Vypracovala: üPetra Čapková multikulti.JPG •nesnášenlivost, netolerantnost, nerespektování • •ve společnosti může být různého druhu – nejčastěji se setkáváme s: ürasismem, ükrajním nacionalismem, üantisemitismem üxenofobií, • •existuje ovšem i řada jiných intolerancí, zaměřených proti rozmanitým skupinám obyvatel – např. odlišně sexuálně orientovaným, fyzicky či mentálně postiženým • •je v doslovném překladu strach z cizinců. • •Slovo se většinou užívá pro označení nesnášenlivosti k lidem z jiných zemí a neúcty k jejich tradici a kultuře. • •Xenofobii lze také chápat jako předsudek, který vytváří negativní názor bez jakékoliv předcházející znalosti. • •Z xenofobie vyrůstají také ideologie, které hlásají nadřazenost jedné skupiny lidí nad druhou: rasismus, antisemitismus, nacismus . • •Rasismus je názor, který tvrdí, že někteří lidé jsou nadřazení a jiní méněcenní z důvodu příslušnosti k určité rase. • •Rasisti definují rasu jako skupinu lidí stejného původu. • •Rozlišují různé rasy podle fyzického charakteru, jako je barva kůže nebo kvalita vlasů. • •Slovo „rasismus“ se používá k označení agresivního či ponižujícího chování k příslušníkům jiné rasy. • • je výraz pro nepřátelství nebo předsudky vůči židům, vedoucí od individuální nenávisti jednotlivce až ke skupinové (institucionalizované) perzekuci židů. • •nejextrémnější příklad antisemitismu přinesla nacistická ideologie Adolfa Hitlera, která vedla ke genocidě 6 milionů evropských židů za druhé světové války 31870942.jpg 146294-top_foto1-x18lw.jpg •je ideologií Národně socialistické německé dělnické strany (NSDAP), která vznikla v roce 1919 a vládla v letech 1933-1945 v Německu v čele s vůdcem Adolfem Hitlerem. V zásadě byl postaven na následujících pilířích: • - vůdcovský princip: moc je soustředěna do rukou jednotlivce, který fakticky ovládá chod celého státu • - totalitní stát: zájmy jednotlivců jsou podřízeny zájmům společenství, stát ovládá vše, včetně soukromé sféry jednotlivce. • - řízená ekonomika: ekonomika je zcela podřízena zájmům státu • •Etnikum = skupina lidí, kterou spojuje společný původ, zvláštní kulturní znaky (především jazyk), tradice a mentalita • •Etnicita = žádoucí i nežádoucí kulturní hodnoty , normy a životní styl,které identifikují a odlišují členy určité skupiny osob od jiných lidí • •Při soužití různých etnických skupin v jedné společnosti vznikají rasové předsudky, patrně nedostatečnými osobními zkušenosti příslušníků jednoho etnika s druhým a opakováním negativních zprostředkovaných zážitků tak dlouho, až jsou zakořeněny coby pravidlo (např. všichni Romové kradou, Židi šidí, atd). • Etnické skupiny mohou být od sebe odlišné na základě různých znaků: • §vzhledem (například Romové a Češi) §kulturou a náboženstvím, v jejichž důsledku dochází k odlišným zvyklostem v oblečení (Palestinci a Židé v Izraeli) §jazykem (například Poláci a Češi) rasismus.jpg •Allport (1954) stanovil pět stupňů vývoje etnických předsudků : • 1)Očerňování (pomluvy) 2)Izolace 3)Diskriminace (odpírání práv) 4)Tělesné napadání (šikana) 5)Vyhlazování pozor-na-predsudky-big.jpg •Národ = skupina obyvatel sdílející společný název, historické území, společné mýty a historické vědomí, masovou veřejnou kulturu, společné hospodářství a společná, zákonem daná pravidla a povinnosti platící pro všechny její členy • •Národnost = národnost určuje příslušnost člověka ke skupině lidí, kteří mají společnou identitu. Tato skupina má několik charakteristických znaků: společné vlastní jméno, mýtus o společném původu, sdílené historické