Morfologie 1. Určete slovní druhy ohebné a neohebné a v rámci nich pak tradičně podstatná jména, přídavná jména atd. V případě nejasností pracujte se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Naučte se latinské názvy slovních druhů. Každou chvíli zjistil, že chlapci podnikli něco bez něho, že ho zapomněli na něco upozornit, že mají hesla, na jejichž smysl přišel vždycky poslední. V posledních dnech měla příliš mnoho zážitků a teď se cítila tak šťastná, vzrušená i unavená, že vůbec nebyla schopná myslet. 2. Prostudujte třídění slovních druhů v Příruční mluvnici češtiny nebo v Češtině pro učitele a vypište z textu cv. 1 příklady 5 plnovýznamových a 5 neplnovýznamových slovních druhů. 3 a) Určete v textu slovní druhy dle tradičního (tvaroslovného) členění, v případě nejasností pracujte se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha, 1981 Jednou v zimě roku 1981, když jsme se s mou ženou procházeli pražskými ulicemi, zahlédli jsme nějakého mladíka, jak kreslí okolní domy. Přestože mě opravdu děsí nosit s sebou na cestách spoustu věcí, jedna kresba se mi zalíbila a rozhodl jsem se ji koupit. Zatímco jsem čekal, až bude kresba hotová, uvědomil jsem si, že se stalo něco velice zvláštního: mluvili jsme spolu skoro pět minut, a přitom ani jeden z nás neuměl jazyk toho druhého. Dorozuměli jsme se jen gesty, smíchem, výrazy tváře, chutí něco sdílet. Pouhá chuť se o něco podělit způsobila, že jsme dokázali vstoupit do oblasti jazyka beze slov, v němž je vždycky všechno jasné a neexistuje nejmenší riziko, že budeme špatně pochopeni. (Z knihy Jako řeka, jež plyne Paula Coelha) 3 b) Jsou v textu zastoupeny všechny slovní druhy? Který slovní druh je zde nejfrekventovanější? 3 c) Podtržená slova charakterizujte dle kritéria tvaroslovného: ohebná – neohebná, sémantického (významového): plnovýznamová – neplnovýznamová, skladebního (dle funkce ve větě). 4. Vyhledejte ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost příklady 5 podstatných jmen a 5 sloves a vypište uvedené základní a opěrné tvary. (Tvar základní (slovníkový) a tvar opěrný – u podstatných jmen je základním tvarem 1. p. č. j., opěrným zpravidla 2. p. č. j., u sloves se za základní tvar považuje infinitiv a jako opěrné se uvádějí 3. os. č. j. přítomného času nebo příčestí minulé.) 5. Uveďte, jak se změnila slovnědruhová příslušnost označených slov. Pokud si nejste slovním druhem jisti, vyhledejte slova ve Slovníku spisovné češtiny. Naučil se text zpaměti. – Při zkoušení jsem si obtížně vybavoval data z paměti. Včera bylo nádherné letní ráno. – Ráno jsem se probudila už v pět hodin. Lucie se nedávno přestěhovala hned vedle nás. – Naši útočníci často stříleli na branku, bohužel jen vedle. Když je pěkné počasí, jezdíme rádi s přítelem na kole. – Když Pavel je takový tvrdohlavý! Odkryl kované hledí. – Zdálo se mně, že na nás hledí znechuceně. Zachvátila ji taková hrůza, že nemohla promluvit. Byla nebojácná a hubatá až hrůza. 6. Kterými slovními druhy mohou být uvedené tvary, uveďte příklady ve větách. pokladní ráno má kolem hnát ale 7. Na základě příkladů z cvičení 6 se pokuste vysvětlit, co je to slovnědruhová homonymie. 