proužky Edukativní aspekty zprostředkování umění v muzeích a galeriích, „výuka“ před obrazy, galerijní animace jako vzdělávací proces (teorie, příklady z minulosti, současnost) Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013 proužky Edukativní aspekt zprostředkování umění •Porozumění •Poznávání •Změna postoje, hodnotové orientace •Kritické myšlení • • proužky Edukativní aspekt zprostředkování umění •Tvůrčí akt objevování významu výtvarného díla prostřednictvím praktické činnosti •Zážitek vedoucí k poznání a získávání nových zkušeností •Poznání sama sebe •Porozumění umění v obecném smyslu •Rozvíjení kreativity proužky Historie •Konec 19. stol. – Alfréd Lichtwark, metoda besedy před originálem (Cvičení ve vnímání uměleckých děl, 1897 – ukázkové hovory před obrazy) •Otakar Hostinský - studie Dějiny umění v dětské světnici (důraz na kontakt s originálem) •1977 - vybudováno Centre G. Pompidou, kde vznikl Dětský ateliér •Olga Pujmanová – návštěva USA, setkání s animačními programy v galeriích a muzeích (60. léta 20. stol.) – Lektorské oddělení národní galerie • proužky Historie •zahraničí - aktivizující formy kontaktu s uměním •u nás komentovaná prohlídka, někdy menší výtvarná etuda v odděleném prostoru, nejčastěji kresba či malba podle sledovaného obrazu či sochy •- přelom 80. a 90. let – Gabriela Šimková – Ateliér ve Sbírce starého umění Národní galerie v Anežském klášteře - hlavní princip vlastní výtvarná práce dětí •žádné specializované vzdělání v tomto oboru proužky Současnost - Praha •NÁRODNÍ GALERIE • SSMU a SUDS Lektorská oddělení Sbírky umění devatenáctého století a Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze •SSU Lektorské oddělení Sbírky starého umění Národní galerie v Praze •SOU Lektorské oddělení Sbírky orientálního umění Národní galerie proužky Současnost - Praha •GHMP •Umění interaktivně – výtvarně edukační aktivity pro všechny typy škol (MŠ-VŠ), intenzivní spolupráce se školami •Výtvarný kroužek v ateliéru •Workshopy "Tvořivé dialogy s uměním" • • proužky Současnost - Brno •Dům umění města Brna •Galerijní animace zajišťované ve spolupráci s KVK PedF Masarykovy Univerzity •Muzeum města Brna – Špilberk •Dětský ateliér - komentované prohlídky a animace jako doplňkovou výuku k výtvarné výchově, literatuře a dějepisu • proužky Současnost •GASK (Galerie Středočeského kraje), Kutná Hora •Lektorské centrum: •Lektorské programy pro školy •Výtvarné dílny pro děti •Programy pro studenty a dospělé • •Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích •Pracovník pro vzdělávací programy pro školy a veřejnost proužky Zdroje •FIŠER, Zbyněk, HAVLÍK, Vladimír a HORÁČEK, Radek. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 208 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. • •BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5. • •HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno]: CERM, 1998. 142 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-7204-084-7. proužky Zdroje •http://www.moravska-galerie.cz •http://ghmp.cz •http://www.dum-umeni.cz •http://www.spilberk.cz/ •http://www.ngprague.cz/ • •