PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_VSC6 Sociální rozvoj – důsledky existence nerovností PedF, katedra geografie 2 Osnova •Sociální rozvoj – teoretický koncept: * Sociální jednání, problém a změna. * Sociální kapitál. * Chudoba na Zemi – přístupy k řešení. * Diskurz bohatství x chudoba. * •Nástroje sociálního rozvoje: * Welfare state. * Sociální politika ČR. PedF, katedra geografie 3 • •Sociální rozvoj • • z pohledu geografie a sociologie 330 PICT0275 Sociální jednání * Moderní „přelidněné“ společnosti vyžadují určité mechanismy koordinace svých jednání, jinak se nikdo nedobere svých cílů a každý tratí (Lošták, 2005). * * Role koncentrace a seskupování lidí do společenství vyžaduje dobré komunikační předpoklady! * * Častým efektem – kolektivní vyjednávání (viz odbory). 4 PedF, katedra geografie Modely sociálního jednání * Teorie her * Tragedie obecních pastvin (tragedy of commons) – racionální jednání jednice může utvářet výsledky, které nejsou racionální z pohledu všech zúčastněných. * * Vězňovo dilema (dohoda lidí na společném jednání). * Syndrom NIMBY (NIABY, NOTE, BANANA). * * Veřejné statky (čistý vzduch, bezpečné ulice – každý využívá, ale nemusí přispívat k jejich poskytování; „černý pasažér“). * 5 PedF, katedra geografie Teorie her 6 PedF, katedra geografie * Obor aplikované matematiky a operační analýzy, sloužící k analýze konfliktních a strategických situací, tj. situací, v nichž výsledek závisí na jednaní a interakci dalších subjektů. * * * Využití – psychologie, sociální psychologie, ekonomika, politika, politologie, vojenství, historie, biologie, mezinárodní vztahy. * * Teorie her - typologie 7 PedF, katedra geografie * Podle počtu účastníků – 2 hráči, více hráčů. * Podle výsledku – hry s nulovým, nenulovým součtem. * Podle možnosti kooperace – nekooperativní, kooperativní. * Podle inteligence dalšího účastníka – proti inteligentním hráčům, proti přírodě. * Podle doby akcí – simultánní, sekvenční. * Podle informovanosti účastníků – s úplnou, neúplnou informací. * Teorie her 8 PedF, katedra geografie * Spolupráce je lehčí, když hry jsou opakovány a ten, kdo narušuje pravidla tak ví, že bude následně potrestán. * * Spolupráci usnadňuje, když je počet hráčů omezen. * * Spolupráci usnadňuje, když je nadbytek informací o minulém jednání každého hráče. * * Spolupráci ulehčuje, když hráči příliš neberou z budoucnosti (nežijí „na dluh“ na „discount“ z budoucna). * Tragédie obecní pastviny * Rybolov. * Umístění obchodního řetězce. * Znečištění ovzduší. * Skleníkové plyny způsobující změny klimatu. * Zásoby podzemní vody. * Doprava ve městě. * Rádiové frekvence. * Odpadky na oběžné dráze. 9 PedF, katedra geografie Vězňovo dilema 10 PedF, katedra geografie * Vždy kooperovat. * V prvním tahu kooperovat, později hrát tak, jak hrál protihráč v předchozím tahu. * V prvním tahu kooperovat, později hrát tak, jak hrál protihráč v předchozím tahu, ale občas „trest odpustit“ – nabídnout ruku ke smíru. * V zásadě kooperovat, občas si risknout nekooperaci – machiavellistický přístup. * Nikdy nekooperovat. * A další - * Vězňovo dilema 11 PedF, katedra geografie * Já se nepřiznám a druhý se nepřizná také oba jsme odsouzeni na 2 roky. * Ale, nepřiznám se a druhý se přizná – jsem odsouzen na 10 let – příliš rizikové. * Když se přiznám, buď mohu být volný nebo maximálně dostanu 5 let. * Když se nepřiznám, minimálně 2 roky, maximálně 10 let ve vězení. * Bob mlčí Bob mluví Adam mlčí Oba odsoudí na 2 roky Adam dostane 10 let, Bob bude volný Adam mluví Adam bude volný, Bob dostane 10 let Oba odsoudí na 5 let Vězňovo dilema v praxi 12 PedF, katedra geografie * Jednání o odzbrojení. * Konflikt