PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_VSC6 Synergie prostorových struktur v území PedF, katedra geografie 2 Osnova •Krajina a její složky: * Klasifikace krajiny. * Kulturní krajina. * Racionální a iracionální složka území. * Sociokulturní regulativy. * Synergie v území. * •Územní identita * Identita. Lokální identita. * Genius loci, genius regionis. PedF, katedra geografie 3 • •Krajina • • a její složky P2174655 Svitavsko (10) Holistický přístup * Krajina = složitý systém, který nelze pochopit analýzou dílčích částí, ale pouze systémovým přístupem. * * Systémový přístup musí být celostní – tedy zahrnovat všechny složky krajinné sféry a všechny vzájemné interakce a vazby. * * Výzkumné otázky – vazby, procesy a principy. 4 PedF, katedra geografie * Systém = složitý reálný nebo abstraktní objekt, v němž rozlišujeme části, vztahy mezi nimi, vlastnosti. Vůči okolí vystupuje systém jako celek. Části systému jsou ve vzájemné interakci. Označujeme je jako prvky systému a vztahy mezi nimi nazýváme vazbami systému. Prvky jsou nositeli vlastnosti systému. * * „Systém je komplex prvků nacházejících se ve vzájemné interakci.“ Systém a jeho vymezení PedF, katedra geografie 5 Přístupy k vymezení krajiny * Legislativní přístup – zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny. * „Krajina je část zemského povrchu s charakteristickým reliéfem, tvořená souborem funkčně propojených ekosystémů s civilizačními prvky (§ 3, písm. K, zák. č. 114/1992 Sb.). * * Geografický přístup – např. Troll, 1966 * „Část zemského povrchu, která podle svého vnějšího obrazu a vzájemného působení svých jevů, tak jako vnitřních a vnějších vztahů polohy, tvoří prostorovou jednotku určitého charakteru a na geografických přirozených hranicích přechází v krajiny jiného charakteru.“ 6 PedF, katedra geografie Přístupy k vymezení krajiny * Ekologický přístup – heterogenní část zemského povrchu, skládající se ze souboru vzájemně se ovlivňujících ekosystémů. * Architektonický (funkčně-estetický) přístup – „rozlehlá všeobsahující totalita, místo, které má vždy svou zvláštní identitu vyplývající z místních podmínek.“ (Norberg-Schulz , 1994). * Historický přístup – území, jež se po určitou dobu svérázně vyvíjelo geopoliticky, hospodářsky a kulturně v závislosti na přírodních podmínkách, vyplývajících v podstatě ze zeměpisné polohy. * Demografický přístup – území obývané lidmi. * Emocionální přístup - emocionální vztah k přírodnímu prostředí (krajině), intuitivní smysl pro procesy, které v něm probíhají, a také intuitivní vědomí, že existuje mez nároků člověka vůči přírodě. 7 PedF, katedra geografie Umělecké pojetí krajiny (Kotalík, 2001) * Obraz krajiny jako dokumentární svědectví o stavu krajiny (vnější a vnitřní). * Obraz krajiny ve smyslu stylizace a symbolu přírodní reality. * Interpretace krajiny zahrnující umělecké dílo pokoušející se postihnout duchovní obsah, význam či atmosféru krajiny prizmatem tvůrčího subjektu. * Objevování a odkrývání krajiny ve smyslu hledání její kosmologické podstaty. * Tvorba krajiny jako zpětná vazba mezi krajinným prostředím a architektonickou, urbanistickou a uměleckou tvůrčí činností. * Žalující memento přinášející varovné apely a nastolující otázky o vztahu ke krajině a její budoucnosti. * Projev – krajinomalba. * * * * 8 PedF, katedra geografie Umělecké pojetí krajiny 9 PedF, katedra geografie Soubor:Goyen 1628 krajobrazzpostaciami 5vy.jpg Soubor:Antonin Slavicek - U nas v Kamenickach (1904).jpg http://nd01.jxs.cz/962/396/1c08ecafa5_37356768_o2.jpg Kategorizace krajiny 10 PedF, katedra geografie * Krajina přírodní, přirozená, primární - vytváří se působením přírodních, abiotických i biotických krajinotvorných procesů bez ovlivnění antropogenními faktory, nebo jen s jejich minimálním působením. * Krajina kulturní, sekundární – krajina ovlivněná člověkem. Rovnováha