Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka •Student bude schopen…. • –….vysvětlit jak je organizována práce učitele –…. vysvětlit pojem učební úloha –….shrnout zásady správného použití učebních úloh ve výuce –….definovat učební úlohu –….vysvětlit princip taxonomie učebních úloh podle Tollingerové –…uvést 5 stupňů této taxonomie –….vymyslet příklady k jednotlivým úrovním taxonomie učebních úloh –…objasnit čím se taxonomie Tollingerové liší od Bloomovy –…shrnout zásady formulace učebních úloh – Organizace práce učitele 5. Seminář – Realizace výuky – učební úlohy FÁZE •Plánování a příprava •Realizace vyučovací jednotky •Řízení vyučovací jednotky •Sebevaluace • Učební úlohy ve výuce • ØUčební úloha je …. • ….“široká škála všech učebních zadání; od nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků až po složité úkoly vyžadující tvořivé myšlení.“ Holoušová (1983) • •Vytváření souborů úloh („baterie učebních úloh“) pro výuku -Od jednoduchých ke složitým -Od algoritmických ke složitým (Kalhous a Obst, 2002) • Zásady správného použití učebních úloh 1.Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) 2.Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli 3.Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě 4.Neměly by být vytvářeny bezděky 5.Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC 6.Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník -Silně zjednodušené: otázky a učební úkoly (praktická cvičení, řešení problémů, badatelské činnosti, práce s pracovními listy, práce s počítačem, hraní rolí, diskuze v malých skupinách) - •Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) 1.Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků 2.Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace a poznatky 3.Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace a poznatky 4.Úlohy vyžadující sdělení poznatků 5.Úlohy vyžadující tvořivé myšlení Členění učebních úloh •Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) • 1.Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků • 1.1 Úlohy na znovupoznání • 1.2 Úlohy na reprodukci jednotlivých faktů, čísel, pojmů apod. • 1.3 Úlohy na reprodukci definic, norem, pravidel apod. • 1.4 Úlohy na reprodukci velkých celků, básní, textů, tabulek apod. -Žák pracuje se svou pamětí – vybavený fakt reprodukuje -Formulace: Jak zní? » Definujte! » Co platí? » Reprodukujte! » Zopakujte! » Která z uvedených alternativ platí? » Uveďte zásady první pomoci! •2. Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky • • 2.1 Úlohy na zjišťování faktů (měření, vážení, jednoduché výpočty apod.) • 2.2 Úlohy na vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis) • 2.3 Úlohy na vyjmenování a procesů a způsobů činnosti • 2.4 Úlohy na rozbor a skladbu (analýzu a syntézu) • 2.5 Úlohy na pozorování a rozlišování (komparace diskriminace) • 2.6 Úlohy na třídění ( kategorizace a klasifikace) • 2.7 Úlohy na zjišťování vztahů mezi fakty (příčina, následek, cíl, prostředek, vliv, funkce, účel, nástroj, způsob, apod.) • 2.8 Úlohy na abstrakci, konkretizaci a zobecňování • 2.9 Řešení jednoduchých příkladů (s neznámými veličinami) • • •Formulace: Vyjmenujte kosti, ze kterých se skládá… »Popište jak probíhá koloběh uhlíku! »Roztřiďte rostliny do čeledí! »Porovnejte krevní oběh plodu a dospělého člověka! »Určete shodné znaky ptakopyska s ptáky! »Co se stane, když posolíme okurku? »Udělejte soupis všech rostlin na lokalitě! •3. Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky • • 3.1 Úlohy na překlad (translaci, transformaci) – nejen z cizího jaz. • 3.2 Úlohy na výklad (interpretaci, vysvětlení smyslu, vysvětlení • významu, zdůvodnění apod.) • 3.3 Úlohy na vyvozování (indukcí) • 3.4 Úlohy na odvozování (dedukcí) • 3.5 Úlohy na dokazování a ověřování (verifikaci) • 3.6 Úlohy na hodnocení • • •Formulace: Vysvětlete význam krvinek pro imunitu! • Zakreslete květní vzorec blatouchu bahenního! • Z uvedeného výčtu živočichů odvoďte pravidlo, podle kterého jsou uspořádáni. • Zhodnoťte význam destruentů pro ekosystém! • Dokažte! • Ověřte správnost! •4. Úlohy vyžadující sdělení poznatků • 4.1 Úlohy na vypracování přehledu, výtahu, obsahu apod. • 4.2 Úlohy na vypracování zprávy, pojednání, referátu apod. • 4.3 Samostatné písemné práce, výkresy, projekty apod. • -kromě myšlenkových operací musí žáci vypracovat písemnou zprávu, která zahrnuje i průběhem a fáze řešení (ne jen výsledek) • •Formulace: Vypracujte přehled vývoje živých organismů v jednotlivých geologických obdobích! • Nakreslete schéma buněčného cyklu a opatřete ho popisem! • Zakreslete květní vzorec blatouchu bahenního! • Vypracujte pojednání o jednotlivých etapách prenatálního vývoje člověka! • •5. Úlohy vyžadující tvořivé myšlení • • 5.1 Úlohy na praktickou aplikaci • 5.2 Řešení problémových situací • 5.3 Kladení otázek a formulace úloh • 5.4 Úlohy na objevování na základě vlastních pozorování • 5.5 Úlohy na objevování na základě vlastních úvah • -k myšlenkovým operacím se přidává se tvořivé myšlení => nový závěr • •Formulace: Vypracujte návrh….. • Navrhněte zlepšení…. • Na základě vlastního pozorování určete…. • •Zodpovězení otázek? • Komu je soubor úloh určen být? • Jaké výukové cíle chci testovat? • •Pravidla sestavování •úlohy formuluji heterogenně z hlediska: • formální stránky úloh (práce s textem, tabulkami, obrázky) • VVC (rozvíjení všech typů VVC) • myšlenkových operací (od jed • z hlediska • •Od algoritmických ke složitým (Kalhous a Obst, 2002) •Ale maximum úloh zaměřím na nejdůležitější učivo – „uzlové otázky“ Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh („baterie učebních úloh“) ? •Pravidla sestavování • •úlohy formuluji heterogenně z hlediska: • zadání – ústní a písemné úlohy • formální stránky úloh (práce s textem, tabulkami, obrázky) • VVC (rozvíjení všech typů VVC) • myšlenkových operací (od jednoduchých po složitější) • přístupu k učivu (z různých stránek) • použití – úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení • respondentů – pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) (Kalhous a Obst, 2002) •ALE maximum úloh zaměřím na nejdůležitější učivo – „uzlové otázky“ Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh („baterie učebních úloh“) ?