Izrael – Hamas. * Volební geografie – vyjednávání koalic. * Pronikání cizích vlivů do Evropy (Evropané volí sebevražednou kooperativní strategii). * Ekonomické aplikace – investice do reklamy. * Kartelové dohody vs. cenové války (udržet ceny na určité úrovni) – duopoly. * Právo – přiznání viny výměnou na nižší trest. * Vězňovo dilema v praxi – tvorba koalic 13 PedF, katedra geografie * Příklad – tři účastníci projektu * * Celkový zisk projektu 12 * * Přínos účastníka A = 6, účastníka B = 4, účastníka C = 2 * * 2 hráči mohou uzavřít koalici a dohodnout se na redistribuci výplat * * Jací dva hráči se pravděpodobně spojí? Vězňovo dilema v praxi – tvorba koalic 14 PedF, katedra geografie * Spojí se hráči B a C – mohou si nejvíce polepšit a rozdělit se o přínos hráče A. * * Toto je matematický důkaz proč často dochází ke spiknutí průměrných a podprůměrných proti těm nejlepším. * * Prostor pro vyjednávání formou podbízení. * Sociální problém!? * Proč se v našich sociálních životech objevují a vyskytují problémy? * * Máte nějaké problémy? * Jestliže ne, máte štěstí. Kvalita vašeho života hodnocená subjektivně je vysoká. Ale myslíte, že nemůžete mít problémy v budoucnu? Jestliže ano, je to horší, ale nic se neděje. * * * Problémy vznikají, když naše zažité způsoby zvládání dění (toho, že něco děláme) nefungují! * 15 PedF, katedra geografie Sociální problém!? * Problémy vznikají tam, kde je mnoho lidí v jedné komunitě. * * Často je to chybou komunikace mezi lidmi!!! * * * 16 PedF, katedra geografie C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Clipart\cagcat50\BD06990_.WMF Řešení sociálních problémů! * Situace, kterou považuje buď relevantní skupina lidí (odborníci) nebo účastníci této situace (laici) za něco, co vyžaduje řešení (protože obtížně jednáme), a to většinou prostřednictvím prostředků institucionální intervence. * * Konfigurace zájmů a sociálních vztahů, které jsou tak důležité, že jsou sankcionovány určitými pravidly (např. zákony, nařízeními, vyhláškou atd.). * * * 17 PedF, katedra geografie Sociální problémy na venkově * Otázka ochoty podílet se na hájení a prosazování zájmů venkova, místní identita, lokální patriotismus. * Celková otázka sociální koheze, sociálního kapitálu a kulturního kapitálu aktérů v regionech. * Problematika příjmů a nezaměstnanosti. * Otázka přístupnosti a dostupnosti k občanské a technické infrastruktuře (sítě, dopravní obslužnost, obchody, školství, zdravotnictví aj.). * Záležitost sociálních zařízení a vymožeností dříve poskytovaných zemědělskými podniky (kdo bude poskytovat školky, rekreaci /odpočinek/, stravování i dopravu) pracovní příležitosti – rozpad sociální infrastruktury. 18 PedF, katedra geografie Sociální změna – hlavní faktor rozvoje? * Střídání v základních strukturách sociálních skupin a společností i v lidských sociálních životech. * Jedná se o neustále přítomný jev v našich sociálních životech, který se stal zvláště intenzívním v moderní době. * * Lidé v daném regionu, v dané oblasti, v dané skupině jednají bez obtíží. Jednání je „zautomatizované“, není narušováno mimořádnostmi. * Fungování starého řádu - důvěrně známé uspořádání, ve kterém víme, „co máme dělat“ - normy jednání bereme za samozřejmé. 