Cíle předmětu Účelem výuky předmětu je seznámit posluchače s pojetím a obsahem řízení výchovy a vzdělávání v ČR, hlavními současnými směry a koncepcemi a nástroji v oblasti řízení školství ČR se zaměřením na výchovně vzdělávací zařízení. Základem výuky bude seznámení se základními technikami a nástroji školského managementu a jejich praktickým uplatněním v souladu s aktuálními problémy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět základním pojmům studované disciplíny, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu Osnova 1. Kurikulum 2. Obsah vzdělávání 3. Česká školská soustava 4. Správa a samospráva školy i školství v ČR 5. Rámcový vzdělávací program 6. Evaluace vzdělávání a výchovy 7. Klima školy a klima třídy 8. Právní základy řízení školství v ČR Výukové metody Výukové metody ve vyučovacím jazyce: teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím materiálů v elektronické podobě Metody hodnocení Přednášky, Předmět je ukončen ústní zkouškou nebo písemným testem. písemný test má 10 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 50 otázek správně Literatura: WALTEROVÁ, E. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1994. 185 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-0846-6 Zákon ČNR č. 76/1978 Sb. o školských zařízeních PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Pedagogika, Praha : UK Praha, XLVI, 4, s. 399-400. ISSN 3330-3815. 1996. (recenze). BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s. : t. Bibliogr. s.: 152-160 a za kap. ISBN 80-7184-025-4. Náhradní obsah: Vyhláška MŠMT č.354/1991 o středních školách WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu : kniha pro učitele. Praha : Karlova univerzita, 1997. 219 s. ISBN 80-86039-27-7. Zákon ČNR č. 564/1990 Sb.o státní správě a samosprávě ve školství Zákon č.29/1984 Sb. Zákon o základních, středních a vyšších odborných školách SVĚTLÍK, J. Marketing školy. 1. vyd. Zlín : Ekka, 1996. 382 s. : i. Bibliografie: s. 375-376. - Rejstřík. ISBN 80-902200-8-8 PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník [Portál, 1995]. 1.vyd. Praha : Portál, 1995. 292 s. Obálkový podnázev: Teorie výchovy a vzdělávání, pedagogická psychologie, architektura vzdělávací soustavy, sociologie vzdělávání, pedagogický výzkum, filozofie výchovy, nové trendy ve vzdělávání. ISBN 80-7178-029-4 Literatura OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. 109 s. ISBN 80-7067-941-7. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 121 s. ISBN 80-244-1359-0. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. ŠŤÁVA, Jan. Školský management. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006. 11 s. ISBN 80-7204-457-5. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. BACÍK, František a Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995. 160 s. ISBN 80-7184-025-4. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006. 300 s. ISBN 80-7357-176-5. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996. 382 s. ISBN 80-902200-8-8. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc.