Otázky k testu I Obecná biologie a rozmnožování 1. Znát následující vědy – otázky typu: Co zkoumá botanika nebo Jak se nazývá věda, která zkoumá tkáně? · Molekulární biologie – zkoumá Bi jevy na molekulární úrovni – struktura a vztah makromolekul + děje (buněčné dýchání, fotosyntéza) • Cytologie – nauka o buňce • Histologie – nauka o tkáních • Anatomie – vnitřní stavba organismu a jeho orgánů • Morfologie – vnější stavba (tvary)ORG a jejich orgánů • Fyziologie – funkce soustav a jejich orgánů (vztahy) • Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti ORG • Ekologie – vztah OGR k prostředí a vzájemné vztahy • Imunologie – obranné funkce organismů • Etologie – chování živočichů a člověka 2. Jaké 2 typy rozmnožování známe – zásadní rozdíl mezi nimi? (pohlavní – nepohlavní) 3. Vysvětlete pojem hermafrodit. 4. Vysvětlete pojem gonochorista. 5. Vysvětlete pojem pohlavní dimorfismus (pohlavní dvojtvárnost)? 6. Vysvětlete pojem vývoj přímý (vajíčko – jedinec). 7. Vyberte z nabídky, který živočich má vývoj přímý . 8. Vysvětlete pojem vývoj nepřímý s proměnou dokonalou (vajíčko – larva – kukla -jedinec). 9. Vysvětlete pojem vývoj nepřímý s proměnou nedokonalou (vajíčko – larva – jedinec – není stádium kukly). 10. Při nepohlavním rozmnožování vznikají zcela identičtí jedinci – jak se nazývají? (klony). Buňka a genetika 1. Co je to buňka? 2. Jaké 2 základní typy buněk rozlišujeme (prokaryotická a eukaryotická)? 3. Jak se liší prokaryotická buňka od eukaryotické? 4. Jaké organismy mají prokaryotickou buňku? 5. Jaké organismy mají eukaryotickou buňku (všechny mnohobuněčné)? 6. Jakou buňku mají bakterie a sinice? (prokaryotickou) 7. Vyjmenujte organely, které se nacházejí v eukaryotických buňkách? 8. Jak se od sebe liší živočišná a rostlinná buňka (R-buněčná stěna, chloroplasty, vakuoly)? 13. V které organele probíhá fotosyntéza? (chloroplast) 14. Které organele se říká „elektrárna“ buňky, protože v ní probíhá buněčné dýchání, kterým buňka získává energii? (mitochondrie) 15. Co je hlavní složkou buněčné stěny rostlin? (celulosa) 16. Co znamená haploidní buňka? (má jednu sadu chromozomů – např. pohlavní buňky – poloviční počet chromozómů než tělní buńky) 17. Co znamená, je-li u buňky napsáno 1n? (je haploidní) 18. Co znamená diploidní buňka? ( tělní buňky – viz níže) 19. Co znamená, je-li o buňce napsáno 2n? (je diploidní) 20. Jaké jsou naše tělní (somatické) buňky – haploidní nebo diploidní? (diploidní – vznikly splynutím pohlavních buněk, které mají 1 sadu (poloviční počet) chromozomů -vznikne úplná sada chromozómů). 21. Jaké jsou pohlavní buňky (spermie, vajíčko) – haploidní nebo diploidní? (haploidní – aby při jejich splynutí zůstal počet chromozómů stejný – 23 chromozomů – pak 46) 22. Co znamená zkratka DNA (= deoxyribonukleová kyselina)? 23. Co znamená zkratka RNA? (= ribonukleová kyselina) III Paraziti 1. Jaký je rozdíl mezi ektoparazitem a endoparazitem? 2. Co je to boubel? 3. Jaký organismus je původcem spavé nemoci a kdo ji přenáší? 4. Kdo je původcem malárie a kdo ji přenáší? 5. Který prvok způsobuje zánětlivá ložiska na játrech králíků nebo zajíců? 6. Vysvětli pojmy reducent (rozkladač), konzument a producent. 7. Co způsobuje měňavka úplavičná? 8. Který prvok přenášený kočkami je nebezpečný těhotným ženám a proč. 9. Kterou tasemnicí se můžeme nakazit vepřovým masem? 10. Kterou tasemnicí se můžeme nakazit hovězím masem? 11. Který hlíst způsobuje svědění u konečníku a proč? 12. Sloní nemoc způsobuje... 