (strukturu) a vzájemné vazby složek přírodní a sociální sféry. (Anděl, 1996) * PedF, katedra geografie 7 Trocha historie RG •3 základní školy: • • * Německá (17. – 20. st.) * * Francouzská (18., 19. st.) * * Americká - 20., 30. léta 20. století * PedF, katedra geografie 8 Německá škola • * Philipp Clüver - 1629 - Úvod do staré i nové geografie * * Alexander von Humboldt (1769 – 1859) • - Ansichten der Natur, Kosmos * * * Karl Ritter (1779 – 1859) - Věda o Zemi ve vztahu k přírodě a dějiny lidstva * Carl ritter.jpg Alexander von Humboldt Německá škola * Johann H. von Thünen (1783-1850) * Der isolierte Staat (1826, 1850) * prostorová ekonomie (1826, první vydání) * * Definoval speciální zemědělské zóny v závislosti na dostupnosti trhu. * * Faktory: přepravní vzdálenost a výtěžnost z jednotky plochy. * * * * PedF, katedra geografie 9 Portrait of J.H. von Thunen PedF, katedra geografie 10 Německá škola * Alfred Hettner (1859 – 1941) - vychází z abstraktní posloupnosti vývojového vyčleňování mladších složek ze starších. * * Hettnerovo schéma: poloha, rozloha –> geologie, geomorfologie –> klima, vodstvo –> půdy –> biota –> obyvatelstvo –> zemědělství –> průmysl –> doprava –> bezprostředně hrazené služby –> obchod a rekreace –> nepřímo hrazené služby, zdravotnictví a školství –> vš a věda –> politická nadstavba –> kulturní nadstavba –> nižší územní členění –> historická geografie (Mečiar II., s. 32). * * Toto schéma se zakládá na analýze regionů podle jednotlivých částí, začíná od geologické stavby a forem povrchu, přes další části přírody až po člověka, jeho hospodářství a kulturu (Bašovský, s. 30). * Německá škola * Walter Christaller (1893 – 1969): „Teorie centrálních míst“ – výzkum centrality a hierarchie sídel podle různých funkcí * pojmy: centrální místo, spádové území, centralita (hierarchie, hexagonalita). * vyšší spádového místo překrývá území nižšího spádového místa. * PedF, katedra geografie 11 [Photo of Walter Christaller] Löschova teorie * * August Lösch (1906 – 1945) * * Soustředil se na vztahy v rozmístění velkých průmyslových • podniků. • * Každé centrální místo vyšší hierarchie nemusí nabízet všechny služby (zboží) jako místo na nižším stupni centrality. * * Model je tvořen postupně od sídel s nejnižší hierarchií k sídlům s nejvyšší hierarchií. * • PedF, katedra geografie 12 http://3.bp.blogspot.com/_dfBA6eef2xw/RzOv86IasBI/AAAAAAAAABc/g-gCh6TYMlk/s320/ALoesch.jpg Paul Vidal de la Blache PedF, katedra geografie 13 Francouzská škola • * Jeana Baptiste Bourguignon d'Anville (1697 – 1782) – kartograf * * Paul Vidal de la Blache (1845 – 1918) – odklon od determinismu, zavedl pojem posibilitismus – (prostředí ovlivňuje člověka, ale kulturu si vytváří člověk sám ve spolupráci s dalšími lidmi a může s ní změnit své prostředí); Dílo - Géographie universelle (Zeměpis světa roku 1930). * • „genre de vie„ PedF, katedra geografie 14 Americká škola • * Richard Hartshorne (1899 – 1992) – zavedl do geografie pojem prostorová diferenciace – územní hierarchie sociálních a fyzikálních prvků. * * Indeterministické pojetí regionu – popírá spojení společnosti a přírody; společnost je na přírodních podmínkách nezávislá. • http://www.geography.wisc.edu/history/faculty/images/richard_hartshorne_jpg.jpg PedF, katedra geografie 15 Současnost * Konec geografie (90. léta 20. st.). * * „Teorie o konci odlehlosti“. * * Orientace na nové směry -> rozvoj nových disciplín (G města, vesnice, obchodu, služeb, jazyků, průmyslu, zemědělství, dopravy apod.). * * Důležitou roli hraje propojení geografie, sociologie, ekonomie. * PedF, katedra geografie 16 Postmodernismus * Informační revoluce v 80. a především 90. letech 20. st. * * Geo disciplíny si začaly data sbírat samy. * * Snahy o popis prostorových jevů a skutečností (složky krajiny) tak, aby vytvářely navzájem propojený celek => analýza se mění v syntézu. * * Teorie geografické organizace reality. PedF, katedra geografie 17 Co si dnes z toho odnést?! * Co je objekt a předmět studia regionální geografie? * * * Jaký je rozdíl mezi regionální x sociální x fyzickou geografií? * * * Kdo z významných osobností nejvíce ovlivnil regionální geografii? PedF, katedra geografie 18 * • •Zadání práce!