19 PedF, katedra geografie Sociální změna – krize * Nám důvěrně známé uspořádání je narušeno, erodováno, v našem jednání zažíváme obtíže, některé normy nefungují. * * Lidé v daném regionu, v dané oblasti, v dané skupině začínají obtížně jednat. Objevují se situace, které původní „zautomatizované“ jednání narušují. Mizí jasnost okolního dění. * * Objevuje se něco „nového“. Reagujeme utvářením vlastních představ, které mají jednání vést, aby bylo opět bez obtíží. * 20 PedF, katedra geografie Sociální změna – anomie * Nám důvěrně známé uspořádání se svými pravidly /normami/ už neexistuje, nemáme k dispozici žádné normy pro naše jednání, nevíme jak jednat. * * Lidé v daném regionu, v dané oblasti, v dané skupině zašívají „šok“. Nevědí jak jednat, jednání doprovází chaos, zásadní nejasnosti, „co dále“. * 21 PedF, katedra geografie Nejničivější bouře letošní sezóny v Karibiku dostala jméno Gustav a do pátečního poledne zabila už 67 lidí, Žena utíká ulicí zasažené povodní, kterou vyvolal hurikán Gustav. Sociální změna – nový řád * Nová uspořádání se pro nás stávají důvěrně známými, akceptujeme nové normy, podle kterých se chováme. * * V anomii nelze žít donekonečna. Utváříme znovu řád a vycházíme z mimořádného dění. * 22 PedF, katedra geografie http://kena.websnadno.cz/AdraKenyaKissii015_-_plny.jpg Sociální změna * Dekonstrukce * * * * * * * * • Inovační vize 23 PedF, katedra geografie Starý řád Krize Anomie Nový řád Sociální kapitál * = bohatství ve vztazích mezi lidmi. * * = investice do sociálních vztahů s očekávanou návratností na trhu (ekonomický, politický, trh práce, v komunitě). * * = zdroje založené v sociální struktuře, k nimž přistupujeme, nebo je mobilizujeme, když jednáme za nějakým účelem. • 24 PedF, katedra geografie Stavební prvky sociálního kapitálu * Interakce (záležitosti spolupráce /včetně sítí občanské angažovanosti a sdružování/ či konfliktu uvnitř i směrem ven z konkrétních lokalit). * Normy (pravidla jednání, instituce) a hodnoty (ideály o tom, co je dobré a vhodné), na jejichž základě probíhají interakce. * Důvěra a víra (záležitosti spojené se spolehlivostí sebe sama, jiných osob a institucí, spojené s pozitivním vyústěním nějakého procesu). * * Znalosti a vize spojené s lokalitou. * Identita (spolupatřičnost do komunity). * * 25 PedF, katedra geografie Sociální síť * Soubor vzájemně závislých vztahů mezi jednotlivci. Každý jedinec patří do nějaké sítě, i když třeba do jediné. Lidé spojení v sítích mohou být příbuzní, mohou mít rádi jeden druhého, mohou dělat společně věci (např. jednat o financích, hrát tenis, pracovat spolu aj.). * * Základní sociální síť každé osoby tvoří bezprostřední rodina (ve které se jedinec narodil) a další příbuzní. * K frekventovaným sociálním sítím dále patří soubor vazeb sousedských (tj. prostorových). * Jiné sítě jsou založeny na vazbách pracovních, zájmových, konfesních, plynoucích z členství v dobrovolných organizacích a v dalších sdruženích. 26 PedF, katedra geografie Příklad sociální nerovnosti * * Rozdíl (sociální nerovnosti) mezi bohatými a chudými je jedním z hlavních zájmů sociálních věd. rozdil PedF, katedra geografie 27 PedF, katedra geografie 28 • •Chudoba • •na Zemi • • Weird_Pics162 P9123056 P8272517 Co je to chudoba? * = sociální status člověka/jedince vyznačující se hmotným nedostatkem. * Stav, který člověku nezajišťuje podmínky pro důstojný život a uspokojení základních potřeb (např. zajištění potravy, ošacení a ubytování apod.). * * Odvíjí se od množství disponibilních prostředků pro uspokojování potřeb – tzv. příjmová chudoba). * * Přístup k sociálním službám, vzdělání, zdravotnické péči. * 29 PedF, katedra geografie Typy chudoby * Absolutní chudoba – člověk se dostane do stavu, kdy není schopen uspokojit své nejzákladnější potřeby, jako je zajištění potravy a ošacení. Tento druh chudoby může dojít až do stavu, kdy je ohrožen život takto postižené osoby. * * Světová banka definovala hranici extrémní chudoby na 1,25 USD na den. * Obecná hranice chudoby – 2 USD na den. * * Relativní chudoba - stav, kdy jedinec nebo rodina uspokojují své sociální potřeby na výrazně nižší úrovni než je průměrná úroveň v dané společnosti (max. 60%). 