PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1 Zora Syslová OBSAH 1.Předmět předškolní pedagogiky, základní kategorie a pojmy, výchova a vzdělávání, ISCED 0 (organizace předškolního vzdělávání v ČR) 2.Dítě jako subjekt vzdělávání, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání dětí do 3 let 3.Předškolní pedagog, jeho kompetence (standard, kariérním řádu), komunikační dovednosti učitelky MŠ 4.Prostředí a jeho vliv na rozvoj, děti ze sociálně znevýhodněného prostředí 5.Organizační formy vzdělávání dětí předškolního věku, metody vzdělávání 6.Proměny cílů předškolní výchovy a vzdělávání, alternativní a inovativní směry v předškolním vzdělávání, humanisticky orientované vzdělávání. PORTFOLIO 7. n Obsah PP2 (3. semestr) 1.RVP PV - cíle vzdělávání a jeho obsah – kompetence, vzdělávací oblasti 2.Organizace vzdělávání (spontánní a řízené činnosti), podmínky pro vzdělávání 3.Participační řízení, spolupráce s rodiči 4.Hra jako základní prostředek vzdělávání 5.Metody práce s dětmi (prožitkové učení) 6.Návaznost předškolního a základního vzdělávání, vstup dítěte do ZŠ n Požadavky na zápočet nSeminární práce „Komparace dvou titulů odborné literatury“ * Rozsah do 5 stran * Formální správnost * Datum odevzdání do 28.5.2013 elektronicky (zadat požadavek „potvrdit přečtení“) 1.Předmět předškolní pedagogiky n okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky ASPEKTY DIDAKTIKY nCíle, aneb k čemu se vyučuje a učí nObsah, aneb co se vyučuje a učí nZprostředkování, aneb jak se vyučuje a učí nVztahy mezi osobami zúčastněnými na vyučování a učení, které se vztahují zejména ke komunikaci n 1.Předmět předškolní pedagogiky nPři sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: nosobnost jedince, který je vychováván nsociální a přírodní prostředí ncíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje nosobnost vzdělavatele (jeho styl) n Eva Opravilová, 2005 n Dítě nGenetika nVliv rodiny nIQ versus EQ nPotřeby dítěte n Učitelka nKvalifikace nOdbornost n OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ nČINNOSTI nSpontánní nŘízené n nIntegrovaná témata – tzv. „bloky“ Metody nSLOVNÍ -vyprávění, vysvětlování, práce s knihou, rozhovor nNÁZORNÉ -pozorování, předvádění n PRAKTICKÉ n- napodobování, manipulování, experimentování Aktivizující metody nDiskuse nŘešení problémů nMetodu tvořivé dramatiky natd. Organizační formy nIndividuální nSkupinová nFrontální n Specifika MŠ nPředškolní dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností, tzn. spontánně. nTyto zkušenosti zpracovává prostřednictvím hry. nDo řízených aktivit se aplikuje podstata spontánního učení. Další kategorie nSituační učení nSociální učení nProžitkové učení Situační učení nSituace, se kterými přichází děti nSituace, které se dějí ve třídě nSituace, se kterými přichází učitelka Sociální učení nNápodobou nOd sebe navzájem nITV -10 % toho, co slyšíme -20% toho, co vidíme -40% toho, o čem diskutujeme -80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme -90% toho, co se pokoušíme naučit druhé - - Prožitkové učení nUčení založené na přímých zážitcích dítěte, vycházející z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. LITERATURA: nBRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 nHAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006, 2008. nKALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X nOPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985 nOPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 nPRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 nPŘÍHODA, V. Problematika předškolní výchovy. Praha: SPN, 1966. n