Školský management Školský management •Víceúrovňový systém řízení a organizace školství •Ministerstvo školství, krajský úřad, obecní úřad •Výkon funkce právního subjektu, řízení a provozování školy •Plánování, organizování, vedení lidí, kontrolování • • Management školy •Řízení a organizace provozu školy •Vedení lidí ve škole •Plánování a hodnocení rozvoje školy •Řízení pedagogického procesu •Kontrolní činnost •Řízení vnějších vztahů a reprezentace školy Škola jako systém •Základní prvky – pracovníci školy, z nichž každý zastává svou funkci, i více funkcí. •Prvky jsou provázány strukturou formálních vztahů •Tyto vztahy vyplývají z externích a interních norem •Neformální vztahy – mezilidské •Kvalita vztahů mezi prvky předurčuje integritu školy •Dobře nastavené vztahy - synergický efekt • Škola jako transformační systém •Vstupy do systému jsou transformovány do výstupů •Výstupy – žádoucí kvalita absolventa •Transformační procesy: •Výchovně vzdělávací proces •Podpůrné procesy – udržování vztahů s rodiči a veřejností •Manažerský proces Řízení a škola •Dobře fungující škola- většina chodu řízena regulativy: •Vytvářeny obligatorně na základě školského zákona •Rozvrh hodin, školní řád, řád školní jídelny, výpůjční řád knihovny, rozpis dozorů, rozpis odborných učeben… •Vedení zasahuje jen v mimořádných případech • Makrořízení školy •Škola jako prvek školského systému •Státní správa: ředitel školy, obecní a krajský úřad, česká školní inspekce, ministerstva •Samospráva: obec, kraj Mikrořízení školy •Řídící procesy uvnitř systému školy •Řízení pedagogického procesu •Řízení ostatních procesů •Synonymum management školy Škola jako specifická organizace •Nevytváří zisk, poskytuje kvalitní službu (většinou veřejnou) •Výchova a vzdělávání - vzájemné působení lidí •Vytváření osobnosti žáka – potřeba začlenit školu do širšího kontextu vlivů •Synergické působení jako důsledek kvalitního managementu •Soulad mezi pedagogickou koncepcí školy a řízením Řízení, vedení a správa školy •Management a leadership zpravidla v jedné osobě – ředitel •Správa školy – školská rada Školská rada •Při ZŠ, středních a vyšších odborných školách •Zřizuje zřizovatel, stanovuje počet členů a volební řád •Na 3 roky •Schvaluje výroční zprávu, školní řád… •Podává návrh na odvolání ředitele, na vyhlášení konkurzu •Tam, kde školská rada není, plní úkoly zřizovatel Manažerské funkce ve školském prostředí •Rozhodování a plánování •Organizování •Vedení lidí •Kontrola • Rozhodování jako začátek řídícího procesu •1. Identifikace, zda jde o rozhodovací situaci •2.Formulace problému, stanovení cíle •3. Získání a zpracování informací •4. Stanovení variant řešení a jejich posouzení •5. Formulace rozhodnutí a jeho realizace •6. Ověřování správnosti rozhodnutí • • typy rozhodování •Programové rozhodování – známý problém, snadno definovatelné informace, dobře strukturovaný problém •Neprogramové rozhodování – nekompletní informace, nějaká neobvyklost, méně údajů k dispozici Vliv podmínek •Podmínky jistoty – ideální situace •Podmínky rizika – manažer se rozhoduje na základě svých zkušeností, druhotných informací, mnoho podobných informací z minulosti, výsledek je odhadován •Podmínky neurčitosti – omezené množství informací, informace neurčité, týká se většinou vzdálenější budoucnosti Past rozhodovacích procesů •Past zakotvení •Past status quo •Past utopených nákladů •Past potvrzujících informací •Past odhadů a prognóz Plánování •1. krok – vymezení cíle •2. krok – cesta k dosažení cíle (plánování prostředků, způsobu a času) •Způsob dosahování cíle •Analýza minulosti – extrapolace •Vychází z budoucnosti - anticipace • Plánovací otázky •Kde jsme nyní? •Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? •Jak se tam dostaneme? •Jak zjistíme, že se tam dostaneme? •Jak poznáme, že jsem se tam dostali? Vize v řízení školy •Přesně definovaná a termínovaná •Neustále připomíná škole, čeho chce dosáhnout •Určuje směr a slouží jako korektor při všech činnostech školy •Ztotožnění pracovníků školy s vizí – sdílení vize Plánování ve škole •Tvorba projektu rozvoje školy •Tvorba dílčích projektů a akcí školy •Psaní projektů za účelem získání grantové podpory •Projektování pedagogické práce školy •Příprava výuky formou projektu Operacionalizace vize •OPERACIONALIZACE VIZE Stávající stav REALIZACE 1.Obecný cíl 2. Obecný cíl 3. Obecný cíl Konkrétní cíle až úkoly Typy plánů •Roční plán školy •Dílčí plány – hospodaření, kontrolní, pro rozvoj lidských zdrojů, krizové plány •Soubor plánů školy – vypovídá o manažerské zdatnosti vedení školy Kritéria dobrého plánování •Stanovení •Osobní odpovědnosti •Termínů •Indikátorů plnění dílčích cílů • Situační analýza školy - SWOT • Kritické interní nedostatky KVADRANT II Existuje neschopnost využít externích příležitostí školy KVADRANT I Externí příležitosti jsou v souladu s přednostmi školy KVADRANT III Externí hrozba je schopna ohrozit existenci školy tím, že využije interního nedostatku Podstatné interní přednosti KVADRANT IV