PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Mgr. Tereza Škubalová terskub@mail.muni.cz PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – CÍLE A TÉMATA PŘEDMĚTU  osvojení dovedností charakterizovat tělesné a výrazové vlastnosti, schopnosti a tvořivost, charakter a strukturální vlastnosti osobnosti, její motivaci a normalitu ze zorného úhlu základních psychologických škol 1. Předmět základních a aplikovaných psychologických věd. 2. Metody psychologie osobnosti a výzkum v psychologii. 3. Biologické, sociální a osobní formativní vlivy působící na osobnost. 4. Osobnost, její struktura, dynamika a vývoj. 5. Tělesné, genderové a výrazové vlastnosti osobnosti. 6. Schopnosti a tvořivost. 7. Temperament. 8. Charakter. 9. Motivace osobnosti. 10. Normalita, zdraví a patologie osobnosti. ZÁKLADNÍ LITERATURA  KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. (Úvodní část k jednotlivým kapitolám se týká právě psychologie osobnosti).  Kohoutek, Rudolf. Dějiny psychologie pro pedagogy. Brno: MU, 2008. DOPLŇKOVÁ LITERATURA  Základy psychologie osobnosti. Edited by Rudolf Kohoutek. Brno : Cerm, 2000. 263 s. ISBN 80-7204-156-8..  Kohoutek, Rudolf. Metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. První vydání. Brno : Masarykova univerzita.Pedagogická fakulta., 2006. 96 s. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-3932-9. Řehulka, Evžen. Úvod do studia psychologie. Brno: Paido, 1997  Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Edited by Otto Čačka. Vyd. 3., opr. Brno : Doplněk, 2002. 382 s. ISBN 80- 7239-107-0.  Úvod do psychologie : psychologie osobnosti a zdraví žáka.Edited by Rudolf Kohoutek. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 167 s. ISBN 8021040777.  Základy psychologie osobnosti. Edited by Milan Nakonečný. Vyd. 1. Praha : Management Press, 1993. 679 s. ISBN 80-85603-34-9.  ABZ.cz : slovník cizích slov. 1. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI JAKO PŘEDMĚT ZÁKLADNÍCH A APLIKOVANÝCH PSYCHOLOGICKÝCH VĚD Psychologie zkoumá psychiku (duševno), která je komplexním a dynamickým jevem a má tuto strukturu: -psychické procesy -psychické stavy -psychické vlastnosti Často v současnosti dosud uváděná je charakteristika psychologie jako vědy zabývající se chováním a prožíváním. CHARAKTERISTIKA PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI  Pro psychologii je osobností každý člověk jako více či méně integrovaný a integrující, organizovaný a organizující biopsychosociální celek se všemi svými relativně stálými individuálními vlastnostmi (konstitučními, výrazovými, charakterovými, temperamentovými a intelektovými).  Cíle oboru: 1. Studium individuálních rozdílů (kvanti., nomotetický) 2. Studium individuální osoby jako jedinečného integrovaného celku (kvali., idiografický) Příklad definice – zakladatele psy.os. Gordona W. Allporta „Osobnost je dynamická organizace psychofyzických systémů uvnitř individua, která určuje jeho jedinečné přizpůsobení k jeho prostředí.“ Základní psychologické disciplíny Speciální psychologické disciplíny Aplikované psychologické disciplíny obecná psychologie patopsychologie pedagogická psychologie vývojová psychologie psychodiagnostika poradenská psychologie sociální psychologie zoopsychologie klinická psychologie psychologie osobnosti psychohygiena psychologie zdraví psychopatologie biopsychologie psychologie práce experimentální psychologie neuropsychologie vojenská psychologie psychologická metodologie psychometrie inženýrská psychologie dějiny psychologie diferenciální psychologie psychologie sportu POSTAVENÍ PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI V SYSTÉMU PSYCHOLOGICKÝCH DISCIPLÍN OSOBNOST JE ČASTO DEFINOVÁNA JAKO TO, CO ČLOVĚK: Osobnost JE CHCE MŮŽE Kam SMĚŘU JE MOŽNÁ TÉMATA SETKÁVÁNÍ  Typologie a teorie osobnosti – PsyO  Psychologie osobnosti, dynamika a struktura osobnosti – PsyO  Temperament a charakter, volní procesy – PsyO  Inteligence a kreativita - UVP/PsyO  Metody poznávání osobnosti dítěte - PsyO  Motivace a emoce - UVP SMĚRY, ŠKOLY, PARADIGMA V PSYCHOLOGII  Psychoanalýza  Gestaltismus (celostní či tvarová psychologie)  Behaviorismus  Humanistická psychologie  Kognitivistická psychologie  Postmoderní psychologie  Psychoanalytický  Humanistický  Rysový  Sociálně-kognitivní Hlavní přístupy k osobnosti 2. METODY PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI A VÝZKUM V PSYCHOLOGII a) Historie diagnostiky osobnosti b) Diagnostické metody c) Požadavky na metody d) Výzkum v psychologii – kvantitativní e) Výzkum v psychologii – kvalitativní A) HISTORIE DIAGNOSTIKY OSOBNOSTI  Teorie tělních tekutin (Galenos)  Frenologie, fyziognomie (Franz-Joseph Gall)  Teorie tělesných typů (Kretschmer / Sheldon) Pyknik/ Endomorf Atletik/ Mezomorf Leptosom/ Ektomorf B) PSYCHODIAGNOSTICKÉ METODY  Subjektivní– osoba vypovídá sama o sobě (rozhovor, dotazník např. na temperament Eysenckovův osobnostní dotazník EOD, Temperamentově zaměřený dotazník TE-ZA-DO, Minnesotský multifázový osobnostní inventář MMPI).  