8. Určete slovesné tvary (jednoduché, složené). uložil jsem začala mluvit chtěl jsem se podívat budu spát (chlapec) byl pochválen učeš se měl bys přijít byli bychom odešli (báseň) se vytiskla 9. Podtrhněte v textu slovesné tvary a určete, které jsou jednoduché a které složené. Židovská čtvrť v Boskovicích Boskovice patřily už od středověku mezi střediska židovského osídlení na Moravě. Samostatná židovská obec je datována od poloviny 16. století. Přesto nejstarší písemná zmínka o Židovi v Boskovicích sahá až do roku 1343. Židé zpočátku osídlili úvoz pod hradem v těsné blízkosti městečka. V průběhu rozvoje židovské obce zde byla vybudována synagoga, byly zde i rabíni a rabínská škola. Od 90. let 20. století je židovská čtvrt postupně rekonstruována. Opravily se komunikace, vstupní brána, fasády domů, kašna, i synagoga s unikátními nástěnnými malbami. I dnes ale židovská čtvrt ukrývá řadu věcí, které na své znovuobjevení a opravu čekají. Bude k nim patřit třeba soukromá židovská rituální lázeň – mikve. Jedna byla objevena ve sklepě domu v ulici U Templu. 10. Charakterizujte hláskové alternace v tvarotvorném základu slova. domu – dům péci – peče švagr – švagře lhát – lžu vrah – vrazi oko – oči vejce – vajec léto – let 11. Určete tvarotvorný základ a tvarotvorný formant slov. rybka drahokamy hoši číslo ruce (o) filolozích havran soudcové radost starý čerti člověče Substantiva Rod substantiv 1. Vyberte substantiva rodu mužského, která mají gramatický rod životný. Dobytek se pásl na svahu kopce. Ledoborci zůstali v zálivu. Dal si panáka na kuráž. Hmyz poletoval nad rybníkem a obtěžoval rekreanty. Zástupy demonstrovaly za svobodu tisku. Čitatelé a jmenovatelé byli zkráceni. Lid toužil po svobodném a klidném životě. Našel jsem pěkného kozáka. 2. Doplňte koncovky sloves v příčestí minulém a trpném. Bacily se v těle rychle rozmnožil __. Rodiče se zajímal __ o jeho prospěch. Koráli v moři tvořil __ ostrůvky. Oba neposedové se ztratil __ příbuzným z dohledu. Koně běžel __ tryskem. Dni se krátil __. Rukojmí byl __ předán __ vládnímu zmocněnci. 3. Znáte některá označení povolání, která existují jen v mužském nebo ženském rodě? Pokuste se to zdůvodnit. Př.: pokojská, horník 4. Doplňte za pomoci Slovníku spisovné češtiny rodové dublety. kedluben r. m. – řádek r. m. – brambora r. ž. – šál r. m. – prostor r. m. – precedens r. s. – 5. Mezi kterými rody kolísají následující substantiva? Užijte Slovník spisovné češtiny. káně rez smeč bronz esej kyčel displej kredenc image ralley Gramatické číslo substantiv 1. Určete gramatické číslo u uvedených substantiv. Vzduch, palivo, kalhoty, mládež, Vánoce, vesmír, Beskydy, kamení, révoví, cigarety, padesátiny, hmyz, plavky, panstvo, housle, učivo, lid, oči, uši. 2. Substantiva z cvičení 1 rozdělte na počitatelná a nepočitatelná. Označte substantiva hromadná a pomnožná. 3. Zapište tvary instrumentálu plurálu a podtrhněte duálové tvary. ty tvé hnědé oči Pavlova rozbitá kolena obě mé ruce tři nohy stolu obě její zlomené nohy tachometr s ručičkou čtyři oči tytéž uši dvě dlouhé paže otcova mohutná ramena Skloňování substantiv Skloňování substantiv rodu mužského životného 1. Doplňte správné tvary dativu nebo lokálu singuláru. dej to (pan Zdeněk Novák) mluvil o (Eda Svoboda) řekněte vše ( pan inženýr Petr Zavadil) zavolej zítra (Tomáš) zmínil se o svém (učitel Vojtěch Mikovec) poslal dopis (pan správce Ota Potměšil) učili se o (Jan Amos Komenský) předal listiny (prezident Václav Havel) přišel ke svému (bratr Vláďa Procházka) diskutovali o (Jan Evangelista Purkyně) prodal auto (kolega Dítě, Poupě) Napište pravidlo pro distribuci koncovek dativu a lokálu singuláru