vědomí, jeden či dva odlišující prvky společné kultury, příslušnost k určitému území, solidární cítění. •jde o osoby, které trvale žijí na území ČR a jsou jejími občany • •sdílejí etnické, kulturní a jazykové znaky, odlišné od většiny obyvatel státu • •projevují společné přání být považováni za národnostní menšinu v zájmu uchování a rozvíjení vlastní identity, kulturních tradic a mateřského jazyka • •mají dlouhodobý, pevný a trvalý vztah ke společenství žijícímu na území ČR •Např. Vietnamci, Ukrajinci, Romové, Muslimové •Diskriminace je zejména právní pojem üPorušujeme práva a důstojnost člověka üNerespektujeme rovnost zacházení üJednáme minimálně protiprávně (+nemorálně) • •Diskriminace je nerespektování rovnosti zacházení üSe všemi se musí zacházet rovně, když jde o jejich práva a důstojnost. üVšichni si ale fakticky nejsou rovni v např. v inteligenci, v talentu, vzhledu atd. üVšichni si rovni kromě práv a důstojnosti nejsou, nemohou být a ani nemají být. • • •termínem označujícím koncept vzdělávání pro život v multikulturní společnosti • •snaha připravit žáky a studenty na život v kulturně heterogenní společnosti • •vzdělání je jedním ze základních lidských práv, které musí být poskytováno všem lidem bez rozdílu • •vyjadřuje snahy prostřednictvím vzdělávacích programů vytvářet způsobilost lidí chápat a respektovat jiné kultury než svou vlastní • • • •Multikulturní výchova má filozoficko – politický základ, filozoficky vychází z multikulturalismu, který je vymezován jako : • Ø „ideál harmonické koexistence odlišných kulturních a etnických skupin v pluralitní společnosti“. •Modely soužití •asimilace – zcela se přizpůsobit majoritě •model „tavícího kotle“ – promísení tradic původních a přejatých – nové kulturní vzorce •kulturní pluralismus – pluralitní společnost považuje všechny subkultury za rovnocenné •multikulturalismus • •Vzdělávací oblasti vhodné pro realizaci MKV mhtml:file://E:\Integrativní%20speciální%20pedagogika%20BC\Interaktivni%20osnovy\Multikulturni%20vy chova\ Multikulturní%20výchova%20v%20RVP%20Buryánek.mht!http://old.rvp.cz/soubor/00450-2.gif •V centru všech průřezových témat je snaha vychovávat zodpovědné, otevřené, kriticky myslící, komunikativní, tolerantní, solidární a empatické občany a občanky demokratické společnosti mhtml:file://E:\Integrativní%20speciální%20pedagogika%20BC\Interaktivni%20osnovy\Multikulturni%20vy chova\ Multikulturní%20výchova%20v%20RVP%20Buryánek.mht!http://old.rvp.cz/soubor/00450-1.gif Ø ØSeznam tématických okruhů průřezového tématu MKV : • •Kulturní diference •Lidské vztahy •Etnický původ • Multikulturalita • Princip sociálního smíru a solidarity 9888_42a15af7f7f3236e32c4a51c01d50fa3.jpg ID-10043355.jpg §ve třídě se snažte prosazovat rovnocenné postavení všech žáků §neponechávejte bez povšimnutí křivdy, kterých jste svědky ve třídě nebo škole! §pokoušejte se vytvořit prostor a příležitost pro osobní kontakt §s předsudky o žácích jiného etnika bojujte tak, že se s nimi setkáte a popovídáte si §podporujte přátelské vztahy mezi žáky §zařazujte kooperativní hry a činnosti §pokoušejte se vytvářet situace, kdy žáci budou více společně pracovat • • •http://www.czechkid.cz/si.html • •http://osobnostnirozvojpedagoga.cz/moduly/m1/priloha-1.html • •http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/etnikum • •http://www.ostrovzl.cz/prevence/rasismus-xenofobie/ • •JANSKÁ, Iva a Dana MOREE. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008, 109 s. ISBN 9788086961613. • •ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. • • •