3. Předškolní pedagog •Požadavky na: •KVALIFIKACI -Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících •KVALITU (profesionalitu) -Kompetence učitelky MŠ (Vašutová, 2001) -Standard učitele (www.evaluacninastroje.cz) -Požadavky vyplývající z RVP PV 3. Předškolní pedagog •PRACOVNÍ DOBA a PRACOVNÍ NÁPLŇ: •31 hodin -přímá práce u dětí • •9 hodin – nepřímá práce: •Plánování •Příprava pomůcek •Vedení dokumentace (TK, záznamy o dětech, hodnocení…) •Další vzdělávání, samostudium •Účast na ped. a provoz. radách •Organizační záležitosti třídy – výzdoba, spolupráce s kolegyní… •Spolupráce s rodiči – schůzky, hovorové hodiny…. •Specifické úkoly – vyplývají z náplně práce (BOZP, Inventarizace, knihovna, výzdoba školy….) 3. Předškolní pedagog •Kompetence: 1.Kompetence didaktická a oborově předmětová 2.Kompetence diagnostická a evaluační 3.Kompetence psychosociální a komunikativní 4.Kompetence manažerská Povinnosti pedagoga •analyzovat věkové a individuální potřeby dětí a v rozsahu těchto potřeb zajišťovat profesionální péči o děti, jejich výchovu i vzdělávání •realizovat individuální i skupinové vzdělávací činnosti směřující cílevědomě k rozvoji dětí, rozšiřování jejich kompetencí (schopností, dovedností, poznatků, postojů) •samostatně projektovat výchovné a vzdělávací činnosti, provádět je, hledat vhodné strategie a metody pro individualizované a skupinové vzdělávání dětí •využívat oborových metodik a uplatňovat didaktické prvky odpovídající věku a individualitě dětí •projektovat (plánovat) a provádět individuální výchovně vzdělávací činnosti s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami •provádět evaluační činnosti - sledovat a posuzovat účinnost vzdělávacího programu, kontrolovat a hodnotit výsledky své práce, sledovat a hodnotit individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení, monitorovat, kontrolovat a hodnotit podmínky, v nichž se vzdělávání uskutečňuje •výsledky evaluace samostatně uplatňovat v projektování (plánování) i v procesu vzdělávání •provádět poradenské činnosti pro rodiče ve věcech výchovy a vzdělávání jejich dětí v rozsahu odpovídajícím pedagogickým kompetencím předškolního pedagoga a mateřské školy •analyzovat vlastní vzdělávací potřeby a naplňovat je sebevzdělávacími činnostmi •evidovat názory, přání a potřeby partnerů ve vzdělávání (rodičů, spolupracovníků, základní školy, obce) a na získané podněty reagovat •Předškolní pedagog má vést vzdělávání tak, aby: •se děti cítily v pohodě (fyzické, psychické i duševní) •se děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi a možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický rozvoj •děti měly dostatek podnětů k učení a radost z něho •bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti •děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně •byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka •se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité •děti mohly pochopit, že mohou prostřednictvím vlastních aktivit ovlivňovat své okolí •děti obdržely speciální podporu a pomoc, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebují •Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog: •usilovat o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči •odpovídat za to, že rodiče mají přístup za svým dítětem do třídy a možnost účastnit se jeho činností •umožňovat rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení •vést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení 4. Přístupy k dětem •Autoritativní •Založen je na uplatňování moci •Jsou v něm role nadřazenosti a podřízenosti •Důsledkem je vzdor nebo poslušnost •Často bývá provázen i ze strany dětí vzdorem, vzpourou, bojem o moc • •Partnerský •Je založen na respektu •Vede k zodpovědnosti •Vytváří bezpečné sociální prostředí Partnerský přístup •Je založen na: •respektu - ničím nepodmíněném, zohledňujícím lidskou důstojnost a přijímajícím odlišnost lidí •uznání – kterým dáváme najevo, že si někoho vážíme pro to, jaký je a jak se chová • LITERATURA •ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 •ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X •KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2008. ISBN 978-80-9040-30-0-0 •KOŤÁTKOVÁ, S. Humanisticky orientovaná proměna učitelky. In Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Praha: APV, 2002. •KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. •MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Brno : Masarykova Univerzita, 2007. ISBN 80-042-1854-7 •MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X •SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8 •VAŠUTOVÁ, J. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In WALTEROVÁ, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha : PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-059-5 •