Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry - Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí Jiří Langer, 409547 LS 2012/13 KVV PDF MUNI Výtvarný ateliér v muzeu •Mluvíme-li o výtvarném ateliéru v muzeu, mělo by jít o prostor, ve kterém se dají uskutečňovat tvůrčí programy reagující na výstavy, animace, workshopy, přednášky, diskuze či sezení s umělci •Tento prostor by měl být dostatečně zařízený a to jak z hlediska pomůcek a místa pro tvůrčí počiny, tak by měl mít podloží kvalitních lektorů nebo umělců-lektorů •Spolupráce takového prostoru se studenty vysokých škol a mladých učitelů může dopomoci s neustálému rozvoji a progresi institucionálního vzdělání a jeho přijímání širší veřejností •Určitě by se neměla opomenout zpětná vazba, tedy zhodnocování a případné využití získaných poznatků, jak ve prospěch rozvoje galerijní a muzejní pedagogiky, tak ve prospěch návštěvníků a jejich návratu do instituce GASK – ateliér a lektorské centrum •Lektorské centrum Galerie Středočeského kraje v Kutné hoře vzniklo v roce 2009 a od počátku navazuje na myšlenkovou a programovou nabídku galerie •GASK se snaží svou činností podněcovat veřejnost, aby výtvarné umění vnímala jako přirozenou součást svého života a chápala podobné instituce jako otevřené místo pro sebevyjádření a setkávání •Spolupracuje s Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a v praktické i teoretické rovině se zaměřuje na mezigenerační programy •Ve spolupráci s FHS Univerzity Karlovy nabízí lektorské centrum úvod do latinské a řecké literatury, řeč symbolů antického a středověkého umění GASK – ateliér a lektorské centrum •V současnosti GASK startuje projekt „Umění spojení“, jež si hledá cestu k místní komunitě, zprostředkovává dialog mezi lidmi a to i se zdravotním, sociálním či jiným znevýhodněním •O tvořivý ateliér se zařídila skupina umělců –vnější kresebnou historicko-uměleckou osu vytvořili dva umělci, kteří byli již několikrát nominovanými finalisty na cenu Jindřicha Chalupeckého, David Böhm a Jiří Franta –tvořivý ateliér potom zařídilo velké podloží lektorů, umělců a dobrovolníků, jmenovitě například Hynek Alt či samotný ředitel lektorského centra Ondřej Horák GASK – tvořivý ateliér GASK – dětský koutek •Odborní lektoři připravují na každý víkendový den odlišný program s výtvarnými aktivitami, děti mají více možností, jak se v koutku zabavit •Autorka, umělkyně Eva Koťátková, ho koncipovala jako inspirativní prostor, sama se nepochybně inspirovala hornickou tradicí Kutné Hory •Dětský koutek je určen dětem od 2 do 10 let •O víkendech je pro ně připraven aktivní program, zaměřený na snadné zvládnutí výtvarných, dramatických nebo hudebních námětů a technik1 Výtvarné dílny GASK •Výtvarná dílna gotické malby s Luďkem Rathouským Výtvarné dílny GASK •Obrazy pro nevidomé GASK – dětský koutek GHMP – výtvarný ateliér •Všechny stěžejní edukační aktivity Galerie hlavního města Prahy pro školy, děti, rodiny, dospělé, znevýhodněné, seniory i členy Klubu přátel GHMP probíhají nejen přímo v expozicích, ale i ve výtvarném ateliéru GHM •Zájemci si zde mohou vyzkoušet tradiční i netradiční výtvarné techniky z oblasti kresby, malby, prostorové tvorby, experimentální fotografie, intermediální, akční a konceptuální tvorby •Ateliér je umístěn v Domě U Zlatého prstenu •Stěžejní aktivitou v ateliéru je výtvarný kroužek, pravidelný cyklus tvůrčích dílen pro všechny věkové kategorie •K výtvarným akcím zde využívají tradiční i netradiční výtvarný materiál, který se dá použít alternativně a nápaditě - často jde o přebytečný, nevyužitelný, poškozený nebo i odpadní materiál •O funkčnost a programy se stará převážně lektorka Lucie Haškovcová GHMP – výtvarný ateliér {name=obrazek_popis, data=, type=text, options=[]} {name=obrazek_popis, data=, type=text, options=[]} {name=obrazek_popis, data=, type=text, options=[]} {name=obrazek_popis, data=, type=text, options=[]} Tate modern – Open Studio and Clore Learning Centre •Open Studio je program zprostředkující umělci vytvořené participativní prostředí, do nějž zvou na průzkum a improvizaci, a které podporuje procesy založené na učení •Navržený je tak, aby dal skupinám příležitost zapojit se s nápady do samotného prostředí galerie a pracuje s médii, která se týkají témat současných volných grafických a uměleckých projevů v Tate Modern gallery •Open Studio je otevřené všem účastníkům a jde o dobře vedené prostředí, které nabízí nejen vzdělání, ale i hodnotné příležitosti, zkušenosti, také individuální a skupinové učení •Je vyvinuto na bázi průběžných poznatků z praxe již od počátečních let své existence, díky čemuž lépe a lépe podporuje u dítěte osobní a individuální vzdělání přes otevřené tvůrčí možnosti • Tate modern – Open Studio and Clore Learning Centre Children at an art workshop Tate Modern workshop 2012 http://images.tate.org.uk/sites/default/files/styles/grid-normal-8-cols/public/images/children-maki ng-sculptures-_0.jpg http://images.tate.org.uk/sites/default/files/styles/panels-4cols/public/images/ope_studio_weekends _0.jpg Výtvarný umělec v roli animátora •Není to úplně zvykem, že sami umělci vystupují v galerii na postu animátora •Umělci buď pořádají komentované prohlídky či participují na projektech, workshopech, sympóziích, atd. •Větší důraz je kladen na tvorbu samotných vzdělávacích-tvořivých center a v tomto směru již samotná spolupráce umělce s institucí je na tom o mnoho lépe (příkladem již zmíněná GASK: Eva Koťátková - dětský koutek, Jiří Franta a David Böhm – tvořivý ateliér) • Svatopluk Klimeš •vizuální umělec využívající a přizpůsobující si médium kresby, malby a fotografie, se pohybuje mezi žánry, dobovými tendencemi, klasickými i netradičními technologiemi •Zpracovávaná témata mají reálné kořeny, pevné obrysy a potenciál podmíněný intelektuální úrovní i empatií diváka •Jako lektor a animátor působil v projektech: –Porta Bohemica v Řehlovicích –Nová media - Cheb 2000, 2003 –Lektor workshopu pro české a německé studenty v projektu Grenzenlos Svatopluk Klimeš – lektor a animátor http://www.kcrehlo.cz/tl_files/img/projekty/proudeni/2001-proudeni/proudeni2001-s_klimes.jpg Vícedenní a pobytové ateliéry •Můžeme zde mluvit o několika typech: –o vícedenních pobytech, například workshopech, letních školách či táborech –o tematických teoreticko-praktických setkáních spojených s diskuzí o daném tématu či problematice v oboru, povětšinou, ale ne výlučně, s mezinárodní účastí – o sympóziích GASK 2013 – Letní příměstský tábor pARTy time •Tábor pro děti a mládež do 15 let se zájmem o výtvarné umění •Jedinečný 4-denní výtvarný program - návštěva expozic a depozitáře GASK •Předmětem je převážně portrét, street art objektová tvorba •Jeden den povedou zkušení sítotiskaři a autoři mnoha workshopů Kredenc.org •Pomocí techniky sítotisku budou vytvořena originální trička, plakáty a samolepky • •Program tábora: – –No. 1 PORTRÉT / frotáž – portrétní busta – šablona – Warhol – video – sprejování garáže – legální zeď –No. 2 BOUDNÍK versus POINT / hledání obrazů – rámování prasklin – 3D objekty – Point – veřejný prostor – video –No. 3 SÍTOTISK / trička – plakáty – samolepky – pod vedením zkušených sítotiskařů a autorů mnoha workshopů Kredenc.org –No. 4 SVĚTLO PRONIKÁ TMOU / Pešánek – dráty – světlo – stopovaná – objekty – tma – hledání – neon. Od 18.00 do 22.00 proběhne vernisáž – party – barbecue Sochařské sympozium Roškopov •Občanské sdružení Open Art již čtvrtým rokem zorganizovalo Sochařské-řezbářské sympozium od 4.–11.8. 