mezi působením antropogenních a ostatních faktorů. V plné míře přetrvává i autoregulační schopnost na jednotlivých úrovních ekosystémů. * * Krajina terciární – krajina ovlivněná legislativními opatřeními formou zákonů a nařízení. * Krajina kvartérní – duchovní podstata krajiny. Kulturní krajina * Harmonická kulturní - zaujímá cca 1/2 až 2/3 území České republiky (v závislosti na subjektivním posouzení meze této rovnováhy jednotlivými autory). * Narušená kulturní krajina – antropické vlivy ve větší míře narušují stabilitu přírodních složek. Přesto je zachována autoregulační schopnost ekosystémů a jejich schopnost restaurace. * Devastovaná krajina – dochází k těžkému narušení autoregulační schopnosti a náprava je možná jen za předpokladu značných energetických vstupů a ekonomických prostředků. * 11 PedF, katedra geografie Účelové klasifikace kulturní krajiny * Atlas životního prostředí a zdraví obyvatel ČSFR (1992): 1) lesní, luční a skalní; 2.) zemědělsko-luční; 3) zemědělská; 4) urbanizovaná a technizovaná krajina. * * Demek a kol. (1976) : 1) vlastní kulturní krajina; 2) narušená kulturní krajina; 3) devastovaná krajina (ztrácí schopnost autoregulace). 12 PedF, katedra geografie * (Forman a Godron 1993): 1) přírodní krajina; 2) extenzivně kultivovaná krajina; 3) intenzivně kultivovaná krajina; 4) příměstská krajina; 5) městská krajina. * * OECD: 1) městská krajina; 2) industriální krajina; 3) zemědělská krajina. Účelové klasifikace kulturní krajiny 13 PedF, katedra geografie Typy české kulturní krajiny (Lipský 1999) * Stará zemědělská krajina (osídlená a odlesněná od neolitu; do 350 m, dnes jen do 10 % lesů). * * Venkovská krajina osídlená v průběhu středověké kolonizace (12.-14. stol.; 400-700 m). * * Mladá kulturní krajina (osídlená až v 16.-18. stol.; nad 700 m, valašská kolonizace). 14 PedF, katedra geografie * Popis krajiny – systematické sbírání a interpretace informací o krajině. * * Klasifikace krajiny – krajina je analyticky diferencována do typů či jednotek se zřetelně definovanými charakteristikami. * * Hodnocení krajiny – interdisciplinární činnost, kdy je krajina popisována, klasifikována a analyzována s následnou formulací výsledků. PedF, katedra geografie 15 Hodnocení krajiny * Kvantitativní - rozlišitelné a prostorově se opakující seskupení vzájemně se ovlivňujících ekosystémů, geomorfologií a režimy disturbance. * * Kvalitativní - objekt vizuálního vnímání, ale současně jako fenomén s fyziografickými, kulturními a historickými atributy. * * Geografická analýza x geografická syntéza. * Objektivní x subjektivní. * * 16 PedF, katedra geografie Kde hledat podstatu krajiny? * Racionální složka území – vše co se v krajině nachází, tj. složka přírodní (biota, abiota), území ovlivněné činností člověka a mefamorfované pro současné podoby. * * Pokuste se definovat racionální složku území okresu Brno-město! * * Iracionální složka území * „Neuvěřitelně, až vášnivě se mi chce žít, a žít přece znamená prodírat se kupředu, k něčemu vyššímu, k dokonalosti a dosahovat ji.“ (Boris Pasternak) * * * * * * 17 PedF, katedra geografie Co znamená iracionálno? * Jednotlivá území jsou definována nejen souborem přírodních a socioekonomických složek, ale také složkou lidskou, kterou tvoří především samotní lidé. * * Žít a prožívat život znamená pochopit soubor vzájemných složitostí a vazeb, které mám umožňují se orientovat v prostoru. * Život tedy má nejen biologickou stránku, ale také společenský rozměr (duševní život jedince). * Pestrost a jedinečnost života je souhrnem sil a vztahů působících v prostoru a čase. * 18 PedF, katedra geografie Co znamená iracionálno? * * 19 PedF, katedra geografie „Je-li tedy život sám o sobě dobrý a žádoucí, a když si pak vidoucí uvědomí, že vidí, slyšící, že slyší, jdoucí, že jde a když máme i pro všechny ostatní činnosti vědomí, že jsme činní, takže vnímáme, že vnímáme, a myslíme, že myslíme, je to pro nás známka, že jsme.