Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu Tělesná kultura/výchova •Do tělesné kultury patří tělesná výchova = pedagogický proces, je součást edukačního systému. •Škola by měla vytvořit vztah člověka k celoživotním sportovním aktivitám. •Pojem tělesná kultura zahrnuje také veškeré poznatky, činnosti a zvyklosti spojené s péčí o tělo a tělesný rozvoj Tělesná kultura je obecný pojem, kterému je podřazeno: •Tělesná výchova (součást výchovně vzdělávacího procesu, pedagogický proces) •Sport (řízený tréninkový proces s cílem dosažení určité výkonnosti ve zvolené specializaci a uplatnění v soutěžích) •Pohybová rekreace (obnova a rozvoj tělesných a duševních sil – kondice prostřednictvím pohybové činnosti). • Zdraví podle WHO •Je to ideální stav, založený na komplexnosti zdraví. Zároveň se přechází od léčení nemoci směrem k předcházení nemocem. Cíl tělesné kultury se promítá do dvou funkcí: •funkce kompenzační – vyrovnání nepříznivých vlivů snížené možnosti pohybu •funkce stimulační – podněty pro trvalý (celoživotní) zájem o pohybovou aktivitu • •Cílem tělesné výchovy je pohybově a tělesně kultivovaný člověk, •správně chápána tělesná výchova a pohybová aktivita směřuje ke zdravému stylu, je součástí životního stylu a je spojena s prožitkem •Pohybová činnost má u dětí i funkci socializační, je vhodnou náplní volného času, preventivní prostředek proti nežádoucím sociálním jevům. • • Tělesná výchova •Termín vznikl až ve 20. století, ale používáme ho pro označení různých činností, jejichž cílem je osvojování pohybových dovedností, zvyšování tělesné kondice, fyzické zdatnosti, upevňování zdraví, •z prostředku přípravy na práci a boj se postupně stával prostředkem společenské zábavy (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001). •-> zvládání problémů, sebedůvěra, autorita… • Vývoj tělesné výchovy •Antika (Kalokagathie jako ideál harmonického souladu a vyváženosti tělesné i duševní krásy) •Úpadek zájmu o tělo ve středověku •Zavedení povinné tělesné výchovy do škol Rakouska-Uherska (Stát i armáda měly zájem o zavedení povinné tělesné výchovy do škol, k němuž došlo od 60. let 19. stolení). •Po roce 1948 tělesná výchova ve školách sleduje ideově politické cíle a žáci jsou hodnoceni především podle dosaženého výkonu (srov. Mužík In Střelec, 2004, s. 63). •Současná tělesná výchova by naproti tomu měla přispívat k výchově ke zdraví a zabývat se zdraví. • Funkce tělesné výchovy •1. zdravotní – upevňování a rozvoj zdraví, rozvoj tělesné zdatnosti, uvědomění si významu cvičení pro tělesný vývoj, zásady osobní hygieny, otužování, návyky správné výživy, •2. vzdělávací – poznatky o sportech, názvosloví, technika, styl, taktika, pravidla, názvy používaných zařízení, nářadí, základy měření a hodnocení tělesné a pohybové výkonnosti, •3. výchovná – fyzická námaha, překonání překážek, přispívá k utváření povahových vlastností, tělesné aktivity souvisí s estetickým zážitkem, k estetizaci zevnějšku, k pohybové kultuře. • Prostředky a organizační formy tělesné výchovy (srov. Mužík, Krejčí, 1997): • 1. základní organizační formou je vyučovací hodina •2. pohybová činnost před výukou – zejména na 1. stupni je prospěšné zahájit výuku cvičením •3. pohybová činnost během výuky – pozorujeme-li fyzickou a psychickou únavu žáků, •4. pohybová činnost o přestávkách, •5. pohybové činnosti ve školní družině – nejlépe mimo školní budovu – na hřišti atd. •6. cvičení v přírodě, školy v přírodě, školní výlety, specializované kurzy (např. lyžařský výcvik) • Zdravotně orientovaná zdatnost •Stupeň zdatnosti má individuální úroveň potřebnou pro zdravý a aktivní způsob života určitého jedince. •Umožňuje člověku vyrovnávat se s pracovním a dalším zatížením, věnovat se v dostatečné míře pohybovým činnostem ve volném čase. •Není dán výkonnostními normami, ale je dán individuálními odlišnostmi každého člověka. • •Aerobní zdatnost: způsobilost organismu účelně přijímat, přenášet a užívat kyslík k pohybové činnosti. •Projevuje se schopností svalů vykonávat práci vytrvalostního charakteru, sekundárně vede k efektivnější srdečně cévní činnosti a redukci nadbytečných tuků. •Pro její udržování nebo zlepšování je třeba dynamické pohybové činnosti velkých svalových skupin (např. běhání, jízda na kole) minimálně 15 minut 3krát týdně. Aerobní zatížení 60-90% maximální srdeční frekvence (orientačně 220 tepů minus věk člověka). • • •Svalová zdatnost: svalová síla, vytrvalost, flexibilita a další složky. Je důležitým předpokladem tzv. svalové rovnováhy pro správnou funkci podpůrně pohybového systému (správné držení těla). Svaly posturální je nutné protahovat, svaly fázické posilovat. • •Složení těla: patří k základním ukazatelům zdatnosti. Upravuje se aerobním zatížením trvajícím více než 20 minut, příjmem potravy s nižší energetickou hodnotou. • Literatura: • •MUŽÍK V. - KREJČÍ M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7. •MUŽÍK, V. – TUPÝ, J. Tělesná výchova jako součást výchovy ke zdraví. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2246-9. •MUŽÍK, V. Tělesná výchova – Součást výchovy ke zdravému životnímu stylu. In STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86-63321-7. •NOVÁČEK V., MUŽÍK V., KOPŘIVOVÁ J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2642-1. •PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. •