2012 v Roškopově •Tato akce má snahu přiblížit osobitost a jedinečnost místní krajiny lidem, kteří zde žijí, i návštěvníkům, pro které je charakter Podkrkonoší neznámý či nezvyklý, sochy se včleňují či naopak vymezují vůči svému okolí a dotvářejí tak konkrétní místa •Účastnící sympozia byly výhradně ženy: MgA. Adéla Bébarová (absolventka AVU v Praze), MgA. Alžběta Kumstátová (absolventka AVU v Praze), MgA. Kristýna Taübelová Ph.D. (nositelka Ceny A. Radoka za scénografii pro rok 2007) a MgA. Radka Jahnová (absolventka VŠUP) •Do této doby byla převážná většina děl vytvořena sochaři (muži); nabízí se tedy i srovnání, jakým způsobem a s jakou citlivostí se jednotliví tvůrci vypořádali s krajinou •Již od prvního ročníku konání sympozií v Roškopově vznikal postupně sochařský „park“ zaměřený na komunikaci s divákem Sochařské sympozium Roškopov Kulturní centrum Řehlovice •Občanské sdružení bylo založeno v září 1999, se záměrem pořádat Česko-německé kulturní a společenské akce •Svými aktivitami se chtějí obracet do budoucna na více evropských zemí, i když v první fáze je soustředěna na projekty Česko-německé (oblast bývalých Sudet k tomu přímo vybízí) •Na prvním místě proto nestojí zájem médií, ten je pouze potěšující •Většina projektů se soustřeďuje přímo na bývalý poplužní statek pánů z Bělé, který zajišťuje ubytování, stravování, dokonalé zázemí pro kulturu, výtvarné a společenské akce •Jeho rozlehlý prostor se využívá k výstavám, vernisážím a pro možné setkávání veřejnosti s médii, zúčastněnými umělci a autory •Vyvrcholením každého sympozia a ostatních akcí, jsou výstavy a slavnostní vernisáže, kterých se může zúčastnit veřejnost a bývají hojně navštěvovány z Čech i zahraničí Kulturní centrum Řehlovice http://www.timurova.cz/files/images/kc.preview.jpg Kulturní centrum Řehlovice http://www.culturalwindow.eu/_/rsrc/1336914712844/venue/P4010176.JPG?height=240&width=320 http://www.stredohorisobe.wz.cz/images/stadice_08/15%20KC%20Rehlovice.jpg http://www.kcrehlo.cz/tl_files/img/projekty/branc/2011/podzim/branc-11-2011-2.JPG Strömungen/Proudění •Česko-německé symposium, jehož se účastní povětšinou kolem 15ti mladých umělců z České republiky a Německa •Ti se skrze své práce snaží utužovat současné vztahy mezi zeměmi a popřípadě dle tématu reagovat na vztahy a doby minulé •Spravuje Riesa efau – Kulturní fórum Dráždany •Letos proběhne již 15. ročník na téma „Pokračujeme“ •Témata posledních třech let byla „…z kola ven…“ „Zamést pod koberec?“ a „Ostrý vítr“ •Do projektu se může přihlásit prakticky každý, zúčastní se poté každý, kdo projde výběrovým řízením • • http://www.tschechische-kulturtage.de/image.php?f=../datas/fotos/stroemungen8.jpg Strömungen/Proudění http://www.tschechische-kulturtage.de/image.php?f=../datas/fotos/stromungen.jpg http://www.tschechische-kulturtage.de/image.php?f=../datas/fotos/stroemungen3.jpg http://riesa-efau.de/uploads/tx_cal/pics/P1010139.jpg Použité publikace: •DANIEL, Ladislav. Umění vidět umění: úvod do interpretace obrazu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 72 s. ISBN 978-80-244-2000-4 •HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: Poslání, možnostia podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměnímprostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 139 s. ISBN 80-720-4084-7 •Mezi viděním a věděním: Between seeing and knowing: sborník kolokvia doktorského studia oboru Výtvarná výchova pořádaného 9.9.2009 na Katedře výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem. Vyd. 1. Editor Hana Babyrádová. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009, 115 s. ISBN 978-80-7414-152-2 • Obrázky a informace dostupné z: •GASK: Galerie Středočeského kraje. In: [online]. 2010 [cit. 2013-05-08]. Dostupné z: http://www.gask.cz/lektorske-centrum •GHMP: Galerie hlavního města Prahy. In: [online]. 2007 [cit. 2013-05-08]. Dostupné z: http://ghmp.cz/cs/web/guest/atelier •TATE: Tate modern. In: [online]. 2000 [cit. 2013-05-08]. Dostupné z: http://www.tate.org.uk/visit/tate-modern/kids-and-families •Sochařské sympozium Roškopov. In: [online]. 2009 [cit. 2013-05-08]. Dostupné z: http://sympozium.open-art.cz/ •Kulturní centrum Řehlovice. In: [online]. 1999 [cit. 2013-05-08]. Dostupné z: http://www.kcrehlo.cz/podle-let.html •Strömungen: Strömungen/Proudění. In: [online]. 1999 [cit. 2013-05-08]. Dostupné z: www.tschechische-kulturtage.de/ •