Sylaby pro kolokviální rozpravu: Předpoklady: · Předpokladem pro úspěšné absolvování kolokviální rozpravy je znalost literární historie v kontextu českých dějin minimálně na středoškolské úrovni, schopnost v rozpravě reagovat na okruhy vymezené sylaby a obeznámenost s četbou. · Periodizace českého literárního vývoje od počátku do současnosti na pozadí historických mezníků, periodizace české literatury pro děti a mládež, počátky světové literatury pro děti a mládež. · Žánrové rozvrstvení literatury pro děti a mládež, stručná vývojová charakteristika jednotlivých žánrových oblastí (viz osnova předmětu SA4BP_LITS) a jejich významní představitelé v české (a světové) literatuře pro děti a mládež: a. Historie a struktura časopisectví pro děti a mládež. b. Poezie pro děti a mládež, popularita tzv. zpívané poezie, nonsens. c. Vztah ilustrace a textu v~literatuře pro mládež, renesance tzv. bilderbuchu v české literatuře. d. Autorská pohádka a její podoby ve vývoji české literatury. e. Podoby prózy s dětským hrdinou, častá témata a typy postav. f. Próza s dívčí hrdinkou, kritická a teoretická reflexe žánru. g. Dobrodružná literatura pro mládež a její žánrová diverzifikace. h. Folklorní literatura a její místo v četbě dětí. Vlastní okruhy studované s přihlédnutím k předpokladům: · Aktuální témata české a světové literatury pro děti a mládež: a. Podoby outsiderství v literatuře pro děti a mládež, typy literárních postav a proměny jejich charakteristik a funkcí. b. Obraz handicapovaného dítěte v literatuře, detabuizace handicapu v historii české literatury pro mládež, literární tvorby handicapovaných dětských a dospívajících autorů. c. Literatura pro mládež jako jeden z prostředků multikulturní výchovy. Problematika literárních děl vztahujících se k menšinám (etnickým aj.), literární tvorba autorů menšinových skupin v kontextu české literatury pro mládež. d. Literatura pro mládež a výchova k toleranci (rasové, náboženské aj.). Aktuální témata v literatuře pro mládež, tzv. návodná literatura pro mládež, literatura pro mládež a etopedie. e. Filozofizace literatury pro mládež, náročná témata v četbě dětí (např. problematika smrti v literatuře pro děti). Četba: Ivona Březinová: Držkou na rohožce Pavel Čech: Dědečkové Charles Dickens: Oliver Twist Hana Doskočilová: O Mamě Romě a romském pámbíčkovi Martina Drijverová: Domov pro Marťany Michael Ende: Děvčátko Momo a ukradený čas Jostein Gaarder: Jako v zrcadle, jen v hádance Jiří Holub: Kolik váží Matylda Alena Ježková: Dračí polévka Iva Procházková: Uzly a pomeranče Literatura: viz IS