Objektivní – závisí více na vnějším chování a výkonech zkoumaného, člověk je postaven před úkoly či do situací – při jejich řešení se v chování manifestují osobnostní rysy, návyky, potřeby atd. (pozorování, laboratorní přístrojové metody např. Porteusovy labyrinty).  Projektivní - (např. kresby, výtvory, ROR, TAT, povídky na dané téma apod.). Psychodiagnostické testové metody Výkonové testy Testy inteligence Testy speciálních schopností Testy vědomostí Testy osobnosti Osobnostní dotazníky a inventáře (subjektivní) Objektivní testy osobnosti Projektivní testy osobnosti Rorschachachův test Test tří stromů SOUČASNÁ DIAGNOSTIKA OSOBNOSTI  rysové teorie:  G. Allport, R. B. Cattel 16PF (faktorová analýza)  H. J. Eysenck: 3 dimenze (I, E, N), biologický základ rozdílů  Big Five  Humanistické teorie:  škály sebepojetí  MMPI – Minessotský multifázový osobnostní inventář (empirická báze, norma x psychiatričtí pacienti) ČESKÁ LEXIKÁLNÍ STUDIE BIG FIVE C) POŽADAVKY NA METODY  Metoda = konkrétní cesta, způsob, nástroj, pomůcka k řešení dílčího odborného, vědeckého, vědeckého, výzkumného či experimentálního problému.  Validita (platnost, adekvátnost)  Normalizovanost  Standardnost  Objektivnost  Reliabilita (spolehlivost)  Kvalitativní i kvantitativní interpretovatelnost  Ekonomičnost D) VÝZKUM V PSYCHOLOGII - KVANTITATIVNÍ  Velký(reprezentativní) počet zkoumaných osob.  Využívá experimentu, měření psychických jevů, dotazníky, inventáře, psychologické testy.  Rychlý sběr údajů.  Přesné a numerické údaje.  Rychlá matematicko- statistická analýza a zpracování údajů.  Verifikuje nebo falsifikuje hypotézy.  Výsledky má relativně nezávislé od výzkumníka.  Možné zobecnění na populaci. E) VÝZKUM V PSYCHOLOGII - KVALITATIVNÍ  Zkoumá se poměrně malý počet zkoumaných osob.  Používá metody pozorování, analýzy textů a dokumentů, interview, plánovaná a dokumentovaná diskuse ve fokusové (ohniskové) skupině, transkripce přirozených interakcí jednotlivců.  Získává podrobný popis a vhled.  Zkoumá fenomén v přirozeném prostředí.  Umožňuje studovat procesy.  Umožňuje navrhovat teorie.  Hledá lokálně příčinné souvislosti. BIOLOGICKÉ, SOCIÁLNÍ A OSOBNÍ FORMATIVNÍ VLIVY (DETERMINANTY) A. Biologické faktory (zděděná konstituce, smyslové orgány, nervová soustava, žlázy s vnitřní sekrecí, instinkty). B. Socio-kulturní faktory (komplex společenských skupin, společenské prostředí, rodina, kultura, ,,duch doby"). C. Individuálně osobní faktory (specifika rozumu, citu, vůle a autoregulace). OSOBNOST, JEJÍ STRUKTURA, DYNAMIKA A VÝVOJ ANEB SLOŽKY OSOBNOSTI  Stavba těla (konstituce, výrazové projevy, motorika)  Temperament  Schopnosti  Motivace (dynamika osobnosti)  Charakter  Struktura osobnosti vcelku (JÁSTVÍ, INTEGRACE)  Vývoj osobnosti (ŽIVOTNÍ DRÁHA) STRUKTURA OSOBNOSTI sociální role morálně-volní vlastnosti, motivační dynamismy schopnosti vlohy povahové vlastnosti temperament TEMPERAMENT  Soubor převážně zděděných a vrozených duševních vlastností, které určují dynamiku chování a zejména emočního prožívání člověka.  Temperament se projevuje způsobem, formou reagování člověka ( afektivností, rychlostí a sílou reakcí) a dá se často výchovou usměrnit jen částečně. Historie  Hippokrates (460 – 377 př.n.l.)  Galenos (130-200 n.l.): podle míšení tělových tekutin a převládajícího živlu TEMPERAMENT V DĚTSTVÍ - THOMAS A CHESSOVÁ  „goodness of fit“ vyjadřuje zvládnutí požadavků a úspěšnou adaptaci na prostředí (vs „poorness of fit“)  Temperamentové kategorie: 1. úroveň aktivity 2. pravidelnost biologických funkcí 3. pozitivní nebo negativní reakce na nové situace, osoby a požadavky 4. snadná nebo obtížná adaptabilita na změnu 5. podnětový práh 6. kvalita převažující nálady 7. intenzita exprese nálady 8. odklonitelnost pozornosti 9. délka jejího rozpětí a stupeň vytrvalosti.  významné temperamentové typy: temperament snadný, obtížný a pomalu se rozehřívající HANS JÜRGEN EYSENCK (1916-1997)  Švýcarský psycholog a psychiatr: I-E  I. je senzitivní a své myšlení a jednání neustále podrobuje sebeanalýze a kritice. Klidný, tichý, uvážlivý a nezapojuje se do světa sociálních vztahů. Svět fantazie a imaginace - obvykle samotářský.  E. je asertivní, otevřenější, přikládá větší význam vnějšímu světu. Místo snění se více zapojuje do společenských a praktických záležitostí. Anglický psycholog německého původu. EOD (EPI). CARL GUSTAV JUNG (1875-1961) ODKAZY NA TESTY TEMPERAMETU Eysenckův test online: http://temperament.wladik.net/ Alternativa: http://www.brno- online.cz/testosob/testosob.htm Placené: http://www.psychotesty.psyx.cz/