Pronomina 1. Určete druhy zájmen. Mého, jejich, komu, čeho, nic, jaké, jichž, tu, každé, lecjaký, žádnému, ničí, týmž, kterou, něčemu, mě, o němž, 2. Doplňte správné tvary zájmen a rozhodněte, kde můžeme užít několika tvarů. Prosím ______(ty), už se na ______ (já) nezlob. Kdo ______ (ty) dovolil rozhodnout onu záležitost bez ______ (já). Díval se na ______ (já) s převahou a trochu se ______ (já) asi vysmíval. Knížka, kterou jsem si od ______ (ty) půjčil, se ______ (já) velmi líbila. Bolí ______ (já) hlava. Proč si nedáš od ______ (já) poradit. ______ (Já) to velmi zajímá. Pojď s ______ (já), ukážu ______ (ty), kde se ______ (já) to stalo. 3. Zájmena v závorkách dejte do náležitých tvarů a kde je to možné, uveďte dublety. Včera jsem mluvil s (tvůj) __________ ženou. Proč jsi nepozval také (můj) ________ kamarád? Omluvte prosím (můj) ____________ jednání. Nemohu s (tvůj) ___________ názory souhlasit. Byl jmenován (můj)____________ nástupcem. Nechcete nám pomoci v (náš) _____________ práci? Nemluvím sestře do (její) ________________ záležitostí. (Její) _______________ slov si velmi vážím. Poslali jsme pozdravy (náš) ______________ známým. (Váš) __________ zprávám příliš nevěřím. Nejsem spokojen s (váš) ______________ výsledky. Odejdu pouze s (váš) ______________ souhlasem. Nevěděl jsem, že se (tvůj) ______________ sestra provdala. 4. Zájmena týž/tentýž dejte do náležitého tvaru. Vstávám vždy v (táž) ___________hodinu. Máme (totéž) ___________ práva a (tatáž) ___________ povinnosti. Mužstvo nastoupilo s (tentýž) ___________ brankářem jako loni. Vzhledem k počasí dosáhla pokusná stanice s (táž) ___________ sadba a za (táž) ___________ podmínek lepších výsledků. Uposlechl jsem s (táž) ___________ výhradami jako ty. Hlásili se stále (tentýž) ___________ uchazeči. Obě události se zběhly v (tentýž) ___________ dni. Mysleli jsme oba na (tatáž) ___________ osobu. Setkáme se na (totéž) ___________místě jako dnes. Zabýval jsme (tentýž) ___________ problémy a došel jsme k (tentýž) ___________ závěrům jako můj přítel. Musíš se na (táž) ___________ věc dívat (totéž) ___________ očima. Proč chceš stále mluvit o (totéž) ___________ tématu s (tentýž) ___________ lidmi? Na mnoha úřadech pracují stále (tentýž) ___________ lidé. 5. Doplňte text náležitými tvary zájmena jenž. Toho večera, o ___________ mluvím, se strhla přestřelka. Pořád se plete do věcí, o ___________vlastně rozhodují druzí. Nechci napínat vaši trpělivost podrobnostmi, pro ___________ nebude stejně místa v naší kronice. Potkal jsem ženu, ___________ jsem kdysi znával. Peníze, ___________ jsem měl splatit dluh, mi ukradl zloděj, ___________ policie nevypátrala. Díval se do noci, ___________ nás obklopovala, dokud jsem nezaslechl zvuk, na ___________ jsem čekal. Lidé, ___________ se k místu nehody seběhli, se snažili pomoci ze všech sil. Moji přátelé, ___________ jsem důvěřoval, mne neopustili. 6. Doplňte tvary zájmena sám, samý. Chlapci tady bydlí sam_. Dívky musely jít temným lesem sam_. Nevěřili jsme sam_ sobě, a tak jsme prohráli. Vrátíme se těmi sam_m_ cestami. My sam_ tomu nevěříme. Stohy se sam_ od sebe nevznítily. Děti se sam_ doma v noci často bojí. Louky byly sam_ květ. Neboj se, rodiče nezůstanou na stáří sam_. Otcové a děti si vzácné chvíle, kdy jsou spolu sam_, většinou pěkně užijí.