Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka •Po absolvování semináře bude student schopen…. • …. stručně pohovořit o současné situaci teorie a výzkumu učebnic v ČR • …vysvětlit z jakých složek se učebnice skládá • …objasnit v čem spočívá analýza didaktické vybavenosti učebnic • …provést analýzu didaktické vybavenosti vybrané učebnice Př • …porovnat didaktickou vybavenost učebnice s ostatními učebnicemi Př – Teorie a výzkum učebnic -Rozsáhlý vědní obor, který je součástí systému pedagogických věd • -Samostatný vědní obor – Edukační média – veškerá média, která se podílejí na edukačním procesu => nejen tištěná, ale také verbální, vizuální, audiovizuální a multimediální • -Mezinárodní asociace pro výzkum učebnic – IARTEM – International Association for Research on Textbooks and Educational Media - Situace v ČR •Do r. 1989 existovalo při SPN Středisko pro teorii tvorby učebnic Øpřeklady zahraničních učebnic Øorganizace celostátních seminářů s touto tématikou => sborníky Tvorba učebnic ØVýsledky výzkumné činnosti byly aplikovány do praxe Ø •Výzkum učebnic oživen až po r. 2000 •PdF MU – Institut výzkumu školního vzdělávání – garant prof. J.Maňák •=> Paidó: MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou, 2006. • MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic, 2007. • KNECHT, P & JANÍK, T. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu, 2008. •Výzkum také na ostatních VŠ 1)Vymezit a identifikovat vlastnosti učebnice 2)Změřit a vyhodnotit vlastnosti učebnice 3)Predikovat účinek učebnic na vzdělávání 4) • •Učebnice je …. •„…hierarchicky členěný systém složený z vzájemně propojených komponent, které s využitím speciálních vyjadřovacích prostředků plní různé funkce“ (Průcha, 1998, str. 21) • • Jak hodnotit kvalitu učebnic? •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. • Jaký je optimální podíl verbální a neverbální složky v učebnicích? • Jak mají být tyto proporce přizpůsobeny rozdílnému věku a schopnostem žáků? • •Jednotlivé učebnice mají různý poměr těchto dvou základních složek – k jejich hodnocení je třeba přistupovat standardizovaně => analýza didaktické vybavenosti učebnic •. Funkčně strukturální analýza učebnic UČEBNICE VERBÁLNÍ (TEXTOVÁ) SLOŽKA NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÁ) SLOŽKA •Strukturní komponenty učebnic •- Hodnotí se celkem 36 komponent ze tří kategorií: • I.APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) II.APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) III.APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) • •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Analýza didaktické vybavenosti učebnic •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. I. APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) (A)VERBÁLNÍ: -výkladový text prostý - výkladový text zpřehledněný - shrnutí učiva : k tématům k celému roč. k předchozímu roč. - doplňující texty - poznámky a vysvětlivky - podtexty k vyobrazením - slovníčky pojmů, cizích slov (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - umělecká ilustrace - nauková ilustrace (schématické kresby, náčrtky, grafické modely) - fotografie - mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy - obrazová prezentace barevná (= použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy běžného textu) •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. II. APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) (A)VERBÁLNÍ: - předmluva (úvod do předmětu, ročníku pro žáky) - návod k práci s učebnicí (pro žáky a/nebo učitele) - stimulace: celková detailní - odlišení úrovní učiva - otázky a úkoly: za tématy, lekcemi k celému ročníku k předchozímu roč. - instrukce ke komplexnějším úkolům (návody na pokusy, LC, pozorování) - náměty pro mimoškolní činnost s využitím učiva (aplikační) - jasné vyjádření cílů učení pro žáky - prostředky a/nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky - výsledky úkolů a cvičení - odkazy na jiné zdroje informací (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - grafické symboly vyznačující určité části textu (poučky, pravidla, úkoly…) - užití zvláštní barvy pro určité části textu - užití zvláštního písma (tučné, kurzíva) pro určité části textu - využití přední a zadní předsádky pro schémata, tabulky apod. •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. III. APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) (A)VERBÁLNÍ: - obsah učebnice - členění učebnice na tématické bloky, kapitoly, lekce - marginálie, výhmaty, živá záhlaví aj. - rejstřík (věcný, jmenný, smíšený) (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): -Zjistí se přítomnost jednotlivých strukturní komponent -Vypočítají se dílčí koeficienty a celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice -Dílčí koeficienty: • E I – koeficient využití aparátu prezentace učiva • E II – koeficient využití aparátu řídícího učení • E III – koeficient využití aparátu orientačního • E v – koeficient využití verbálních komponent • E O – koeficient využití obrazových komponent • • E I = počet skutečně využívaných komponet * 100 9 * 100 = 64,3% • počet možných komponent 14 • • E Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice • E = počet realizovaných komponet * 100 • počet všech možných komponent • •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Jak se hodnotí? -koeficienty (E I, E II, E III, E v, E o, E) vyjdou v rozmezí 0-100 % -Hodnoty jednotlivých koeficientů přineste na seminář 8.4. (budou zapsány do tabulky a využijte je pro závěrečné srovnání) • -Čím vyšší koeficient, tím více komponent bylo v učebnici použito, tím vyšší je její didaktická vybavenost • -Slovní zhodnocení k jednotlivým koeficientům: můžete slovně zhodnotit nejenom přítomnost dané komponenty, ale i její kvalitu. • -Srovnání výsledků učebnic: v rámci jednoho ročníku » v rámci jednoho nakladatele » -Subjektivní zhodnocení učebnice: jak se Vám jeví po didaktické stránce (text, obrázky, zpracování – váha, kvalita papíru atd.). Napíšete, zda byste s ní chtěli nebo nechtěli pracovat a proč. • •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Jak vyhodnotit vZhodnocení didaktické vybavenosti vámi vybrané učebnice přírodopisu vPorovnání s ostatními učebnicemi ze stejné řady, které hodnotili vaši kolegové vVaše subjektivní zhodnocení učebnice: -co se vám na ní líbí, nelíbí -proč byste s ní chtěli pracovat nebo naopak nechtěli -provedení učebnice (praktické hledisko: váha, životnost apod.) -pořizovací cena Do „Receptáře“ •MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, 23 stran, ISBN 80-7315-124-3, •MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007, 142 stran, ISBN 978-80-7315-148-5. •KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, 198 stran, ISBN 978-80-7315-174-4. •PRŮCHA, J.: Metody hodnocení učebnic. Tvorba učebnic, seš.5. Praha, SPN 1984. •PRŮCHA, J.: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic.Praha, ÚÚVPP 1989 •PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2002. •PRŮCHA, J.: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, Paido 1998. Literatura: