Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice mikroskop zp02 463 9 Náplň semináře ¡Časová dotace: 1 h – po 14:50-15:35, po 15:45 – 16:30 ¡Ukončení: zápočet ¡Absence: 1 tolerovaná ¡ ¡Cíle: Student si v semináři prohloubí a v praxi vyzkouší teoretické znalosti z didaktiky přírodopisu. ¡ ¡K zápočtu : ¡ I) Semestrální úkol – výukový plakát (téma: vybraná rostlinná čeleď) ¡ II) Mikrovýstup – demonstrace výukové metody na tématu vybrané rostlinné čeledi ¡ III) Receptář začínajícího učitele - obsahuje 7 dílčích úloh ¡ ¡ ¡ I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi 1.Volba čeledi 2.Osnova plakátu: §název čeledi česky (latinsky) §zařazení do systému (říše, podříše, oddělení, třída) §modelový organismus na kterém budu vysvětlovat charakteristiku čeledi (viz před. Did. Př 1) §v případě, že má rod modelové rostliny více druhů – vymezíte rozlišovací znaky §charakteristika čeledi – zdroje: Hendrych, 1986; Novák & Skalický, 2008; Martonfi, 2007 § počet rodů v ČR: pokud jich bude do 20 – vypsat: česky (latinsky) - Kubát & al. [eds.] (2002) I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi §květní vzorec §květní diagram §barevné obrázky (min.10;inspirace - Deyl & Hísek, 2003 ) §použitá literatura (nepracujte s Wikipedií !!!) ¡ •Použitý formát - A1 •Odevzdáte k zápočtu – zůstane na katedře – vyvěsí se na nástěnku ¡ Zásady pro vypracování ¡Každý vypracuje výukový plakát pro jinou čeleď! ¡Budete pracovat s odbornou literaturou – viz dále ¡Veškeré použité texty a obrázky budou ocitovány ¡Pokud použijete vlastní fotografie, uvedete se jako autor Doporučená literatura ¡ ¡Deyl, Miloš & Hísek, Květoslav (2003): Naše květiny. 3. uprav. vyd. Praha : Academia, 690 s. ISBN 80-200-0940-X. ¡Hendrych, Radovan (1986): Systém a evoluce vyšších rostlin : učební přehled. 2., upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 499 s. ¡Kubát Karel, Hrouda Lubomír, Chrtek Jindřich jun., Kaplan Zdeněk, Kirschner Jan & Štěpánek Jan [eds.] (2002): Klíč ke květeně České republiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 928 s. ISBN 80-200-0836-5 ¡Novák, Jan & Skalický, Milan (2008): Botanika : cytologie, histologie, organologie a systematika. 1. vyd. 1. Praha : Powerprint, 327 s. ISBN 9788090401112. ¡Martonfi, Pavol (2007): Systematika cievntaých rastlín. 3. vyd., Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 220 s. ISBN: 978-80-7097-694-4. 1. ¡Borovicovité (Pinaceae) – Iva DOLNÍČKOVÁ ¡Bukovité (Fagaceae) – David ŠMERDA ¡Břízovité (Betulaceae) – Darina SKŘÍČKOVÁ ¡Javvorovité (Aceraceae) – Petr ZOUHAR ¡ ¡Pryskyřníkovité (Ranunculaceae) – Jana KOPALOVÁ ¡Hvozdíkovité (Caryophyllaceae) – Andrea ROSENBERKOVÁ ¡Merlíkovité (Chenopodiaceae) – Vlastimil CYMOREK ¡Rdesnovité (Polygonaceae) ¡Brukvovité (Brassicaceae) – Jana ČERNÁ ¡Slézovité (Malvaceae) – Nikola HORTVÍKOVÁ ¡Tlusticovité (Crassulaceae) – Alžběta MÁLKOVÁ ¡Růžovité (Rosaceae) – Pavla UNZEITIGOVÁ ¡Bobovité (Fabaceae) – Martina BUREŠOVÁ ¡Miříkovité (Apiaceae) – Lucie KREJČOVÁ ¡Mořenovité (Rubiaceae) – Petra POKORNÁ Volba čeledi ¡Brutnákovité (Boraginaceae)-Hana MAXEROVÁ ¡Lilkovité (Solanaceae) – Petra HLINĚNSKÁ ¡Krtičníkovité (Scrophulariaceae) - Petra ADÁMKOVÁ ¡Hluchavkovité (Lamiaceae) – Eva HOFFMANOVÁ ¡Zvonkovité (Campanulaceae) – Zuzana KOŠŤÁLOVÁ ¡Hvězdnicovité (Asteraceae) – Jakub RAJSIGL ¡Liliovité (Liliaceae) – Tereza GULDOVÁ ¡Vstavačovité (Orchidaceae) – Monika PROCHÁZKOVÁ ¡Sítinovité (Juncaceae) - ¡Šáchorovité (Cyperaceae) – Lenka ŠEVČÍKOVÁ ¡Lipnicovité (Poaceae) – Martina POLÁČKOVÁ Volba čeledi II. Mikrovýstup – demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi ¡vyprávění ¡Vysvětlování ¡Výklad ¡Instruktáž ¡Dialog ¡atd. ¡ 1. ¡Například: ¡určovací znaky u rodu prvosenka – rozdíly mezi prvosenkou vyšší a prvosenkou jarní ¡pojem HETEROSTYLIE ¡principu tvorby květního vzorce (diagramu) ¡ Volba metody Prvosenkovité - vysvětlování výklad: ¡Rozšíření čeledi ve světě Mikrovýstupy budou nahrávány na kameru a rozebírány v semináři z didaktiky přírodopisu => rozvíjení komunikačních dovedností ¡Samostatně vypracované úkoly: ¡ ¡1) Hodnocení didaktické vybavenosti učebnice přírodopisu ¡2) Typologie učebních úloh s příklady ¡3) Baterie učebních úloh ¡4) Pracovní list ¡5) Test na zopakování tématu ¡ (s různými typy učebních úloh) ¡6) Aktivizační metoda ¡7) Metodický list pro využití konkrétní přírodniny ve výuce přírodopisu ¡ III. Receptář začínajícího učitele Předběžné rozvržení seminářů ¡Výuka v jarním semestru probíhá od 18.2. do 24.5.2012 ¡ ¡Osnova seminářů: ¡18.2 – úvodní seminář – volba tématu semestrálního úkolu a mikrovýstupu ¡25.2. –Metodický list pro využití konkrétní přírodniny ¡4.3. – hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice ¡11.3. – mikrovýstupy – 2 studenti/tky + reflexe z VPx_1 ¡18.3. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky ¡25.3. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky ¡8.4. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky ¡15.4. – učební úlohy – typologie ¡22.4. – učební úlohy - baterie ¡29.4. – pracovní list a jeho tvorba ¡6.5. – didaktický test a jeho tvorba ¡13.5. – aktivizační metoda ¡20.5. – seminář zřejmě odpadne - terénní cvičení z neživé přírody ¡ ¡ Po absolvování semináře bude student schopen: ¡1. Vypracovat přípravu na hodinu základního typu ¡2. Využít v hodině přírodopisu různé metody výuky ¡3. Sestavit baterii učebních úloh a didaktický test. ¡4. Začlenit do výuky přírodopisu aktivizační metody. ¡5. Vytvořit didakticky správně výukový plakát. ¡6. Zhodnotit učebnice přírodopisu.