“ Aristotelés, Etika Nikomachova IX.9., 1170a25 a násl. „Cogito ergo sum“ „Myslím, tedy jsem“ Descartes, Rozprava o metodě IV.,1637 Vědomí jako stavební kámen * Vědomí = principiální schopnost duševního života lidí. * Vědomí integruje rozmanité duševní či mentální činnosti (vnímání, cítění, vyjadřování, paměť, pozornost atd.) a do jisté míry je řídí. * V praxi existuje tzv. společenské vědomí – odraz společenského bytí vědomí lidí. * Jaké znáte formy společenského vědomí? * * Promítají se do chování a činnosti obyvatel. * 20 PedF, katedra geografie Vnímání * * Schopnost rozeznávání estetických hodnot, zapadajících do společenského rámce a kulturních hodnot. * * * * Co je vkusné, co nikoli? Co je dobré, co špatné? * 21 PedF, katedra geografie Kultura * Zahrnuje společenské vědomí, ale i materiální a duchovní produkty společenské tvorby: * co se musí člověk naučit, aby se stal platným členem své společnosti; * co sám většinou nevytváří, nýbrž přejímá od starších; * co je spíše kolektivním a často anonymním, nastřádaným dílem mnoha generací; * co se udržuje tím, že se o to lidé starají a pečují; * co dané společenství spojuje a zároveň odlišuje od jiných. * Utvářena společenskou praxí a předávána prostřednictvím kulturního dědictví. * * 22 PedF, katedra geografie Identita obyvatel * V minulosti chápána jako příslušnost lidí k určitým výtvorů, jejich práce (tzv. artefaktům). * Na tomto principu se vytvořila silná regionální identita (např. těšínské Slezsko, moravské Valašsko, Slovácko, Haná, české Chodsko, slovenský Šariš, Zahorie apod.). * * Identita = vztah ke kultuře. * * Jaké prvky tvoří iracionální podobu těchto regionů? (tzv. sociálněkulturní regulativy) * 23 PedF, katedra geografie Sociálněkulturní regulativy * Morálka jako společenský luxus * Životní styl * Vkus * Právo * Politika * Umění * Svoboda * Víra * Emoce * •Které z těchto regulativů považujete za nejdůležitější? * * 24 PedF, katedra geografie Morálka * Z latiny – moralis = mrav, mravy. * Soubor hodnot a norem a vzorců chování mezi jednotlivci, společenskými skupinami. * Nepsané „morální“ normy jsou již od raného dětství vštěpovány dětem. * „Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim.“ (Bible, Tob 4,15) * „Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi.“ (Bible, Lk 6,31). * „Jiný kraj, jiný mrav!“ * * Morální kodex – nezbytná podmínka užívání svobody a demokracie. * 25 PedF, katedra geografie Životní styl a vkus * Každá etnická skupina má určitý vkus ve smyslu stylu či slohu. * * Životní styl – souhrn zvyků, obyčejů, respektive aplikovaných společenských norem, se promítá do prostorového chování obyvatel. * * Vkus – vyjadřuje životní styl obyvatel. Nejde o to, říct, že je něco dobré či spatné. Důraz na estetické cítění. * * 26 PedF, katedra geografie Politika * Společenský jev, který stanovuje právní normy, ukládající lidem povinnost chovat se určitým způsobem. * * Chování a jednání jednotlivce nebo skupiny nebo nasazení prostředků (ať legitimních nebo ne) k dosažení určitého cíle. * * Komunikační prvek mezi zákonodárci a jednotlivými členy společnosti. * * Regulace činností a postavení jedince ve společnosti. PedF, katedra geografie 27 Umění * Tvůrčí činnost a její výsledky. * Forma společenského vědomí ve spojitosti s emocionálními prožitky vnímání vnějšího či vnitřního prostředí člověka. * * Uchovává obraz svědectví doby, dává obraz o úrovni a rozvoji daného území, o způsobu života lidí a jejich pocitů apod. * * Umění s vysokou hodnotou sebereflexe může u ostatních jedinců navozovat zážitky, které intenzivně působí na emotivní složku lidské existence. * 28 PedF, katedra geografie Svoboda * Možnost člověka jednat jak chce, jakýsi projev libovůle. * * Podřízenost vůči regulativům, morálním principům, společenské dohodě – stanovení základních pravidel chování. * * Bez omezení osobní svobody nemůže existovat žádná trvalá svoboda. 