13. Proč je nebezpečný svalovec a jak se jím můžeme nakazit? 14. Co může způsobit škrkavka? 15. K čemu se využívají pijavky? 16. Vysvětlete autoinfekci a u kterého parazita je typická (roup). IV Rostliny 1. Co je to fotosyntéza? 2. Probíhá fotosyntéza v noci? 3. V které organele probíhá fotosyntéza? 4. Proč je potřeba sluneční energie, aby fotosyntéza probíhala? (dodává energii – je to endotermická reakce, k jejímu průběhu je potřeba energie) 5. Jak se liší fotosyntéza a dýchání (endotermická x exotermická reakce, opačné reakce – vzniká nebo se spotřebovává se kyslík) ? 6. Jak se nepohlavně rozmnožují rostliny? ( řízky, šlahouny, kousky oddenků, kořenů, stonků, listů… - není to semeny – to je pohlavní rozmnožování) . 7. Které rostliny se rozmnožují výtrusy? (řasy, mechorosty, kapraďorosty) 8. Kvetou kapradiny? (Ne – rozmnožují se výtrusy ) 9. Jaké 2 kořenové systémy u rostlin rozlišujeme? 10. Vysvětlete pojmy: stéblo, stvol, lodyha, oddenek. 11. Nakreslete a popište list. (čepel, řapík, žilnatina) 12. Nakreslete schematicky listy střídavé, vstřícné, v přeslenu (přeslenité), v přízemní růžici. 13. Jaký je rozdíl mezi listem jednoduchým a složeným? (jednoduchý = 1 list, složený je tvořen z lístků = např. akát) 14. Na jaké 2 skupiny dělíme plody podle oplodí? (suché a dužnaté) 15. Jaké květní obaly rozlišujeme? (rozlišené = kalich a koruna, nerozlišené =okvětí) 16. Samčí pohlavní orgán v květu je.... (tyčinka) 17. Samičí pohlavní orgán v květu je.... (pestík) 18. Kde jsou v květu uložena vajíčka (samičí pohlavní buňky – v pestíku)? 19. Kde jsou v květu uložena pylová zrna (tyčinka – prašníky)? 20. Vysvětlete pojem jednopohlavný a oboupohlavný květ. (Oboupohlavný má tyčinky i pestík – obě pohlaví; jedpopohlavný = má jen tyčinky (samčí orgán = pak je to samčí květ) nebo jen pestík (samičí orgán = pak je to samičí květ) 21. Vysvětlete pojem jednodomá a dvoudomá rostlina. Jednodomá – ta, která má jednopohlavné květy (samčí i samičí) na 1 rostlině) Dvoudomá – ta, která má jednopohlavné květy (samčí i samičí) na různých rostlinách – třeba vrba – na jednom stromě jsou jen samičí květy a na druhém stromě jen samčí – znají to zahradníci – některé rostliny se musí kupovat 2 - samčí a samičí (kiwi) 22. Vysvětlete pojmy opylení a oplození. Může dojít k oplození bez opylení? Opylení je přenos pylu z tyčinek na pestík , oplození je splynutí pohlavních buněk – k tomu dochází až po opylení – není opylení = není oplození = není plod VI Viry, bakterie 1. Jaký typ buňky mají viry (žádnou – nitrobuněční paraziti)? 2. Jak se rozmnožují viry (využívají aparát napadené buňky)? 3. Jakou nukleovou kyselinu obsahují viry (DNA nebo RNA – vždy jen jednu z nich)? 4. Proč na léčbu virových onemocnění nepoužíváme antibiotika (virus je skryt uvnitř buňky)? 5. Co je to inkubační doba? 6. Vyberte, která onemocnění jsou vyvolána viry (tabulka v prezentaci – přehled onemocnění). 7. Vyberte, která onemocnění jsou vyvolána bakteriemi. (tabulka v prezentaci – přehled onemocnění). 8. Vysvětlete, jak působí na bakterie antibiotika (působí na jejich buněčnou stěnu)? 9. Jaký typ buněk mají bakterie? 10. Co to jsou plazmidy a jaký mají význam (prezentace o bakteriích)? 11. Co to jsou koky? 12. Co to jsou bacily? 13. Jsou bakterie pouze škodlivé? 14. Co znamená, že bakterie jsou kosmopolitní? 15. Co je to patogenní bakterie? 16. K čemu bakterie využíváme? 17. Které pohlavní nemoci jsou vyvolány bakteriemi? 18. Co je to zubní plak, jak vzniká zubní kámen?