Cvičení 1. Určete slovní druhy. Každou chvíli zjistil, že chlapci podnikli něco bez něho, že ho zapomněli na něco upozornit, že mají hesla, na jejichž smysl přišel vždycky poslední. V posledních dnech měla příliš mnoho zážitků a teď se cítila tak šťastná, vzrušená i unavená, že vůbec nebyla schopná myslet. 2. Kterými slovními druhy mohou být uvedené tvary, uveďte příklady ve větách. pokladní ráno má kolem hnát ale 3. Určete slovesné tvary (jednoduché, složené). uložil jsem začala mluvit chtěl jsem se podívat budu spát (chlapec) byl pochválen učeš se byli bychom odešli (báseň) se vytiskla 4. Charakterizujte hláskové alternace v tvarotvorném základu slova. domu – dům péci – peče švagr – švagře lhát – lžu vrah – vrazi oko – oči vejce – vajec léto – let 5. Určete tvarotvorný základ a tvarotvorný formant slov. rybka drahokamy hoši číslo ruce (o) filolozích havran soudcové radost starý čerti člověče 6. Určete gramatické číslo u uvedených substantiv. Vzduch, palivo, kalhoty, mládež, Vánoce, vesmír, Beskydy, kamení, révoví, cigarety, padesátiny, hmyz, plavky, panstvo, housle, učivo, lid, oči, uši. 7. Zapište tvary instrumentálu plurálu. ty tvé hnědé oči Pavlova rozbitá kolena obě mé ruce tři nohy stolu obě její zlomené nohy tachometr s ručičkou čtyři oči tytéž uši dvě dlouhé paže otcova mohutná ramena 8. Doplňte správné tvary dativu nebo lokálu singuláru. dej to (pan Zdeněk Novák) mluvil o (Eda Svoboda) řekněte vše ( pan inženýr Petr Zavadil) zavolej zítra (Tomáš) zmínil se o svém (učitel Vojtěch Mikovec) poslal dopis (pan správce Ota Potměšil) učili se o (Jan Amos Komenský) předal listiny (prezident Václav Havel) přišel ke svému (bratr Vláďa Procházka) diskutovali o (Jan Evangelista Purkyně) prodal auto (kolega Dítě, Poupě) 9. Utvořte správné tvary nominativu plurálu. bratr Čapek Čech matematik Ital invalida husita klokan demokrat vejtaha datel Brňan komunista ekonom Chetita Asiat filozof ostrovan Ir despota učitel host asketa vlk Pepíček Rus žurnalista Španěl Azték historik bandita 10. Uveďte spisovné tvary lokálu plurálu. Odvoďte z tvarů pravidlo pro užití jednotlivých koncovek -ích, -ech, -ách. lékař Arab Belgičan zeť černoch koloušek Mikuláš papež stávkokaz študák šerif vorvaň Němec rorýs hráč Francouz fyzik biolog holoubek 11. Zapište nepravidelnosti ve skloňování životných i neživotných podstatných jmen rodu mužského. člověk host bratr kněz kůň den korál mikrob Hradčany Vánoce Velikonoce 12. Napište tvary genitivu v čísle jednotném či množném: skica (j.č.) jóga (j.č.) archa (j.č.) sója (j.č.) idea (j.č.) Troja (j.č.) ovce (mn.č.) košile (mn.č.) chvíle (mn.č.) lžíce (mn.č.) definice (mn.č.) expozice (mn.č.) jeskyně (mn.č.) hospodyně (mn.č.) 13. Doplňte tvary genitivu: Přijíždím z … Břeclav Postupim Boleslav Čáslav Chrudim Hranice Budějovice Vítkovice Nusle Tatry Beskydy Krkonoše 14. Převeďte do správného tvaru substantiva ruce, nohy. Po sportovním zápasu si potřásají (ruka) ___________ poražení s vítězi. Vzepřel se o zem (obě ruce) ______________________ . Kontrola se nám vymkla z (ruce) ___________ . Skočil do toho (rovné nohy) ______________________ . Stáli se (založené ruce) ______________________ . Měl špínu na (obě dvě ruce) ______________________ . Holčička radostně tleskala (ruce, ručičky) ______________________ . Stůl stál na čtyřech (nohy) ___________ . Indové nás vítali se (sepjaté ruce) ______________________ . 15. Slova v závorkách převeďte do správných tvarů a určete jejich vzor. Vítr se proháněl po (strniska) ___________ . Už se nezmiňuj o těch (psiska) ___________ . V obou (stanoviska) ___________ byly nepatrné rozdíly. Potřebovali bychom více (hřiště) ___________ . Archeologové odkryli několik středověkých (naleziště) ___________ . V Brně je stále mnoho (staveniště) ___________. Z vyfouknutého (vejce) ___________ vyrobíme kraslici. Babička nám vždy přinesla misku čerstvých (vejce) ___________. Cestovali jsme po českých (městečka) ___________ . Umíš to vyjádřit v (procenta) ___________ ? Na nedělních (korza) ___________ bývalo mnoho lidí. Král snil o třech zlatých (jablko) ___________. Lupič udeřil napadeného tupým předmětem do (záda) ___________ . Ke (dvířka) ___________ byla připevněna závora. Rádi se zbavíme svého (břemeno) ___________ . Na (temeno) ___________ hlavy měl bouli. Všechno leží na jeho (bedra) ___________ . Utvořte správný pád těchto podstatných (jména) ___________ . 16. Uveďte správné tvary podstatných jmen oko, ucho, koleno, rameno. Mají uvedená substantiva stejný rod v čísle jednotném i množném? Zatmělo se jí před (oči) ___________ v (oči) ___________. Všechno se odehrálo před (naše oči) ___________ . Chtěl bych s tebou mluvit mezi (čtyři oči) ___________ . Dítě lezlo po (kolena, kolínka) ___________ . Na (ramena) ___________ nesl celou váhu nákladu. Na (obě ramena) ___________ vah visely misky se závažím. Půjdu za tebou třeba po (kolena) ___________ . Hučelo mu v (uši) ___________ . Ten hrnec má dvě (ucho) ___________ . Máš na punčoše (oko) ___________ . Myslivec objevil v lese pytlácká (oko) ___________ . Adjektiva 1. Určete druh skloňování adjektiv (jmenné, složené, smíšené). Laskav, hravý, pamětliv, nemocný, liščí, lila (odstín), sestřin, roven, fér (jednání), včerejší, Havlíčkův, Jitčin. 2. Utvořte druhý stupeň přídavných jmen (pokud je to možné). Blízký, břitký, český, daleký, hebký, hezký, hladký, hluboký, kluzký, krátký, krotký, křehký, lehký, lidský, měkký, mělký, nízký, prudký, tenký, trpký, úzký, vysoký, drahý, hluchý, jednoduchý, hnědý, hustý, chudý, krutý, dobrý, tmavý, zlý, tvrdý, plachý, tichý, bílý, slibný. 3. Od následujících jmen utvořte sufixy -ský/-ští adjektiva v tvarech nominativu singuláru i plurálu. Ostrava Malta Sicílie Třebíč Brandýs Tunis Oděsa Aljaška Krkonoše Nové Město Bzenec Hradiště Praha Kroměříž Brno Slezsko Zábřeh Hradec