29 PedF, katedra geografie Emoce * Subjektivní reakce člověka na podněty, jenž vnímá z vnějšího i vnitřního prostředí. * Subjektivní zážitky libosti a nelibosti, provázené fyziologickými změnami (změna srdečního tepu, změna rychlosti dýchání), motorickými projevy (mimika, gestikulace), změnami pohotovosti a zaměřenosti. Hodnotí skutečnosti, události, situace a výsledky činností podle subjektivního stavu a vztahu k hodnocenému, vedou k zaujetí postoje k dané situaci. * * Emoce narušují pocit harmonie s prostředím! * * Pozitivní x negativní 30 PedF, katedra geografie Víra * Vnitřní jistota o správnosti nebo existenci něčeho. * * Přesvědčení, že něco je skutečné či pravdivé. * * Projev postoje a motivace chování lidí v konkrétním území. * * Ztráta naděje naopak vyvolává bezmocnost, vede k odcizení, stahování se do ústraní a oslabování rozvoje identity. * 31 PedF, katedra geografie Vztah mezi složkami v území * Existence objektů (složek) racionální povahy, které vnímáme svými smysly, je odrazem mnoha souvislostí a významů, jež v daném území ovlivňují jejich uspořádanost a funkčnost. * * U racionální složky se může jednat např. o souvislosti polohové, kompozičně-proporcionální, samoregulační, asynchronní, doplňkovost. * * Samotná existence racionální složky znamená, že budou existovat vztahy, které se na jedné straně vylučují, ale na druhé straně naopak vzájemně podmiňují. * 32 PedF, katedra geografie Vztah mezi složkami v území * Lidé potřebují ke svému spokojenému životu, aby byly naplněny a uskutečňovány potřeby (sociálně-kooperativní, obecně lidské). * Kooperativní souvislosti vycházejí z akceptace společenských cílů, metod a rychlosti cílů dosáhnout. * „Čím je území větší, rozlehlejší, a tedy počet obyvatel v něm žijících vyšší, tím je vliv jednotlivce na formování celku menší!“ * „Čím člověk realitu území vnímá z hlediska reálné možnosti spoluúčasti na jeho proměnách, tím více se posilují pocity spoluodpovědnosti každého jednotlivce za dané území, tím více se posilují pocity lidí za spoluodpovědnosti ve věcech veřejných, a prohlubuje se tím identita obyvatel s komplexně pojímaným územím. „ 33 PedF, katedra geografie Vztah mezi složkami v území * Lidé potřebují ve svých pocitech být spoluúčastni nejen při změnách obsahu a proměně reálných složek krajiny, ale také potřebují mít možnost ovlivňovat jejich rozvoj. * Čím intenzivněji jsou uvedené principy naplňovány, tím výraznější funkci nabývá vzájemná komunikace lidí. * * Jakou roli zde hraje důvěra lidí? * * Vazby mezi jednotlivými složkami jsou tak složité a dynamické, že je třeba určitá míra vzájemné tolerance. * Tolerance = ochota připustit u druhého člověka odlišný názor, chování, vzhled apod. 34 PedF, katedra geografie Změny v území * Působnost člověka v území sebou nesla prvky územní uzavřenosti – racionální prvky lidské aktivity (soudržnost, rodina) – sociální vazby vycházející z rozumového poznání. Kritérium – pravda a objektivita. * * Přechod od uzavřenosti k iracionální otevřenosti je způsobena fázovými společenskými přechody ve společnosti (ekonomické, sociální krize). * Výsledkem dynamických procesů – vliv racionální i iracionální složky území. * Ve společnosti se projevují prvky odpovědnosti, tolerance a vlivu na okolním dění. * 35 PedF, katedra geografie Integrita v území = synergie vazeb * Pociťují-li lidé v jistém smyslu spoluodpovědnost za realizaci určitých činností, projevuje se jejich identita nejen k dané činnosti, ale i k území, kde se realizovala. * * Posilování projevů sounáležitosti a spoluodpovědnosti! * * Není to pouze postoj a názor, ale také čin nebo chování obyvatel. * * Jaký vztah máte k např. Evropské unii, NATO? * * 36 PedF, katedra geografie Integrita v území = synergie vazeb * Pokud budeme hledat vazby mezi složky v krajinné sféře, musíme vycházet ze vzájemných souvislostí. Za účelem nalezení optimálního řešení. * Prezentováno prostřednictvím hledání stavby (složení), významu a propojení dílčích částí celku (nelezení harmonie). * * Harmonie = soulad, souzvuk, souznění. * Fungování harmonie závisí na prostoru a čase. Společensko-kulturní proměny krajiny jsou velmi markantní v proměnách harmonie. * * Pokuste se vysvětlit vztah mezi harmonií a symetrií a uveďte příklady. 