30 PedF, katedra geografie 31 PedF, katedra geografie skenovat00016 32 PedF, katedra geografie skenovat0017 Typy chudoby * Chudoba objektivní – pomocí vybraných kritérií (např. výše příjmů) stát definuje hranici chudoby. Stát určuje kdo má nárok na pomoc (sociální dávky) – častá kritika! Proč? * * Chudoba subjektivní – vlastní hodnocení svého stavu, které nemusí být shodné s objektivní chudobou a neplynou z toho žádné důsledky. Hodnocení, zdali se cítím chudý či bohatý! * * * V současnosti se problém chudoby považuje za jeden z nejzávažnější problémů lidské společnosti! 33 PedF, katedra geografie Stupně chudoby * Lidé v nouzi – postrádají se prostředky nutné k fyzickému přežití (strava, oblečení, přístřeší) – osoby ohrožené extrémní chudobou. * * Lidé v nedostatku – postrádají se potřebné zdroje, ke kterým by měl mít přístup každý (vzdělání, zdravotní péče…). * * Lidé v ohrožení – nejsou zcela chudí, ale za jistých okolností se stanou chudými (nezaměstnanost). 34 PedF, katedra geografie Měření chudoby * Důležité je správně zvolit hranici chudoby! * * Normativní metoda – minimální výše příjmu, která je zapotřebí k uspokojení základních potřeb. Přesné definice hranice pomocí tzv. spotřebního koše. * * Relativní metoda - stanoví úrovně příjmů ve vztahu k průměrnému příjmu v dané zemi, lidé kteří mají příjem pod touto hranicí mají nárok na sociální pomoc. V Evropě se tato hranice pohybuje mezi 50 - 70 % průměrných příjmů. 35 PedF, katedra geografie Měření chudoby * Řada statistických ukazatelů – index rozdílu od hranice chudoby, podíl osob žijících pod stanovenou hranicí chudoby, index vyjadřující rozdíly mezi lidmi žijícími v chudobě. * * Index lidského rozvoje (HDI – Human Development Index) – kombinuje ukazatele popisující zdraví, vzdělání a životní úroveň obyvatel daného státu. * * Vstupní data – průměrná délka života při narození, míra gramotnosti a dostupnosti vzdělání, HDP na obyvatele. 36 PedF, katedra geografie Index lidského rozvoje 37 PedF, katedra geografie skenovat0012 Příčiny chudoby * Za hlavní příčiny lze označit nemoci, nevzdělanost, vládní selhání, nepříznivou geografickou polohu nebo chudobu samotnou. * * Politické – forma vlády, korupce, válečné konflikty. * * Ekonomické – viz ekonomická krize 2008/2009. * * Sociální a demografické – hustota zalidnění – přelidnění, vysoká natalita, fertilita. * * Environmentální – geografická poloha, přírodní podmínky, klimatické změny. 38 PedF, katedra geografie Důsledky chudoby * Nerovnoměrný přístup k nezávadné pitné vodě, potravinám, hygieně a základní zdravotní péči => podvýživa (cca 792 mil. lidí na světě) => riziko onemocnění => nižší naděje na dožití. * Nízká vzdělanost (nedostatek infrastruktury, pomůcek, financí). * Sociální vyloučení – znemožňuje se zařadit zpět do společnosti => flustrace => kriminalita, násilí. * Migrace – nucená migrace – uprchlíci, nelegální obchod s lidmi, zbraněmi, drogami. * Terorismus – viz dnešní svět. 39 PedF, katedra geografie Důsledky chudoby 40 PedF, katedra geografie skenovat0010 skenovat0011 Diskurz BOHATSTVÍ x CHUDOBA * Nejbohatší obyvatelé Země tvoří pouhé 2% veškeré populace, vlastní více než 50% celospolečenského bohatství. * * Pomalu se rozevírají nůžky mezi bohatými a chudými. * * Giniho koeficient – statistická veličina, vyjadřuje podíl plochy ležící mezi úhlopříčkou a skutečnou Lorenzovou křivkou vůči celkové ploše pod ideální křivkou rovností, nabývá hodnot 0 až 1. * Nízká hodnota – rovnoměrnější rozdělení, v případě nulové hodnoty je rovnost absolutní, čím je GK vyšší, tím jsou rozdíly