Externí hrozba může poškodit přednosti školy Externí příležitosti Převládající externí hrozby Vnější vlivy obecné •Politické •Ekonomické •Demografické •Sociální a kulturní •Technologické a technické • • Vnější vlivy specifické •MŠMT a krajské odbory •Rezortní organizace (ústavy, ČŠI, okolní školy a školská zařízení) •Zřizovatel •Konkurence •Partneři školy •Rodiče, komunita • Vnitřní vlivy •Pedagogická koncepce a strategie •Pedagogičtí pracovníci •Kultura a klima školy •Materiální vybavení, finanční situace •Umístění •Historie a image •Řízení a vedení Organizování •Princip OSCAR •Cíle (O= Objectives) •Specializace (S= Specialization) •Koordinace ( C= Coordination) •Pravomoc (A=Authority) •Zodpovědnost (R= Responsibility) • • Organizační struktura školy •Organizační řád •Uplatnění principu subordinace •Pedagogická rada •Organizační struktura liniově – štábního typu Základní organizační dimenze •Stupeň formalizace (rozpracovanost pracovních postupů) •Stupeň centralizace (delegování pravomocí) •Stupeň složitosti (vertikální dimenze – počet stupňů řízení a horizontální dimenze – počet odlišných činností na stejné úrovni) Ředitel školy •Funkční závislost •Požadovaná kvalifikace •Výběrové postupy •Jmenování •Úloha a pravomoc , správní, finanční a pedagogická odpovědnost •Odpovědnost za vztahy s okolím •Vyučovací povinnost •Způsob hodnocení •Sdružení ředitelů •Další vzdělávání Funkce v organizaci školy •Funkce vyplývající z nějakého předpisu •ředitel, zástupce ředitele •Výchovný poradce, koordinátoři, psycholog •Třídní učitel •Funkce vyplývající ze specifických potřeb školy •Vedoucí učitel praktického vyučování •Vedoucí učitel odloučeného pracoviště •Knihovník a další • Funkce třídního učitele •Jedna z nejdůležitějších funkcí •Žádné oficiální standardy, žádná profesní příprava •Organizačně řídí a výchovně vede kolektiv třídy •Provádí administrativu •Komunikuje s rodiči Poradní orgány •Pedagogická rada •Širší vedení školy •Kolegium třídních učitelů apod. • Žákovská (studentská) samospráva •Žáci mají možnost rozhodovat, působit na jiné, nést odpovědnost, kritizovat, podřizovat se názoru většiny •„škola demokracie“ •Podmínkou je dobré partnerství s vedením školy Vedení •Pro školu je optimální •participativní styl vedení lidí •Umožňuje pedagogickým pracovníkům podílet se na řídícím procesu •Je třeba pracovníkům poskytovat dostatek informací •Je časově náročnější než autoritativní styl Manažerské techniky participativního vedení •Delegování •Řízení podle cílů – MBO •Řízení pomocí informací •Efektivní vedení porad •Řízení konfliktů Delegování •Vyznačeno v organizačním schématu školy •Přesný a jednoznačný popis trvalého charakteru •Stanovení odpovědnosti a pravomocí •V náplni práce daného pracovníka Řízení podle cílů - MBO •Shoda pracovníků na cílech (vizích) školy •Rozpracování do realizačních cílů •K tomu technické zabezpečení a způsob zpětné vazby Efektivní vedení porad •Přispívá k odstranění překážek v práci •Podpora přímé komunikace •Budování „týmového ducha“ školy Řízení pomocí informací •Poskytování všech informací o chodu školy •Prevence vzniku fám a pomluv •Informační systém škol •Obousměrný tok informací •Toky informací mezi školou a okolím Motivace •Zdroje motivace: •Potřeby •Návyky •Zájmy •Hodnoty, ideály a cíle • Stimulační prostředky ve škole •Hmotná odměna •Atraktivní obsah práce •Povzbuzování pracovníků •Hodnocení •Atmosféra pracovní skupiny •Specifické uzpůsobení podmínek •Podpoření identifikace s profesí, školou Demotivátory ve škole •Školní „politika“ – soutěžení o moc, vliv či zdroje, protekce •Rozporná očekávání od vedoucích pracovníků •Zmatené pokyny •Neproduktivní porady •Pokrytectví •Utajování, zadržování informací •Neustálé a neúčelné změny Kontrola •Posláním této manažerské funkce je včasné a hospodárné zjištění nedostatků, jejich rozbor a přijetí opatření •Včasné stanovení významnosti odchylky •Kontrolní zjištění pozitivní a negativní Fáze procesu kontroly •Stanovení cílů kontroly •Kritérií a standardů •Rozbor kontrolovaných procesů •Vyhodnocení odchylek •Přijetí závěrů •Zajištění realizace závěrů Kontrola podle obsahové náplně •Dodržování plánu vzdělávání •Povinná dokumentace •Osnovy ŠVP • Kontrola podle úrovně řízení •Strategické kontrolní procesy – výroční zpráva, zpráva o hospodaření,… •Operativní kontrolní procesy – inventury, včasné předávání pokynů, dozory, zamykání apod… Kontroly podle charakteru provádění •Pravidelné – zápisy v třídní knize,docházka, bezpečnost v dílnách a nepravidelné – dozory, úklid,… •Interní a externí •Preventivní – revize, zdravotní kontroly,… •Průběžné – hospitace, sledování rozpočtu, kontroly prospěchu a chování,… •Následné – výsledky písemných prací, dodržení termínů,.. Hospitace •Návštěva vyučovací hodiny, poznání stavu a úrovně vzdělávací a výchovné práce •Inspektoři a ředitelé škol •Metoda pozorování •Hospitační rozhovor • Evaluace •Externí a interní •Vzájemné synergické doplňování •Důležitá volba strategie •Standardy •Sjednocené metody