37 PedF, katedra geografie Prostorová synergie * Dána vazbami mezi racionální a iracionální složkou území. * * Projevuje se s různou intenzitou v prostoru a čase. * * Dána vnějšími a vnitřními vazbami. * * Aby nastala synergie v území musí nastat harmonie. * * Výrazný vliv na míru synergie mají tzv. kohezní síly. * * * 38 PedF, katedra geografie Kohezní síly * Síly, které spojují jednotlivé složky krajiny a vytvářejí z nich celek. * * Rozlišujte vnitřní a vnější síly! * * Koheze = soudržnost, celistvost území z pohledu jednotlivých složek. * * Čím jsou síly silnější, tím dochází k rovnováze v území! 39 PedF, katedra geografie Územní identita * Identita = totožný, stejný. * * Vyskytuje se v nejrůznějších oblastech – psychologii, matematice, ekonomii apod. * Územní identita = nezaměnitelná jednota a shodnost => nalezení harmonie v chování souboru obyvatel daného území v konkrétním čase! * * Identita vypovídá o tom, jakým způsobem sami sebe poznáváme, jak se ztotožňujeme s jinými apod. * Není založena na vazbách, ale na principu přijetí rovnocennosti a identického postavení ve společnosti. 40 PedF, katedra geografie Prvky identity 1.Aktivita lidí. 2.Uvědomělost. 3.Odpovědný vztah k prostoru, lidem i k sobě samotnému. 4.Vázána na konkrétní činy. 5.Odraz postojů, myšlení a všech fenoménů podílejících se na formování nás samých. 6.Proměnnost v čase a prostoru. 7.Tzv. „Intimita zažití“. * * Vytvářena z faktů lidské paměti! Schopnost ukládat, třídit a vybavovat si určité informace! * Identita obyvatel je tím významnější, čím těsnější vztahy mají dané vědomosti lidí s jejich činnostmi, zájmy a aktuálními úkoly. * * * * 41 PedF, katedra geografie Kolektivní identita * Předpokladem je existence tzv. kolektivní paměti. * * Zachycuje významné historicko-společenské jevy ve společnosti. * * Pokud je kolektivní paměť dlouhodobá – historická paměť. * * * * 42 PedF, katedra geografie Smysl identity * Základním smyslem identity obyvatel v prostoru a čase je posilování vědomí kontinuity vývoje. * Výrazným projevem jsou mezigenerační vazby a přenos informací. * * Jakým způsobem zde vstupuje dizkurz tradice x inovace? * * Smyslem identity je kontinuální propojení protisměrného působení tradic a inovací, směřující k harmonii a generačnímu přenosu vědomí identity. 43 PedF, katedra geografie Uplatnění identity v geografii * Při hledání identity se pohybujeme vždy na úrovní určitého území. * Posilování identity vede k větší účasti obyvatel na veřejném životě. * Identitu lze tedy hledat na lokální, regionální, národní či nadnárodní úrovni. * * Harmonie jakéhokoli územního celku je spojena s protisměrností sil na úrovních: makro-mikro, vnějšek-vnitřek, společné-odlišné apod. * 44 PedF, katedra geografie Uplatnění identity v geografii * Fungování jakéhokoli regionu ČR v rámci EU je nemyslitelné bez akceptování tzv. principu subsidiarity. * * Změny probíhající v dílčích územích ČR by měly být akceptovány v novém „sociálněgeografickém“ pojetí rozvoje území – region se stává nejvýznamnějším místem střetu společenských, makrostrukturně se vyvíjecích změn a mikrostrukturně působícího lidského činitele. * * Dynamika rozvoje území = místo střetu makro a mikro zájmů celku a jednotlivce. * 45 PedF, katedra geografie Lokální identita * Významným prvkem identity na nejnižší úrovni je