větší. * * Švédsko (23), Norsko (24) x Namibie (70,7). Lesotho (63,2). U bohatých zemí se index pohybuje do 40, u chudých 41 a výše. 41 PedF, katedra geografie Diskurz BOHATSTVÍ x CHUDOBA 42 PedF, katedra geografie Soubor:World Map Gini coefficient.svg bohatý Sever a chudý Jih * Propastný rozdíl mezi státy severní a jižní polokoule (vyspělé státy Severní Ameriky, Evropy, východní Asie x zaostalé země Afriky a Jižní Ameriky). * * 90% světového majetku je soustředěno v Severní Americe (34%), Evropě (30%) a vyspělých zemích východní Asie (26%). * * Nejbohatší lidé (10%) – 25% občané USA, 20% Japonci. 43 PedF, katedra geografie bohatý Sever a chudý Jih 44 PedF, katedra geografie skenovat0014 Problém chudoby?! * 70 % všech chudých lidí na světě žije na venkově! * Nejčastějším způsobem obživy zůstává těžká a špatně ohodnocená práce v zemědělství -> dotování ze strany státu! * Přirozená migrace lidí do měst za účelem lepší práce ->velká izolace lidí -> vznik chudinských čtvrtí (slumy): * Vysoká koncentrace obyvatelstva. * Vysoká nezaměstnanost. * Nízká vzdělanost a nekvalitní infrastruktura. * Vysoká nemocnost. * Vysoká míra kriminality. * Sociální vyloučení komunity. * 45 PedF, katedra geografie 46 PedF, katedra geografie skenovat0015 47 PedF, katedra geografie slum hillsideSlums slum_quarter_in_th_1_galleryfull2 Bezdomovectví - homeless * Časté ve městech (90%). * Na venkově se o člověka postará příbuzenstvo či širší komunita. * V Praze cca. 3 500 lidí bez domova, V Brně cca. 300 osob. * * * 48 PedF, katedra geografie Soubor:Bezdomovci.jpg Soubor:HomelessParis 7032101.jpg Boj s chudobou * Předpoklady pro boj s chudobou: * Efektivní domácí politika – podpora nezaměstnanosti, omezení korupce, posílení lidských práv. * Přímé zahraniční investice – zisk, pracovní příležitosti, moderní technologie a pracovní postupy. * Mezinárodní obchod – odbourání obchodních bariér, přístup na světové trhy. * Rozvojová pomoc – zajišťuje OSN a další humanitární organizace (ADRA, Mezinárodní červený kříž). * Odpouštění dluhů – viz Haiti. • 49 PedF, katedra geografie Boj s chudobou * Dokument Rozvojové cíle tisíciletí (Millenium Development Goals) – přijatý OSN v září 2000. * Obsahuje 8 cílů a 18 dílčích úkolů. * * Klíčový princip – navýšení investic do sociální oblasti (zdravotnictví, vzdělávání, výživa, plánování rodičovství), životního prostředí (voda a hygiena, technologie) a infrastruktury (silnice, technické sítě). * * Nutné vymýcení extrémní chudoby a hladu, dosažení vzdělanostní gramotnosti, snížení mortality (kojenecké), boj s HIV/AIDS apod. * * Mezi léty 1990 – 2004 došlo k poklesu lidí žijících pod hranicí extrémní chudoby (za 1,08 USD na den) z 1,25 mld. na 980 mil. lidí. • 50 PedF, katedra geografie PedF, katedra geografie 51 • •Sociální politika • • Ilustrační foto. Kolem dvou set nezaměstnaných se přišlo v první lednový pracovní den zaregistrovat na Úřad práce Plzeň–město jako nástroj sociálního rozvoje PedF, katedra geografie 52 Sociální politika * Soubor praktických aktivit, které se opírají o specifické programové cíle a jsou podporovány specifickými prostředky, opatření ve prospěch osob, jejichž životní úroveň je po určitou dobu a do určité míry zajišťována ze společenských spotřebních fondů. * * Cíl - zdárný rozvoj společnosti a její ochrana proti sociálním otřesům, snaha po změnách společenského zřízení společenskými prostředky. * Realizace sociální politiky předpokládá existenci rozmanitých vzájemně spjatých subsystémů, nástrojů, institucí apod., jejichž pomocí jsou naplňovány její cíle! PedF, katedra geografie 53 Základní principy SP * Spravedlnost - pravidla, podle nichž jsou ve