životných maskulin, pokud se jedná o řadu za sebou užitých substantiv: 2. Dopište správné tvary vokativu singuláru. Vážený pane (soudce)_________________, to nejsou žádné důkazy. (Vojín Zavřel) __________________ke mně! Ty jeden (falešník, nešťastník)______________________! (Pan Němec)____________________, přijďte prosím ke mně. (Člověk)________________, to přece nemůžete udělat! Milý (otec)_________________, často na tebe vzpomínáme. Pane (obhájce)_____________, na to jste měl myslet. Můj jediný (rádce)__________________, co jen teď budeme dělat! 3. Utvořte správné tvary nominativu plurálu. Proveďte kontrolu ve Slovníku spisovné češtiny. bratr Čapek Čech matematik Ital invalida husita klokan demokrat vejtaha datel Brňan komunista ekonom Chetita Asiat filozof ostrovan Ir despota učitel host asketa vlk Pepíček Rus žurnalista Španěl Azték historik bandita 4. Jaké zásady platí pro užití jednotlivých koncovek nominativu plurálu? 5. Uveďte spisovné tvary lokálu plurálu. Odvoďte z tvarů pravidlo pro užití jednotlivých koncovek -ích, -ech, -ách. lékař Arab Belgičan zeť černoch koloušek Mikuláš papež stávkokaz študák šerif vorvaň Němec rorýs hráč Francouz fyzik biolog holoubek Skloňování substantiv rodu mužského neživotného 1. Doplňte spisovné tvary genitivu singuláru. Užívejte Slovník spisovné češtiny. Na semináři byl od (pondělek)____________ do (pátek)_____________. Pravidelně se s ním setkávali od (srpen)____________ do (listopad)_______________. Pochází z ( Písek)__________. Jak se vypočítá součet úhlů (trojúhelník)_____________? Skočil rovnou do (rybník)__________. V celé oblasti už nebylo jediného (rybník)____________. Dožil se jednoho (rok)__________. Bez (budík)_____________se neobejdu. Z továrního (komín)_____________ se valil šedý kouř. Koně vjížděli do (dvůr)___________. Pocházel z (Hodonín)_____________. Mluvil ze (sen) ___________. Příběh vyprávěl od (prostředek) ___________. Nastoupil do dopravního (prostředek) ___________. Už se domluvím v cizím (jazyk) ___________. 2. Užijte správné koncovky substantiv rodu mužského zakončených na -l, -s, -z. Jaké léky se vyrábějí z (jitrocel) ___________? Z českého (chmel) ___________se dělá dobré pivo. Vyndal z (popel) ___________upečené brambory. Při práci se bez (tmel) ___________neobejdeme. Jak se zbavit toho (plevel) ___________? Po celý leden se konaly ve všech městech a vesnicích nádherné (ples) ___________. Sklad byl přeplněn starými (vůz) ___________, rezavými (hřídel) ___________, děravými (kotel) ___________ a opotřebovanými (provaz) ___________s velkými (uzel) ___________na koncích. Na stole ležely velké krabice s různými (burel, hnědel, krevel) ______________________ a barevnými (minerál) ___________všeho druhu. V minulé hodině jsme se zabývali (kužel) ___________, učili jsme se kreslit (uhel) ___________. Staré (obraz) ___________ s anděly visely nad stoly zdobenými větvičkami (chmel) ___________. Vypište substantiva s dubletními tvary a určete, mezi kterými vzory kolísají: 3. Doplňte správné koncovky podstatných jmen rodu mužského zakončených na -n, v případě potřeby uveďte dubletní koncovky. Vrátím se do (týden) ___________. Kalhoty nosí bez (řemen) ___________. Na hlavním (hřeben) ___________ Jeseníků leží ještě sníh. (Den) ___________utekly jako voda. Na vyhřátém (kámen) ___________ležela ještěrka. Setkali se u (pramen) ___________Moravy. Ke (kořen) ___________slova přidáváme