lokální kultura (tradice, zvyky,obyčeje apod.). * * Lokální kultura představuje pestrý a mnohovýznamový program činnosti jednotlivců a skupin, který je neustále modifikován sociokulturními regulativy určitého období, akceptován kulturními stereotypy, uchováván a předáván prostřednictvím kulturního dědictví (Vencálek, 1998). * 46 PedF, katedra geografie Lokální identita * Nejcennějším fenoménem kulturní krajiny je ochota lidí ke spoluúčasti na rozvoji všech časoprostorových aspektů území. * Svoji roli zde hraje také sociální struktura obyvatel. Lokální společnost byla základním stavebním kamenem tradiční společnosti, následně zaniká ve vyspělých zemích prostřednictvím průmyslové revoluce, industrializace a urbanizace krajiny. * V moderní společnosti se projevují nové prvky – odcizení se, nárůst sociálně-patologických jevů, chybějící opora jednotlivců apod. * 47 PedF, katedra geografie Lokální identita * Společnost se projevuje nejen kulturou, ale také odlišným životním stylem. * * Porovnejte důsledky přímé urbanizace na prostorovou strukturu rurálního prostoru! * * Významnou roli zde hrají sociální kontakty, sítě a vazby. * * Ke stavebním prvkům také patří např. duch veřejného života, charakter vzájemného soužití lidí, lidská kultura apod. * 48 PedF, katedra geografie Genius loci * Lat. „duch místa“. * * „Genius loci je to, proč se na nějaké místo vracíme, nebo to, k vůli čemu lezeme po rozhlednách.“ (Cílek, 2002) * * Nalezení harmonie mezi racionální a iracionální složkou území. * * „Duch místa živí přístup a činy těch, kteří ho řídí, stavějí, spravují a užívají. Není proto divu, že se necítíme dobře v supermarketech ovládaných pojmem ,ber‘, který není doplněn o ,dávej‘ prostřednictvím řemesel a služeb… Kde se zničí místo, tam se zničí i kultura, následuje sociální i osobní znehodnocení.“ (Christopher Day) * * • * PedF, katedra geografie 49 Genius loci * Lat. „duch místa“. * * „Genius loci je to, proč se na nějaké místo vracíme, nebo to, k vůli čemu lezeme po rozhlednách.“ (Cílek, 2002) * * Nalezení harmonie mezi racionální a iracionální složkou území. * * „Duch místa živí přístup a činy těch, kteří ho řídí, stavějí, spravují a užívají. Není proto divu, že se necítíme dobře v supermarketech ovládaných pojmem ,ber‘, který není doplněn o ,dávej‘ prostřednictvím řemesel a služeb… Kde se zničí místo, tam se zničí i kultura, následuje sociální i osobní znehodnocení.“ (Christopher Day) * * • * PedF, katedra geografie 50 Genius loci * Nalezení paměti krajiny je podstatné pro její další rozvoj! * * „Nehmotná součást krajiny projevující se jako krajinný ráz, vyplývající ze vzájemného vztahu přírodních aspektů s komplexně pojatým v ní se odehrávajícím životem lidí.“ (Ivanička, 2000). * * Genius loci krajinu oživuje a současně je jí neustále aktualizován. * * Umožňuje dešifrovat pamětní kód předcházejících generací, jeho hodnotové systémy a etické normy. Odhalování pestrosti a bohatství lidských artefaktů. * * Vzniká, když lidé mimo své běžné činnosti začínají více vnímat fenomén času! * * * * • * PedF, katedra geografie 51 Genius regionis * Regiony nejsou jen územím vymezeném na mapě. * * Musí být vnímány také z hlediska času a ve vztahu k nejrůznějším významovým úrovním, ve vztahu k pojetí a charakteru života lidí, existenci, či neexistenci racionální a iracionálních sil v území. * * Máme-li hledat „genius regionis“, a tedy porozumět lidem, kteří v daném regionu žijí, máme-li pochopit jejich projevy i to, čím jsou tyto projevy podmíněny, musíme se snažit pochopit jak tyto zvláštnosti a významovosti v krajině působí. * * Vyjadřuje draze a obtížně mnoha generacemi získané poznatky a zkušenosti, které vedly k existenci a rozvoji daného regionu (území). * * V krajině je genius regionis velmi stabilní. * • • * PedF, katedra geografie 52 Pro dnešek vše!!! PedF, katedra geografie 53