Zdravá škola škola podporující zdraví •Koncepce, která vstoupila do povědomí české pedagogické veřejnosti v rozmezí let 1991 – 1993 •jako jedna z alternativních edukačních možností prošla do současnosti určitým vývojem: •à ztratila některé ze znaků výlučnosti, •à modifikovala se do specifických modulů aplikovatelných na jednotlivých stupních školního vzdělání, včetně mateřské školy. •Podstatou projektu je vytvoření zdravého prostředí v našich školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a zdraví podporujícímu chování. •Autoři projektu chápou školu „nejen jako místo pro vzdělávání, ale zároveň jako jedno z prostředí pro podporu zdraví a šíření myšlenek zdravého života. •Smyslem vytvoření sítě zdravých škol je postupné naplňování vize, podle níž má každé dítě a každý mladý člověk v Evropě právo být vzděláván ve škole podporující zdraví“ (Svobodová, 2004, str. 72). •Současná podoba projektu Zdravá škola se opírá o tři pilíře: –pohodu prostředí, –zdravé učení, –otevřené partnerství. – –(Vychází z komplexní definice zdraví jako stavu psychické, fyzické a soicální pohody.) – •Každé z těchto tří základních východisek je blíže konkretizováno prostřednictvím zásad, které specifikují stěžejní tendence v rámci těchto východisek: – •Pohoda věcného prostředí (prostředí školy, tříd a dalších učebních prostor školy má být vybaveno tak, aby splňovalo požadavky účelnosti, estetičnosti, bezpečí a hygieny a aby bylo přístupné, podnětné a funkční). •Pohoda sociálního prostředí (spočívá v humanistických postojích jednoho k druhému, ve vytváření pozitivního klimatu školy, v podpoře otevřené komunikace a vstřícnosti, úcty, důvěry, snášenlivosti, trpělivosti a ochoty pomoci). •Pohoda organizačního prostředí (předpokládá, že organizace činnosti ve škole je v souladu s požadavky režimu dne, střídání práce a odpočinku, zdravé výživy a aktivního pohybu dětí a učitelů). •Smysluplnost (předpokládá praktickou využitelnost toho, co se děti naučí, změnu metod výchovně vzdělávací práce; při vyučování jsou respektovány zkušenosti dětí a jejich zájmy a je kladem důraz na autentické a prožitkové učení). •Možnost výběru, přiměřenost (předpokládá možnost zvládnout základní i rozšiřující učivo způsoby odpovídajícími typu inteligence a osobnosti žáka; učivo je přiměřené věku žáka a vyvážené z hlediska poměru rozumové, citové a sociální výchovy). •Spoluúčast a spolupráce (předpokládá používání metod a forem výuky, které nabízejí využití demokratických principů, efektivní kooperace a spoluúčasti dětí, rozvíjení kontaktů s dalšími sociálními a odbornými partnery – rodiči, představiteli veřejné správy a zástupci dalších na výchově participujících institucí). •Motivující hodnocení (předpokládá dostatek údajů o tom, jak se žákům daří uskutečňovat vlastní rozvoj v podobě zpětné vazby, ocenění a podpory; vytvářením nekonkurenčního a nesoutěžního prostředí se snažit o posílení dětské sebedůvěry, samostatnosti, odpovědnosti a nezávislosti na vnější autoritě). •Škola – model demokratického společenství (předpokládá změnu hierarchicky uspořádaných vztahů ve vztahy partnerské, které umožňují zážitek demokratického života nejdříve uvnitř, ale později také vně školy). •Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce (předpokládá otevření se navenek vůči veřejnosti včetně partnerského vztahu vůči podnikům, organizacím, službám a úřadům v lokálním rozsahu) • •(dále viz Svobodová, 2004, str. 75 – 79; Havlínová, 1998). • Srovnání východisek „Zdravé školy“ s koncepcí RVPZV àoba dokumenty směřují ke stejným cílům, ale každý se vyznačuje specifickou edukační strategií: • •V projektu „Zdravá škola“ je zdraví ve své fyzické, psychické a sociální dimenzi deklarováno jako hlavní a dominantní cíl. To se promítá ve výchovných i vzdělávacích aspektech celého projektu, přičemž výchovné zřetele zde mají prioritu. • •RVP ZV je programem komplexnějším a ucelenějším (ve smyslu vyváženosti vzdělávacích a výchovných dimenzí). RVP ZV je celostátně realizovaný edukační program s legislativně a institucionálně zabezpečenou podporou. • •Projekt „Zdravá škola“, který byl v době svého vzniku přijímán spíše jako jedna z alternativních edukačních možností, v mnohém inspiroval tvůrce RVP. •Problematika zdravého rozvoje žáka se prolíná v RVP v jeho kurikulárním zakotvení, klíčových kompetencích, vzdělávacích oblastech, průřezových tématech a v dalších doprovodných edukačních prostředcích tohoto koncepčního východiska pro reformu českého základního školství. •V obou těchto dokumentech („Zdravá škola“ a RVP ZV) se promítá globální strategie Světové zdravotnické organizace (World health organization), která pod názvem Zdraví 21 (Health 21) deklarovala dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva (dále viz Holčík, 2004). • Literatura: •HAVLÍNOVÁ, M. et al. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. •SVOBODOVÁ, J. Projekt Zdravá škola – škola podporující zdraví. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004, s. 70 – 8l. •HOLČÍK, J. Základ evropské zdravotní politiky a výchovy ke zdraví. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 6. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2004. ISBN 80-902653-9-4.