společnosti rozdělovány předpoklady a prostředky veřejného blahobytu mezi jednotlivé subjekty (každému stejně, každému podle jeho potřeb a každému podle jeho zásluh). * Solidarita - vzájemná podpora, sounáležitost jedinců a sociálních skupin při utváření a rozdělování životních podmínek a prostředků. * * Subsidiarita - člověk jako individuum s jedinečnými vlastnostmi by měl pomoci nejprve sám sobě, pak nastupuje rodina, charitativní organizace, obec a nakonec stát. * Participace - základní myšlenkou je uplatňování reálné možnosti lidí podílet se na všem co bezprostředně ovlivňuje jejich život. * * PedF, katedra geografie 54 Princip subsidiarity * Sociální pojištění - řeší situace, na které se člověk může předem připravit, tzn. pojistit se, odložením části své denní spotřeby z platu či mzdy na krytí nejisté budoucí události krátkodobé či dlouhodobé povahy. Př. ztráta zaměstnání (pojištění v nezaměstnanosti), ztráta zdraví (zdravotní pojištění), krátkodobá ztráta pracovní schopnosti (nemocenské pojištění), dlouhodobá ztráta pracovní schopnosti (důchodové pojištění). * Státní sociální podpora - řeší situace, které jsou považovány na základě společenského konsenzu jako podporující rodinu a děti (př. výchova dětí v rodině, mateřství, péče o zdravotně postiženou osobu v rodině, sociálně právní ochrana rodiny a dítěte, sociální prevence před patologickými jevy). * * Sociální pomoc - řeší situace sociální a hmotné nouze. * PedF, katedra geografie 55 Základní funkce SP * Ochranná * * Rozdělovací a přerozdělovací * * Homogenizační * * Stimulační * * Preventivní * * Co jednotlivé funkce znamenají? Vysvětlete. Nástroje SP * Regulace – něco dávám, něco konám… * * Konání - vyplácení peněžních dávek, poskytování věcných dávek, služeb… * * Kontraktace - zavazuje jistý sociální subjekt (nejčastěji stát) jiné sociální subjekty, aby ve smluvené oblasti konaly za něj. * * Nátlak - používají ho nevládní sociální subjekty, aby donutily stát, a nebo jiné vysoce formalizované sociální subjekty vyhovět jejich zájmům – petice, vyhlášení v tisku, veřejná shromáždění a případně jiné výrazy občanské neposlušnosti. * * * * * PedF, katedra geografie 56 Koncept welfare state PedF, katedra geografie 57 * 40. léta 20. st., H. W. Beveridge * * = stát, kde demokraticky organizovaná moc prostřednictvím sociálního zákonodárství a činností státních orgánů a institucí: * Garantuje základní příjem (jedince, rodiny) na úrovni životního minima. * Poskytuje sociální dávky k předcházení, mírnění, překonání sociálních rizik sociálních událostí (dl. nemoc, úraz, nezaměstnanost) s cílem zajistit určitou úroveň sociálního bezpečí a suverenity jedince. * Zajišťuje poskytování veřejných sociálních služeb (hl. školství, zdravotnictví) odpovídající úrovně všem (ne dle sociálního statusu). Koncept welfare state PedF, katedra geografie 58 * 40. léta 20. st., H. W. Beveridge * * = stát, kde demokraticky organizovaná moc prostřednictvím sociálního zákonodárství a činností státních orgánů a institucí: * Garantuje základní příjem (jedince, rodiny) na úrovni životního minima. * Poskytuje sociální dávky k předcházení, mírnění, překonání sociálních rizik sociálních událostí (dl. nemoc, úraz, nezaměstnanost) s cílem zajistit určitou úroveň sociálního bezpečí a suverenity jedince. * Zajišťuje poskytování veřejných sociálních služeb (hl. školství, zdravotnictví) odpovídající úrovně všem (ne dle sociálního statusu). Koncept welfare state PedF, katedra geografie 59 Cíle: * Legitimizace společenského (politického) života. * Sociální jistota a bezpečí, sociální suverenita a důstojnost jedince. * Blahobyt občanů. * Snížení sociální nerovnosti, zvýšení