1 Tematické požadavky ke zkoušce ze Speciální didaktiky Doporučení: studentům se doporučuje maximálně uplatnit své dílčí zkušenosti z průběžné a souvislé pedagogické praxe a prostudování materiálů k jednotlivým odborným chemickým disciplínám. 1. Zjišťování vlastností látek a) pozorování vlastností látek (smysly, bezpečnost v chemii, první pomoc) b) měření vlastností látek (teplota tání, teplota varu, hustota) 2. Směsi a) obecný úvod + třídění směsí b) stejnorodé směsi + výpočet složení roztoků c) dělení směsí 3. Vzduch a voda a)vzduch b) voda 4. Složení látek a) atom b) chemické prvky + úvod do PSP 5. Složení látek a) chemická vazba, molekuly b) chemické sloučeniny, ionty, iontové sloučeniny 6. Chemické reakce a) obecný úvod k chemickým reakcím, zákon zachování hmotnosti b) rozdělení chemických reakcí a základní chemické výpočty (molární hmotnost, látkové množství, látková koncentrace, výpočty ze vzorců, výpočty z rovnic – výběr) 7. Chemické prvky – rozdělení a vlastnosti chemických prvků (kovy, polokovy, nekovy) 8. Chemické prvky a) nekovy b) kovy 9. Dvouprvkové sloučeniny - halogenidy a) názvosloví b) základní halogenidy a jejich vlastnosti 2 10. Dvouprvkové sloučeniny - oxidy a) názvosloví b) základní oxidy a jejich vlastnosti 11. Hydroxidy a) názvosloví b) základní hydroxidy a jejich vlastnosti 12. Kyseliny a) názvosloví b) základní kyseliny a jejich vlastnosti 13. Neutralizace, pH 14. Redoxní reakce, elektrolýza 15. Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie a) základní rozdělení a informace b) ropa, uhlí 16. Základní rozdělení uhlovodíků – alkany 17. Základní rozdělení uhlovodíků – alkeny 18. Základní rozdělení uhlovodíků – alkyny 19. Základní rozdělení uhlovodíků - areny 20. Deriváty uhlovodíků – alkoholy 21. Deriváty uhlovodíků – organické kyseliny 22. Přírodní látky – tuky, cukry, bílkoviny 23. Polymerace - plasty Průběh zkoušky: 1. Student si vylosuje jedno z 23 témat. 2. Samostatně vypracuje přípravu na vyučující hodinu na vybrané téma. 3. Výchozí rozprava bude zaměřena na vypracovanou přípravu, kde by neměl chybět chemický pokus s aparaturou a postupem práce. 4. Rozprava může pokračovat vysvětlením kontextu mezi odbornými chemickými znalostmi a reálným učivem chemie na ZŠ.