předpony a přípony. Popálíš se od (plamen) ___________. Posadili se u (kmen) ___________poraženého stromu. Bez (hřeben) ___________se neobejdu. V následujícím (půlden) ___________budu odpočívat. V tomto (týden) ___________ nás čeká mnoho práce. Mnoho (den) ___________jsme strávili přípravami na divadelní představení. Vypište substantiva s dubletními tvary a určete, mezi kterými vzory kolísají: 4. Doplňte stylově rovnocennou, případně hovorovou variantu tvaru lokálu plurálu. Tvary vyhledejte ve Slovníku spisovné češtiny. v hotelích po kouscích o kostelích v lesících po okresech o obláčcích ve sklepech po chodnících po jezech v teplákách v pytlích po plesech Některá podstatná jména rodu mužského mají v lokále plurálu pouze jednu koncovku. Doplňte ji podle Slovníku spisovné češtiny. rybník břeh cíl prostředek plech šachy jako na (drátek) ve (sen), o (sen) 5. Uveďte spisovné tvary lokálu singuláru. Zábřeh, Hamburk, Mělník, Žďár, Beroun, Kojetín, Mnichov. 6. Zapište nepravidelnosti ve skloňování životných i neživotných podstatných jmen rodu mužského. Využijte informace uvedené v mluvnicích. člověk host bratr kněz kůň den korál mikrob Hradčany Vánoce Velikonoce 7. Podstatná jména v závorkách dejte do náležitých tvarů a ověřte si je ve Slovníku spisovné češtiny. Měli bychom (člověk) ukázat, že je máme rádi. Co mám říct zbylým (host)? Nemůžete sloužit (Bůh) i mamonu, říkal Štěpán. Byl to film o (člověk), který si stále vymýšlí příběhy. Měla pocit, že (duch) ji stále pozorují. Biskupům a (kněz) byly uloženy mnohé povinnosti. Sníh sahal (kůň) až po kolena. Ve tmě jsme viděli obrysy (kůň). Pověst se vrací do doby pronásledování českých (bratr). V sále probíhalo nonstop promítání starých filmů (bratr) Lumiérových. Svěřila se svým (přítel). Velké přátelství svedlo před několika týdny bývalé (manžel) zase dohromady. Skloňování substantiv rodu ženského 1. Doplňte správné tvary plurálu (skloňování podle vz. píseň, kost). Trenér v takových bezesných (noc) ___________ probírá každý detail. Studenti byli brzy hotovi se svými (odpověď) ___________ . K závěrečným (část) ___________ práce nemáme žádné další připomínky. Do společnosti nosí pánové klasický oblek, ke slavnostním plesovým (noc) ___________ patří smoking. Pampeliška pomáhá při chronických (nemoc) ___________ kloubů a žlučníkových potížích. Musíme zabránit častým (krádež) ___________. Mnohé městské (čtvrt) ___________ byly zničeny při posledním nočním útoku. Na (hráz) ___________ rybníka se shromáždily stovky lidí. Ve (zeď) ___________ stavení se drolil písek. Ve svých (paměť) ___________ se často vracel k zážitkům z dětství. Účast na (masáž) ___________ byla velice prospěšná. O tvých (lest) ___________ vím své. Takovým (past) ___________ se raději vyhýbám. Dozvěděli jsme se o mnoha (oběť) ___________ . Nevěřím tvým (řeč) ___________ . Obhajoval své názory několika (stať) ___________ v tisku, ale reagoval i podrážděnými (odpověď) ___________ na přímé dotazy. Jako předseda má široké (pravomoc) ___________. Svou výzvu chtěl předat všem (velmoc) ___________ . Vypište, ve kterých pádech plurálové deklinace může dojít k tzv. kolísání mezi vzory píseň a kost: 2. Napište tvary genitivu v čísle jednotném či množném: skica (j.č.) jóga (j.č.) archa (j.č.) sója (j.č.) idea (j.č.) Troja (j.č.) ovce (mn.č.) košile (mn.č.) chvíle (mn.č.) lžíce (mn.č.) definice (mn.č.) expozice (mn.č.) jeskyně (mn.č.) hospodyně (mn.