pussy2 Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky BcA. Jana Hřibová Jaro 2013 Vyučující: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D. Animace •převažují animační činnosti: teoretické a praktické •využití mezioborových dialogů •nejčastější práce s textem • •Slovesné animace •„Jsou samostatným typem animace, které využívají drobné literární etudy, dramatizaci či slovní interpretaci.“ (Horáček, 1998, str. 78) • Literární přístup •Galerijní aktivita provázená slovem a textem. •Buď text dovede diváky k výtvarnému dílu nebo se textem dílo doprovází. •Textem můžeme začít, můžeme se jím inspirovat, motivovat. •Můžeme jej použít jako tvůrčí prvek, pak výsledkem bude literární útvar. Tvůrčí psaní •Výtvarné dílo předlohou •Texty nenahrazují odborný výklad • •metody k verbalizaci myšlenkových pochodů •oživující prvek •metoda tvořivého učení •součástí sebeučení •aktivizační prvek •inspirační hra •prostředek porozumění 1a_cluster •nejpřirozenější mezioborový dialog •textová interpretace obrazů •slovní vyjádření s vizuálním uspořádáním • Význam pro pisatele •sebepoznání •rozvoj heuristických dovedností •sebeučení •rozvoj komunikačních kompetencí •nástroj tvořivého myšlení •empatie •rozvoj sociálních kompetencí Význam pro pedagoga •informace o náladě diváků •reflexe vlastní pedagogické činnosti •učitel sám řídí a projektuje •materiál pro přípravu •didaktické zhodnocení • • •Lektor, pedagog, galerijní animátor – musí být schopen řídit reflexi pisatelů pohotově Techniky •Automatický text •Clustering •Akrostich •Muchláž •Brainstorming •Kolující zápisník •Mindmapping •Textová koláž •Textová frotáž •Pětiminutové příběhy •Vizuální poezie •Slepý text • Výsledek •Malé příběhy •Komiks •Komentáře •Osobní pohled •Fiktivní vysvětlování díla •Fiktivní rozhovory •Reportáže •Korespondence •Básně •Písně •Motta •Úvahy a jiné slohové útvary • Role prvků dramatické výchovy ve struktuře animačních programů •animace doplněné o prvky tvořivé dramatiky: •studentům přístupnější •osvěžují pozornost • •obohacení animačních programů: •strukturální stránka •prožitková stránka • •Čerpat: •dramatická výchova • IMG_6232 Užití dramatických prvků: •na začátku programu – ledolamky – vzájemné představování •v průběhu programů – dramatické etudy • 19 Dramatická výchova •a) stěžejní je tvůrčí proces, který je v našem případě zacílen na lepší pochopení výtvarného díla a autorova přístupu k němu; •b) dramatické etudy by měly být voleny a vymýšleny tak, aby pomáhaly stimulovat obrazotvornost účastníků animace; •c) smyslem tvůrčí dramatiky je prozkoumávání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí. (Hrbek, 2007, str. 62) • Ledolamky •a) představují neformální, nenásilný začátek programu; •b) napomáhají celkovému zklidnění a koncentraci účastníků; •c) uvádí nenásilnou formou téma, které bude hlavním obsahem následující animace. (Hrbek, 2007, str. 70) • PB293988 PB293851 Dramatické etudy •rozvíjí: •obrazotvornost •emoce •intelekt • •formy: •živé obrazy/ sochy •fotografické seriály •pantomima •součást obrazu •hra s loutkami • •Dramatické etudy – střídat s tvůrčí výtvarnou činností. • Literatura •FIŠER, HAVLÍK, HORÁČEK. SLOVEM AKCÍ OBRAZEM.1. vyd. Brno: MU, 2010. 208 s. ISBN 978-80-210-5389-2. •HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM,1998. 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. •ŠOBÁŇ, HRBEK, HAVLÍK. Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc: UPOL, 2007. 122 s. ISBN 978-80-244-1871-1. • •