sociální spravedlnosti. * Emancipace osobního a spol. života. * => Velké nároky na veřejné finance -> prohlubování sociální krize -> vznik sociální nespravedlnosti. Sociální politika v ČR * Řeší problém chudoby. * V ČR žije pod hranicí chudoby každý desátý člověk, tzn. jeho čistý příjem nedosahuje 60% nejčastějšího příjmu v zemi. * V extrémní chudobě žilo v roce 2007 v ČR kolem 5% obyvatel. * Oficiální hranice chudoby je stanovena zákonem č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu. * Životní minimum – min. hranice peněžních příjmů nutná k zajištění výživy a ostatních základních potřeb. * Existenční minimum – min. hranice příjmů, která se považuje za nezbytnou k zajištění výživy a základních potřeb na úrovni umožňující přežití. PedF, katedra geografie 60 Sociální politika v ČR •Životní minimum: * Pro jednotlivce 3 126 Kč * pro první osobu domácnosti 2 880 Kč * pro druhou a další osobu v domácnosti, která není nezaopatřeným dítětem 2 600 Kč * pro nezaopatřené dítě ve věku * do 6 let 1 600 Kč * 6 až 15 let 1 960 Kč * 15 až 26 let (nezaopatřené) 2 250 Kč * Životní minimum je součtem všech částek životního minima jednotlivých členů domácnosti. * •Existenční minimum – 2 020 Kč. PedF, katedra geografie 61 Systém státní sociální podpory * Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, v platném znění. * Přídavek na dítě – rodinám, které mají čistý příjem do 2,4 násobku životního minima. Do 6 let 500 Kč, 6 – 15 let 610 Kč, 15 – 26 let 700 Kč. * Rodičovský příspěvek – celodenní péče a dítě – sazba zvýšená (11 400 Kč), základní (7 600 Kč), snížená (3 800 Kč) a nižší (3 000 Kč). * Sociální příplatek – při péči o nezaopatřené děti * Příspěvek na bydlení – 30% (v Praze 35%) příjmů rodiny nestačí k pokrytí nákladů na bydlení. * * Další příspěvky – porodné, pohřebné, dávky pěstounské péče. PedF, katedra geografie 62 Sociální politika v ČR •Programové pilíře: * Politika v zaměstnanosti (pomoc státu nezaměstnaným občanům; důraz na aktivní politiku zaměstnanosti; podpora podnikání; rekvalifikační programy; míra nezaměstnanosti snižována předčasnými důchody, prodloužením školní docházky, zkracováním pracovní doby, prodloužením doby dovolené; přijat zákon o zaměstnanosti). * * Příjmová politika (snaha o uvolnění trhu s pracovní silou, přitom zaručit občanům minimální příjem z práce; přijat zákon o mzdě a kolektivním vyjednávání). PedF, katedra geografie 63 Sociální politika v ČR •Programové pilíře: * Rodinná politika (stát opustil populační hlediska a zvýraznil podporu základních sociálních a kulturních funkcí rodiny i potřebám jejich členů; dotvořil systém sociálních dávek; zaveden rodičovský příspěvek, účelové dávky na bydlení atd.). * * Politika sociálního zabezpečení (stát chtěl vytvořit jednotný státní systém sociálního zabezpečení, který by poskytoval povinné zdravotní, nemocenské a důchodové pojištění, dobrovolné pojištění a státní sociální podporu a pomoc, sociální síť; tyto snahy neuplatněny, pouze výběr pojistného na sociální pojištění a odstraněna diskriminace ve výši důchodů). * PedF, katedra geografie 64 Aktivní politika zaměstnanosti ČR * * Vymezena na základě zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. * = souhrn opatření směřujících k zajištění maximálně možné úrovně zaměstnanosti. Aktivní politiku zaměstnanosti zabezpečuje ministerstvo a úřady práce. • •Nástroje: * Rekvalifikace, * Investiční pobídky, * Veřejně prospěšné práce, * Společensky účelná pracovní místa, * Příspěvek na zapracování, * Příspěvek při přechodu na nový podnikatelský program. * PedF, katedra geografie 65 PedF, katedra geografie 66 skenovat0013 Pro dnešek vše!!! PedF, katedra geografie 67