č.) 3. Doplňte tvary genitivu: Přijíždím z … Břeclav Postupim Boleslav Čáslav Chrudim Hranice Budějovice Vítkovice Nusle Tatry Beskydy Krkonoše 4. Převeďte do správného tvaru substantiva ruce, nohy. Po sportovním zápasu si potřásají (ruka) ___________ poražení s vítězi. Vzepřel se o zem (obě ruce) ______________________ . Kontrola se nám vymkla z (ruce) ___________ . Skočil do toho (rovné nohy) ______________________ . Stáli se (založené ruce) ______________________ . Měl špínu na (obě dvě ruce) ______________________ . Holčička radostně tleskala (ruce, ručičky) ______________________ . Stůl stál na čtyřech (nohy) ___________ . Indové nás vítali se (sepjaté ruce) ______________________ . 5. Doplňte správné tvary substantiv ženského rodu (uveďte dubletní koncovky). Bavilo vás lézt po (skály) ___________ ? Vyhýbali se (díry) ___________ . Nasbírali jsme hodně (houby) ___________ . Sedávala na lavičce pod košatými (lípy) ___________ . Přines ještě pět (lžíce) ___________ . Pokoj osvětlovalo několik (svíčky, svíce) ___________ . Vydali se plnou (pára) ___________ vpřed. Podíleli se na dokončení projektu významnou (míra) ___________ . Přiložili obvaz ke krvácejícím (rány) ___________ . Podlehl (rány) ___________ osudu. Zapůsobil (váha) ___________ své osobnosti. Skloňování podstatných jmen rodu středního 1. Výrazy užijte ve větách: na jaře o jaru na břiše o břichu do roka do roku v šeru o autu v autě 2. Slova v závorkách převeďte do správných tvarů a určete jejich vzor. Vítr se proháněl po (strniska) ___________ . Už se nezmiňuj o těch (psiska) ___________ . V obou (stanoviska) ___________ byly nepatrné rozdíly. Potřebovali bychom více (hřiště) ___________ . Archeologové odkryli několik středověkých (naleziště) ___________ . V Brně je stále mnoho (staveniště) ___________. Z vyfouknutého (vejce) ___________ vyrobíme kraslici. Babička nám vždy přinesla misku čerstvých (vejce) ___________. Cestovali jsme po českých (městečka) ___________ . Umíš to vyjádřit v (procenta) ___________ ? Na nedělních (korza) ___________ bývalo mnoho lidí. Král snil o třech zlatých (jablko) ___________. Lupič udeřil napadeného tupým předmětem do (záda) ___________ . Ke (dvířka) ___________ byla připevněna závora. Rádi se zbavíme svého (břemeno) ___________ . Na (temeno) ___________ hlavy měl bouli. Všechno leží na jeho (bedra) ___________ . Utvořte správný pád těchto podstatných (jména) ___________ . 3. Uveďte správné tvary podstatných jmen oko, ucho, koleno, rameno. Mají uvedená substantiva stejný rod v čísle jednotném i množném? Zatmělo se jí před (oči) ___________ v (oči) ___________. Všechno se odehrálo před (naše oči) ___________ . Chtěl bych s tebou mluvit mezi (čtyři oči) ___________ . Dítě lezlo po (kolena, kolínka) ___________ . Na (ramena) ___________ nesl celou váhu nákladu. Na (obě ramena) ___________ vah visely misky se závažím. Půjdu za tebou třeba po (kolena) ___________ . Hučelo mu v (uši) ___________ . Ten hrnec má dvě (ucho) ___________ . Máš na punčoše (oko) ___________ . Myslivec objevil v lese pytlácká (oko) ___________ . Skloňování přejatých podstatných jmen 1. Doplňte náležitý tvar. Do dvou (akvárium) ___________ dal rybičky. O jeho (dramata) ___________ si vyprávěli po celém městě. Koupil dětem dva (glóbus) ___________ . Přednášky se konají v několika (cyklus) ___________ . Musíme se domluvit na stejném (datum) ___________ . Kamarád má sbírku kvetoucích (kaktus) ___________ . Nepovažuji se za (génius) ___________ . Děti měly v (album) ___________ obrázek (brontosaurus) ___________ . V příštím (stádium) ___________ musíme stanovit přesná (kritérium) ___________ . Seznámil nás se svými (idea) ___________ . Která ulice vede do (centrum) ___________ ? O tomto (téma) ___________ jsme ještě neuvažovali. Kupte si oběd v (bufet) ___________ . Zavazadla si uložte do (kupé) ___________ . Brzy se sešli ve (foyer) ___________ . Pojedeme na výlet na (kánoe) ___________ . Pěstujeme také několik (fikus) ___________a vzácné (citrus) ___________. 2. Slova v závorkách dejte do správných tvarů. Ve škole jsme se učili o (Nero, Odysseus, Paris, Cicero, Pallas Athéna a Herakles). Nezapomeňte na (Hyppokrates, Ikaros, Kolumbus, Sysifos, Vergilius). Líbí se mi hudba (Čajkovskij, Verdi, Ludwig van Beethoven, Wágner). Četli jsme knihy (Moliére, Verne, Dante, Heine, Hugo). Obdivovali jsme díla (Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti). Ptali se nás na (Kramérius, Mathésius, Wolker, Mendel). V naší knihovně najdete (Rilke, Iliescu, Tolstoj, Majakovskij, Nietsche, Slowacki). 3. Vytvořte tvary genitivu singuláru. Škultéty Zadar angažmá Dumas Karlovac Bukurešť hippie aranžmá drama Manet Odyssea schéma Konstantinopol Alexandria Opole 4. Ve které skupině jsou pouze nesklonná substantiva? a) klišé, pony, atašé, resumé, menu b) fiží, dražé, angažmá, precedens, šapitó c) kupé, Chile, kivi, precedent, tangens Proveďte korekturu textu. Mluvil ze snu a vzbudil obě děti. Odpadky byly odvezeny ze smetiští a hřiští. Pokrčil ramenama a zamrkal svýma očima. Přijeli s dvěma dětma na návštěvu do Karlových Varů. Mezi zděmi starého domu stáli dva hadroví panáci. Celou váhou své osobnosti se postavil za její ideje. Naučil se třem cizím řečím. Pane správče, kolik strojů jste nakoupili? V Jesenících jsme dělali túry. Vlak se blížil k Teplicům. Do Košířů jsme jeli autobusem. Četl si román od L.N.Tolstoje. Začali jsme z prostředku. Co udělat s těma dvěma kariéristami. V jitrocelu jsou léčivé látky. Pane Novák, proč to děláte? Hledal některé pasáže v díle H. Heineho. Adjektiva 1. Určete druh skloňování adjektiv (jmenné, složené, smíšené). Laskav, hravý, pamětliv, nemocný, liščí, lila (odstín), sestřin, roven, fér (jednání), včerejší, Havlíčkův, Jitčin. 2. Utvořte druhý stupeň přídavných jmen (pokud je to možné). Blízký, břitký, český, daleký, hebký, hezký, hladký, hluboký, kluzký, krátký, krotký, křehký, lehký, lidský, měkký, mělký, nízký, prudký, tenký, trpký, úzký, vysoký, drahý, hluchý, jednoduchý, hnědý, hustý, chudý, krutý, dobrý, tmavý, zlý, tvrdý, plachý, tichý, bílý, slibný. 3. Od následujících jmen utvořte sufixy -ský/-ští adjektiva v tvarech nominativu singuláru i plurálu. Ostrava Malta Sicílie Třebíč Brandýs Tunis Oděsa Aljaška Krkonoše Nové Město Bzenec Hradiště Praha Kroměříž Brno Slezsko Zábřeh Hradec 4. Užijte ve vhodné souvislosti následující přídavná jména. měřící – měřicí peroucí – prací honící – honicí visací – visící plnící – plnicí obráběcí – obrábějící hrající – hrací balící – balicí 5. Doplňte koncovky adjektiv. Potomci Husov__ a Žižkov__, kamarádov__ rodiče, potkal jsem bratrov__ spolužáky, dohonil strýčkov__ koně, hladov__ tuláci, včel__ úl, drav__ pták, zl__ lidé, drz__ kluk, protivníkov__ útoky, lekl__ kapři, vrátili se živ__ a zdráv__, běhali bos__, zavolal oba dědečkov__ psy.